rockmuzeum.ini.hu

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Pink Floyd – TEY 13 – 1970 Devi/ation - video (2017)

 Látogatottság
Összesen
84625222
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Ayreon - The Theory of Everything (2013, Dionysosrising)

Lemezismertetők

Mivel Taruffe barátom annyira elmerült a zenei kukázásban, hogy még a progresszív zenék felkent lovagjának szerepéről is elfeledkezett, így érthető módon maradt el az év progresszív zenei eseményének, a megjelenő Ayreon albumnak a kivesézése. Így mint az oldal legmagasabb rendfokozatú katonájának – az elöljárói példamutatást szem előtt tartva – nekem jutott az a hálátlan szerep, hogy a becsület védelmében írjak pár keresetlen mondatot, előre tudván, hogy tiszt társam annak a halálra ítélt szakasznak a szerepét osztotta rám, amelynek feladata anno egy egész páncélos hadosztály feltartása volt.





Miért is? Mert akik rendszeresen olvassák az oldalt – és akiknek a létszáma lassan közeledhet a húszhoz, így nyáron akár már kétkapus foci meccset is játszhatunk velük – rögtön feltehetik a kérdést, hogy mit akarok itt a szöges metál agyammal egy olyan kompozíció esetében, ami bőven meghaladja az egyszeri és általam szeretett heavy metal lemezek művészi tartalmát. Ráadásul az album – olvasgatva a már megírt kritikákat, az olvasói kommenteket –, eléggé megosztotta a közvéleményt, ami tudvalevőleg nem kedvez az objektív jelleg látszólagos fenntartásának sem. A kétkedőket azonban sietek megnyugtatni: egyrészt a művészi tartalom kérdésében eléggé szkeptikus szoktam lenni, így nehezen esek olyan hibákba, ami túlértékeléshez, vagy egyszerű seggre eséshez vezethet, másrészt a kétfelé váló véleménycsoport valamelyik fele legalább biztos igazat fog adni...

A kritika elején sietek leszögezni, hogy Lucassen mester előtt, ha nem is feltétlenül, de jómagam is térdre szoktam borulni – legutoljára a Star One projektnél ez alázatos és keleties hasra vágódássá aposztrofálódott: jelenlegi alkotása pedig minden, számomra hibának minősülő aspektusa ellenére is ékesen bizonyítja, hogy a holland zenész a kortárs rock egyik kiemelkedő alakja. Ugyanakkor tudomásul kell venni, hogy a "művészi önkény" és az öncélúság között igen vékony a határvonal, a célcsoport hallgatóság pedig nem biztos, hogy képes a művésszel együtt látni azokat a víziókat, melyek eléréséhez az alkotás vezet. (Ez bizony még a közgazdaságtanban is így van, pedig mennyivel egzaktabb dolog, mint a művészet.)

Emlékeztek még a kilencvenes évek egyik progresszív csúcsalkotásának kikiáltott Beyond Twilight lemezre, a 43 tételből álló For The Love Of Art And The Making-re? Nos, Lucassen valami hasonlóba fogott, jóllehet ő inkább a hetvenes évek progresszív, összefüggésben vizsgálandó lemezeit nevezte meg ősforrásnak. Egy olyan album képe, illetve hangjai lebegtek a szeme – füle – előtt, aminek egyes darabjai amolyan zenei puzzle-ként rakják ki a végeredményt, önmagukban nem igazán értelmezendőek. A Beyond Twilight lemezéről azóta sem tudom eldönteni, hogy tényleg mestermű, vagy csak ügyes bűvészmutatvány, hiszen az egyes elemek az alkotók szerint is nyugodtan összecserélhetők, a kapott eredményt a sorrend nem befolyásolja – ez pedig nálam – biztos, mert nem vagyok képes az unortodox fogalmát megérteni – nem éppen a művészi mibenlét megtestesülését jelenti.

Lucassennél azonban nem így működik a dolog, még akkor sem, ha az egyes darabok tényleg csak elvétve képesek önálló szerzeményként funkcionálni: az összefűzött elemeknek meghatározott ívük van, felvezetéssel, fő résszel, lecsengéssel, mármint a mester szerint, én személyesen zeneileg – és nem a szövegi történés szempontjából – nem éreztem ezt a komponált pályát, sőt, hasonlóan a Beyond Twilight művéhez, felcserélhetőnek érzem a darabokat. (És ha most "de hülye vagy" kiáltással elküldesz a fenébe, megnyugtatlak, kipróbáltam!) Lucassennel ellentétben, aki refrén nélküli szerzeményekről beszélt, én inkább úgy fogalmaznék, hogy vannak a számok között refrének verze nélkül és verzék, refrén nélkül, különösebb összefüggés, vagy kontinuitás nélkül, olyan ötletek egymásutáni halmazaként, melyek nem lettek megfelelően kibontva.

Az embrionális állapotban lévő töredékek mégsem esnek szét – és ez a zeneszerző legfőbb érdeme –, de ettől függetlenül bennem végig, minden egyes szerzeménynél ott motoszkált a befejezetlenség érzése, amit nem tudott ellensúlyozni sem a vendégelőadók elképesztő teljesítménye, sem a hangszerelés, a műfaji sokrétűség – space rock, musical, folk-reneszánsz-rock, metál – mesteri koherenciája. És, ha már az operai koncepció szereplőit említettem, legnagyobb meglepetést nem Karevik produktuma okozta – akiről eddig is tudtam, hogy a jelenlegi színtér egyik legjobbja, mind orgánumát, mind hangterjedelmét és képzettségét tekintve –, hanem az a Michael Mills (hallgasd csak meg az Alive!-ban, tuti, eldobod az agyad), aki ékesen bizonyítja, hogy metál-pacsirta országban nem csak fémből készült madarak tudnának a trónra ülni.

Természetesen azoknak a véleményét is elfogadom, akik a koncepcióban meglátják (meghallják) az aprólékosnak tűnő, ám valójában művészi víziót, úgy látszik, nekem ehhez már túl sokat romlott a szemem. Az viszont feltétel nélkül bizonyítást nyert, hogy Lucassen ötletasztalánál azok sem maradnának éhesen, akik a lehulló morzsák felcsipegetésére lennének kárhoztatva, mert az aprólékokkal is bőven jóllakna egy egész metál ármádia.




Track lista:

1. Phase I: Singularity
- I. Prologue: The Blackboard
- II. The Theory of Everything part 1
- III. Patterns
- IV. The Prodigy’s World
- V. The Teacher’s Discovery
- VI. Love and Envy
- VII. Progressive Waves
- VIII. The Gift
- IX. The Eleventh Dimension
- X. Inertia
- XI. The Theory of Everything part 2

2. Phase II: Symmetry
- I. The Consultation
- II. Diagnosis
- III. The Argument 1
- IV. The Rival’s Dilemma
- V. Surface Tension
- VI. A Reason to Live
- VII. Potential
- VIII. Quantum Chaos
- IX. Dark Medicine
- X. Alive!
- XI. The Prediction

3. Phase III: Entanglement
- I. Fluctuations
- II. Transformation
- III. Collision
- IV. Side Effects
- V. Frequency Modulation
- VI. Magnetism
- VII. Quid Pro Quo
- VIII. String Theory
- IX. Fortune?

4. Phase IV: Unification
- I. Mirror of Dreams
- II. The Lighthouse
- III. The Argument 2
- IV. The Parting
- V. The Visitation
- VI. The Breakthrough
- VII. The Note
- VIII. The Uncertainty Principle
- IX. Dark Energy
- X. The Theory of Everything part 3
- XI. The Blackboard (reprise)

Közreműködő zenészek:

Arjen Anthony Lucassen (Star One, Guilt Machine, Stream of Passion, Vengeance, stb.) - gitár, basszusgitár, mandolin, billentyűs hangszerek
Ed Warby (Gorefest, stb.) - dob

vendégek:
Sara Squadrani (Ancient Bards) - ének (The Girl)
Cristina Scabbia (Lacuna Coil) - ének (The Mother)
Tommy Karevik (Kamelot) - ének (The Prodigy)
Marco Hietala (Nightwish) - ének (The Rival)
John Wetton (Asia, stb.) - ének (The Psychiatrist)
Michael Mills (R.E.M.) - ének (The Father), ír bouzouki
JB Christoffersson (Grand Magus) - ének (The Teacher)
Wilmer Waarbroek - vokál
Keith Emerson (Emerson Hughes Bonilla, ELP) - billentyűs hangszerek
Rick Wakeman (Yes) - billentyűs hangszerek
Jordan Rudess (Dream Theater) - billentyűs hangszerek
Steve Hackett (Genesis) - gitár
Troy Donockley (Nightwish) - Whistles, Uilleann pipes
Ben Mathot (Guilt Machine, Stream of Passion) - hegedű
Maaike Peterse (Kingfisher Sky) - cselló
Jeroen Goossens - fuvola, fuvola, piccolo
Siddharta Barnhoorn - hangszerelés

Lemezeik:

The Final Experiment - 1995
Actual Fantasy - 1996
Into the Electric Castle - 1998
The Universal Migrator Part I: The Dream Sequencer - 2000
The Universal Migrator Part II: Flight of the Migrator - 2000
Ayreonauts Only - válogatás, 2000
Actual Fantasy - Revisited - 2004
Universal Migrator Part I & II - válogatás, 2004
The Human Equation (-2-, -3-, -4-, dalszöveg: eleje, vége) - 2004
01011001 (-2-) - 2008
Elected - EP, 2008
Timeline - válogatás, 2008
The Theory of Everything - 2013

Kiadó:
InsideOut Music
Honlap:
ayreon.com
facebook.com/ArjenLucassenOfficial
Garael, dionysosrising.blog.hu



 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Lemezismertetők
· Szerkesztette: Dionysosrising


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Lemezismertetők:
Epica - The Divine Conspiracy (2007)


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.43 Seconds