×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Yes - 90125 (1983) 

Megjelent: 2010. augusztus 04. szerda 18:05
Szerző: pjuan
    Lemezismertetők 

Az 1968-ban alakult londoni progresszív-art rock legenda YES-ről sokat olvashattatok nálunk, utoljára a 2007-es Live at Montreux 2003 koncert kapcsán, de a csapat életműve magáért beszél... A műfaj nagy klasszikusáról van szó, akik a Pink Floyd és a Genesis mellett meghatározó kreativitást képviselnek...

Nos, igen, tudom... Nem ez a korszak és felállás az oka, hogy milliónyi rajongó legendának tartja őket... Nekem mégis ez a rövid, a rajongók által YES West-nek nevezett felállás a gyengém... A 90125 című visszatérő albumukat pedig olyan korszakalkotónak tartom, amit 27 évvel a megjelenése után is majd minden héten meghallgatok...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!





A nyolcvanas évek elejére alapvetően megváltozott a progresszív rock műfaj zenéje... A nagyok túl voltak a hírnéven és csillogáson és oszlani kezdtek... A Pink Floyd-ban Roger Waters uralkodott, sikereik csúcsát az 1979-es Fal jelentette, amit 1983-ban a sokkal kevésbé sikeres The Final Cut, majd a névhasználat miatti hosszas pereskedés követett... a csapat gyakorlatilag feloszlott... 1987-ig kellett várni a folytatást, amikor a Waters nélküli A Momentary Lapse of Reason-nel tértek vissza... Pontosabban ekkor tértek vissza egy sokkal pop-zeneibb, sokkal kevésbé depresszív világgal... A trióvá váló Genesis-ben ekkor már jó ideje Phil Collins uralkodott a maga könnyedebb, kevésbé art rock világával és zenéjével. 1983-ban a simán csak Genesis-nek hívott albummal akartak visszatérni az első ligába, előkerült a Collins szóló lemezeken is folyamatosan jelen lévő gépdob... De az új korszak nagy áttörése csak 1986-ban jött össze, az Invisible Touch albummal...

Akkoriban a YES hosszú dalai is porosak voltak már... Végül az 1980-as Drama albumot követő turné után hivatalosan is feloszlott az akkorra már amúgy is szétesett csapat... Steve Howe gitáros és Geoff Downes billentyűs 1981-ben már a kiégni látszó progresszív legendákat összegyűjtő ASIA szupergroup megalapításán ügyködött, 1982-ben hatalmas sikerrel be is mutatkoztak...





1982-ben Chris Squire basszer és Alan White dobos találkozott Trevor Rabin gitáros-énekes-producerrel, utóbbi többek között a Manfred Mann producereként is ismert volt, de már túl volt a Rabbitt nevű zenekaron és 3 szóló lemezen is... Nem számított igazán nagy névnek, de producerként sikeres volt... A próbák demókhoz vezettek, majd Cinema néven kezdtek komolyabban dolgozni, bevonva Tony Kaye billentyűst, aki alapító tagként 1968-1971 között már szerepelt a zenekarban... Trevor Rabin a nyolcvanas évekhez formálta a zenekar eredeti zenéjét, a hangszerelés könnyedebb és céltudatosabb lett, a dalok pedig rövidek és populárisak... Megszületett az Owner of a Lonely Heart című dal, ami később a korszak egyik legnagyobb slágere lett... Jon Anderson 1980-ban szállt ki a zenekarból, helyére - rövid időre - Trevor Horn érkezett... Anderson akkoriban szóló karrierjére koncentrált. Túl volt két - nem túl sikeres - szóló albumon és a Jon and Vangelis project sem volt halott ötlet, de Anderson-nak már nagyon hiányzott a zenekarosdi... 1983 elején Los Angeles-ben egy partin találkozott össze Chris Squire és Jon Anderson, ahol az énekes meghallgatta a Cinema demóját, rajta a Leave It korai verziójával... Anderson azonnal beleszeretett, pár héttel később készen voltak az új szövegek, újra felénekelte a dalokat és így elkészülhetett a 90125, a zenekar legsikeresebb albuma... Olyan sok fogyott az albumból, amire a klasszikus felállás sem volt képes...



Az 90125 Amerikában készült, rádióbarát, sláger-orientált dalokat tartalmaz... Amerikaiaknak készült zene volt, nem véletlenül lettek sokkal sikeresebbek vele az államokban, mint a hazájukban... (A Drama az államokban 18., az angoloknál 2., a 90125 az államokban 5., az angoloknál a 16. volt az eladási listán.) Innen a rajongók által használt YES West megnevezés... A korong teli-találat volt, a korszak stúdió és hangszer-technikai fejlettségének csúcspontja... A diszkó-láz tombolása közben képes volt meríteni a legmodernebb sampler-program hangzásokból... Több dal fel is tűnt a korabeli diszkókban, egészen más korosztályokat megszólítva, ami egy hatvanas években indult progresszív rock legendához mérten nagy csodának mondható... (Nem véletlen, hogy 2005-ben Max Graham, egy ismert DJ hatalmas sikerrel remixelte az Owner of a Lonely Heart-ot...) Ezzel együtt meg tudták tartani a régi, klasszikus dalaik rajongóit is...

Egyértelműen Trevor Rabin uralkodott már ezen az albumon is... de - az ezt követő 1987-es Big Generator albummal ellentétben - itt még csapatmunka folyt... Közösek voltak a szerzemények, mindenkinek beépültek az ötletei, dúsak voltak a kórusok, a gitárok méltó párjai voltak a billentyűs hangszerelések... és még Jon Anderson jellegzetesen epikus költeményei is a helyükön voltak... Trevor Rabin nagy hibája, hogy a sikereken felbuzdulva elbízta magát... A 90125-t bemutató hosszú, később élő kiadványokon is rögzített turnéja után a Big Generator-ron egyértelműen ki akart szorítani mindenkit... ami egy Jon Anderson nagyságrendű egóval rendelkező énekes esetében hatalmas hiba és biztosan széthulláshoz vezet...



Nem véletlen, hogy 1991-ben ismét minden megváltozott... Az Union album valóban közös lett, a 90125-t rögzítő felállás mellett, a csapat legendás alakjai tűntek fel... Ismét és együtt tűnt fel Bill Bruford, Rick Wakeman és Steve Howe... Trevor Rabin a háttérbe szorult, később teljesen kiszorult, legvégül - sokunk nagy bánatára - filmzenék közé menekült... és ezzel ismét minden újraindult a YES körül... Mindezzel együtt a 90125 album a korszak egyik legfontosabb albuma, ahol a minőség találkozik az egyszerűséggel... Ez egy olyan album, aminek a hatásait máig érezni a pop-rock zenén...


Track lista:

Side one:
1. "Owner of a Lonely Heart" (Anderson/Horn/Rabin/Squire) – 4:29
2. "Hold On" (Anderson/Rabin/Squire) – 5:16
3. "It Can Happen" (Anderson/Rabin/Squire) – 5:29
4. "Changes" (Anderson/Rabin/White) – 6:20

Side two:
1. "Cinema" (Kaye/Rabin/Squire/White) – 2:08
2. "Leave It" (Horn/Rabin/Squire) – 4:14
3. "Our Song" (Anderson/Kaye/Rabin/Squire/White) – 4:18
4. "City of Love" (Anderson/Rabin) – 4:51
5. "Hearts" (Anderson/Kaye/Rabin/Squire/White) – 7:39

Bonus Tracks (remaster-reissued 2004):
1. "Leave It (Single Remix)" (Horn/Rabin/Squire) – 3:56
2. "Make It Easy" (Rabin) – 6:12
3. "It Can Happen (Cinema Version)" (Anderson/Rabin/Squire) – 6:05
4. "It's Over" (Previously Unissued)" (Rabin) – 5:41
5. "Owner of a Lonely Heart (Extended Remix)" (Anderson/Horn/Rabin/Squire) – 7:05
6. "Leave It (A Capella Version)" (Horn/Rabin/Squire) – 3:18

Közreműködő zenészek:

Jon Anderson – ének
Tony Kaye – billentyűs hangszerek
Trevor Rabin – gitár, billentyűs hangszerek, ének
Chris Squire – basszusgitár, ének
Alan White – dob, percussion, ének

Közreműködött tovább:
Stuart Bruce, Gary Langan, Julian Mendelsohn - hangmérnök
Keith Finney: hangmérnök asszisztens
Trevor Horn: produkciós vezető, vokál
J.J. Jeczalik, Dave Lawson: billentyűs hangszerek és programok

Lemezeik:

Yes (1969)
Time and a Word (1970)
The Yes Album (1971)
Fragile (1971)
Close to the Edge (1972)
Tales from Topographic Oceans (1973)
Relayer (1974)
Going for the One (1977)
Tormato (1978)
Drama (1980)
90125 (1983)
Big Generator (1987)
Union (1991)
Talk (1994)
Keys to Ascension (1996) CD 2 (félig koncert félig studio)
Keys to Ascension 2 (1997) CD 2 (félig koncert félig studio)
Open Your Eyes (1997)
The Ladder (1999)
Magnification (2001)
Remix album: Yes Remixes (2003)

koncertek:
Yessongs (1973)
Yesshows (1980)
9012Live: The Solos (1985)
House of Yes: Live from House of Blues (2000)
Live at Montreux 2003 (2007)

válogatások:
Yesterdays (1975)
Classic Yes (1981)
Yesstory (1992)
Highlights: The Very Best of Yes (1993)
Something's Coming: The BBC Recordings 1969-1970 (1997)
Friends and Relatives (1998)
Astral Traveller (1999)
Keystudio (2001)
The Ultimate Yes: 35th Anniversary Collection (2003)

dobozok:
Yesyears (1991)
In a Word: Yes (1969-) (2002)
The Word is Live (2005)
Essentially Yes (2006)

Kiadó:
Atco – 7 90125 0
Honlap:
www.yesworld.com
www.yes.lap.hu


rovat lapozó


Még, még, még...

kép

Yes - Relayer (1974)

2017-10-22 12:05:00

kép

Yes - Close to the Edge (1972)

2017-09-30 12:05:00




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Steelheart - Through Worlds of Stardust (2017)
A Steelheart egy 1990-ben, a connecticuti Norwalk-ban alakult hard rock és glam metál zenekar, élén Miljenko Matijevic-csel, akinek a sok oktávos énekhangja sok

Tovább...
Foo Fighters - Concrete and Gold (2017)
A Nirvana egykori dobosa, Dave Grohl '94-ben, Seattle-ben alapította meg saját alternatív rock, post-grunge és hard rock keverék zenekarát, a Foo Fighters-t...

Tovább...
H.e.a.t - Into The Great Unknown (2017)
A 2007 januárjában, a svédországi Upplands Vasby-ban alakult H.e.a.t egy nagyon tehetséges és fiatalos hard rock csapat, rádióknak szánt dallamokkal. A csapatnak legutóbb 2014-ben

Tovább...
Living Colour - Shade (2017)
A New York-i Living Colour 1984–'95 között a kommersz crossover-pop-rock műfaj egyik legfontosabb alakja volt! A klasszikus heavy torzított gitárjához funkot,

Tovább...
Kaipa - Children Of The Sounds (2017)
A '73-ban induló svéd progresszív rocker Kaipa annak idején - a későbbi Flower Kingsből - bemutatkozási lehetőséget nyújtott Roine Stolt-nak, aki 2002-ben - a ma is a csapattal

Tovább...




Koncertek 2017. október 24. és 2017. november 09. között:









Klipmánia