×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Ayreon - The Theory of Everything (2013) 

Megjelent: 2013. október 20. vasárnap 00:05
Szerző: pjuan
    Lemezismertetők 

A most 53 éves, a hollandiai Hágában született Arjen Anthony Lucassen úgy döntött, hogy folytatja az 1994-ben megkezdett Ayreon-projektjét, azt a sci-fi rockoperát, ami kontinensünk legfontosabb modern kori progresszív rock-metal műve is egyben... A művel kapcsolatban, utoljára 2008-ban zárta a megkezdett fejezeteket a Timeline című összefoglaló válogatással, de a művész azóta is nagyon aktív maradt, utolsó kiadványát szólóban adta ki 2012-ben Lost In The New Real címmel, életműve okán, kétszer is írtunk a munkájáról... Az új Ayreon album készítését 2012 augusztusában jelentette be, azóta dolgozik a folytatáson, ami négy hosszú tételből álló dupla korongon jelenik meg, és ahogy megszokhattuk, neves közreműködők, sztárvendégek hadserege segített az elkészítésében...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!



"Extra kihívás elé állítottam magamat, szövegileg elhagytam a régi Ayreon univerzumot, a semmiből kellett megteremtenem valami újat. Nagyon izgalmasnak ígérkezik a felállás alakulása is." - mondta még a demózás befejezése kapcsán Lucassen... De az is rögtön világossá válhat mindenki számára, hogy tényleg nagy tervei voltak... Az egyik nagy álma valósult meg ezzel a lemezzel meg, hiszen a progresszív rock legendás csapatai közül jó néhány képviselteti magát... Szerepel itt Keith Emerson az ELP-ből, Rick Wakeman a Yes-ből, Steve Hackett a Genesis-ből, de énekel itt - persze, többek között - John Wetton is, aki az Asia mellett emlékeztet minket a King Crimson, az UK, a Uriah Heep és a Roxy Music-os örökségére is... Ráadásul, mivel a felsoroltak többsége billentyűsként vált legendává, komolyabb szerepvállalásukkal az albumot is sikerült eltolniuk egyfajta ősibb hangzású, neoklasszikus-szimfonikus prog-rockzene irányába (némi klasszikus hangulatú fuvolával - plusz csellóval meg itt-ott folkos hangszerekkel - is megtámogatva), ami Lucassen modernebb-húzósabb gitárjával keverve, egészen varázsos zenei eleggyé volt képes válni... Hogy ezt a régi-modern ellentétet még jobban élezni lehessen, szerepel még Jordan Rudess is a korongon, a Dream Theater billentyűse...

De az egyre szövevényesebb mesét tovább bontó koncept-album zenéjének alapjait természetesen Lucassen egymaga játszotta fel, a gitár, a basszus és billentyű alapok így végig egységes hangszerelésűek és minőségűek lettek, egyedül az állandó társ, a dobos Ed Warby segítette mindebben a főhősünket... Ezt az alapot töltötték meg - a már említett progresszív rockzenei legendák mellett - olyan zenészek, mint a Nightwish népzenei felelőse, dudása-furulyása Troy Donockley, meg - többek között - a korábbi lemezekről ismert Jeroen Goossens fuvolás, aki egészen káprázatos dolgokat fújt a dalokba... Kiszínezve folkkal a modern progresszív metálba mártott szimfonikus prog-rock klasszikus hangszeres megoldásait...

Mivel az igazán nagy nevek, a legendák a szimfonikus rockzene '70-es éveiből érkeztek, ez az eltolódás némileg átrendezte az erőviszonyokat általában is, fogalmazhatnám úgy is, hogy most nincs szüksége a projektnek olyan nagy nevű énekesekre... Csak igazi profikra, akik képesek tisztán és stílusosan hozni önmagukat... Így, a már említett Wetton mellett olyanok jutottak szerephez, mint az Ancient Bards énekesnője, Sara Squadrani, illetve a másik női hangot Cristina Scabbia hozza a Lacuna Coil-ból... A férfi énekesek között sincs igazán nagy név, szerepel itt Tommy Karevik, a Kamelot újdonsült dögös hangú énekese, illetve az állatias frontot Marco Hietala hozza, a Nightwish basszusgitárosa, illetve a férfias frontot erősíti JB Christoffersson a Grand Magus-ból... Érdekességként tűnhet fel Michael Mills hangja is a projektben, mert ő amúgy a R.E.M. basszusgitárosa, nem annyira az énekese...

Szóval van abban valami, amit Lucassen viccesen mondott a projektről, amikor így fogalmazott: "Itt a Tales From Topographic Oceans folytatódik" - (amivel - a fiatalabb olvasóinknak - a Yes 1973-as dupla-koncept lemezére utalt). Mindenesetre káprázatos fúziót volt képes létrehozni, amiben a régi, klasszikus - űr-rock érintettségű - prog-hard-rock billentyűs hangszínek, meg a modern gitár-zakatolás és komplex lüktetés találkozik a musical-sláger hangulatú énekkel és kamarazenével, ami mellé még némi íres népzene is előkerül, hogy a manapság divatosnak mondható pop-rock-metál zenei kör tényleg teljesen érintett legyen... És Lucassen attól igazán zseniális, hogy mindez a katyvasz még működőképes egésznek is tűnik a kezében... Slágerekkel, érzelmi csúcsokkal, epikussággal, át- és felvezetőkkel, izgalmas hangszeres sokszínűséggel lett ez a korong újra a megjelenési évének egyik legkiemelkedőbb kiadványa, amiben mindenki megtalálhatja azt az irányt, ami a szívéhez közelebb áll! Én a Jethro Tull-t metálba, űr-rockba és klasszikusságba is mártó The Theory of Everything part 1-2-3-ra, meg a keleties-ambientes-metálos The Teacher's Discovery-re, meg a fuvolával és Hammond orgonával zakatoló Diagnosis-ra, meg a Nightwish-módra menetelő A Reason to Live-ra (és később Collision-ra), meg az űr-metálos Quantum Chaos-ra, meg a keleties menetelést metálba mártó Transformation-ra, illetve a szintén izmozó The Argument 2-re szavazok, a progresszív metálhoz közelebbi tételekre, nem a folkosabb vagy klasszikusabb dalokra, de nyilván a többi divatos stílust szeretőknek is kijut itt a jóból...

10/10




Track lista:

1. Phase I: Singularity
- I. Prologue: The Blackboard
- II. The Theory of Everything part 1
- III. Patterns
- IV. The Prodigy’s World
- V. The Teacher’s Discovery
- VI. Love and Envy
- VII. Progressive Waves
- VIII. The Gift
- IX. The Eleventh Dimension
- X. Inertia
- XI. The Theory of Everything part 2

2. Phase II: Symmetry
- I. The Consultation
- II. Diagnosis
- III. The Argument 1
- IV. The Rival’s Dilemma
- V. Surface Tension
- VI. A Reason to Live
- VII. Potential
- VIII. Quantum Chaos
- IX. Dark Medicine
- X. Alive!
- XI. The Prediction

3. Phase III: Entanglement
- I. Fluctuations
- II. Transformation
- III. Collision
- IV. Side Effects
- V. Frequency Modulation
- VI. Magnetism
- VII. Quid Pro Quo
- VIII. String Theory
- IX. Fortune?

4. Phase IV: Unification
- I. Mirror of Dreams
- II. The Lighthouse
- III. The Argument 2
- IV. The Parting
- V. The Visitation
- VI. The Breakthrough
- VII. The Note
- VIII. The Uncertainty Principle
- IX. Dark Energy
- X. The Theory of Everything part 3
- XI. The Blackboard (reprise)

Közreműködő zenészek:

Arjen Anthony Lucassen (Star One, Guilt Machine, Stream of Passion, Vengeance, stb.) - gitár, basszusgitár, mandolin, billentyűs hangszerek
Ed Warby (Gorefest, stb.) - dob

vendégek:
Sara Squadrani (Ancient Bards) - ének (The Girl)
Cristina Scabbia (Lacuna Coil) - ének (The Mother)
Tommy Karevik (Kamelot) - ének (The Prodigy)
Marco Hietala (Nightwish) - ének (The Rival)
John Wetton (Asia, stb.) - ének (The Psychiatrist)
Michael Mills (R.E.M.) - ének (The Father), ír bouzouki
JB Christoffersson (Grand Magus) - ének (The Teacher)
Wilmer Waarbroek - vokál
Keith Emerson (Emerson Hughes Bonilla, ELP) - billentyűs hangszerek
Rick Wakeman (Yes) - billentyűs hangszerek
Jordan Rudess (Dream Theater) - billentyűs hangszerek
Steve Hackett (Genesis) - gitár
Troy Donockley (Nightwish) - Whistles, Uilleann pipes
Ben Mathot (Guilt Machine, Stream of Passion) - hegedű
Maaike Peterse (Kingfisher Sky) - cselló
Jeroen Goossens - fuvola, fuvola, piccolo
Siddharta Barnhoorn - hangszerelés

Lemezeik:

The Final Experiment - 1995
Actual Fantasy - 1996
Into the Electric Castle - 1998
The Universal Migrator Part I: The Dream Sequencer - 2000
The Universal Migrator Part II: Flight of the Migrator - 2000
Ayreonauts Only - válogatás, 2000
Actual Fantasy - Revisited - 2004
Universal Migrator Part I & II - válogatás, 2004
The Human Equation (-2-, -3-, -4-, dalszöveg: eleje, vége) - 2004
01011001 (-2-) - 2008
Elected - EP, 2008
Timeline - válogatás, 2008
The Theory of Everything - 2013

Kiadó:
InsideOut Music
Honlap:
ayreon.com
facebook.com/ArjenLucassenOfficial


rovat lapozó


Még, még, még...

kép

Ayreon - The Source (2017)

2017-04-21 00:05:00




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Vandenberg's Moonkings - MK II (2017)
Adrian Vandenberg gitáros neve összeforrt a Whitesnake-kel, ahol '85 és '97 között dolgozott. Aztán 2014-ben a gitáros betöltötte a kerek

Tovább...
The Dark Element - The Dark Element (2017)
A Frontiers bemutatja a Dark Element nevű friss szimfonikus metálos projektjét, amiben Anette Olzon tér vissza a Nightwish világába... Az énekesnő mögött

Tovább...
Butcher Babies - Lilith (2017)
A Wendy O. Williams-féle Plasmatics egyik nagy show-eleme volt annak idején, amikor a Butcher Baby című dala közben, a szétdrogozott énekesnő kvázi félmeztelenül

Tovább...
Daniel Cavanagh - Monochrome (2017)
Lehet, hogy egyedül maradok a véleményemmel, de sebaj: az Anathema két utóbbi lemeze, különösen a The Optimist nekem óriási csalódás volt, egy igazából sehová sem

Tovább...
Night Viper - Exterminator (2017)
Nem végeztem mindenre kiterjedő számításokat, de a látszat alapján a night szó valamilyen összetételben nagyjából hasonló gyakorisággal fordul elő a retro metal csapatok

Tovább...












Klipmánia