×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Iron Maiden - Iron Maiden (1980) 

Megjelent: 2015. január 10. szombat 00:05
Szerző: pjuan
    Lemezismertetők 

Az Iron Maiden-t 1975 karácsonyának napján, Londonban alapította Steve Harris basszusgitáros, Dave Sullivan és Terry Rance gitárosokkal, Ron Matthews dobossal és Paul Day énekessel, akit nem sokkal később Dennis Wilcock cserélt, ahogy Harrisen kívül, minden más alapító tag is távozott az első szerződésük és lemezük megszületéséig...

Dave Murray 1976-ban érkezett és egy rövid '77-es "szakításon" kívül, örökös tagnak számít... Paul Di'Anno énekes 1978-ban érkezett - az első két lemez után -, 1981-ben távozott. 1979-ben érkezett - és az első lemez megjelenése után, 1980-ban távozott - Dennis Stratton gitáros, ugyanekkor lett a csapat tagja Clive Burr dobos is, aki - a The Number of the Beast című harmadik lemez után - '82-ben távozott a csapatból... A gitáros egy Remus Down Boulevard nevű formációból érkezett, a dobos pedig a 2002-ben elhunyt gitáros, Paul Samson csapatából, a Samson-ból, amivel két kislemezt készített '78-ban... Ez a felállás alkotta meg az Iron Maiden bemutatkozó lemezét, rajta a csapat egyik - máig - legnagyobb slágerével, a Running Free-vel, ami album az ösztönös vadságával, stílusos intenzitásával kiemelkedett a korabeli közegből...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!



Nézzük a tényeket... Az Iron Maiden a brit heavy metal együttes bemutatkozó nagylemeze, amelyet 1980. április 14-én adott ki az EMI az Egyesült Királyságban. Az USA-ban néhány hónappal később került kiadásra a Capitol Records alá tartozó Harvest Records gondozásában. Az amerikai változaton szerepelt a Sanctuary című dal is, ami Angliában csak kislemezen jelent meg. Az album a 4. helyen nyitott és 17 hétig maradt a brit lemezeladási listán. Ez volt az első és utolsó album, amin Dennis Stratton gitározott Dave Murray mellett.

Az album dalai közül a Phantom of the Opera, a Running Free, a Sanctuary és az Iron Maiden később az együttes szinte minden koncertjén bekerültek a műsorba. Az élő fellépéseken az Iron Maiden dal közben Eddie, az együttes kabalafigurája, mindig megjelenik a színpadon, teljes életnagyságban. A Strange World kivételével az album összes dala megjelent később a Bruce Dickinson-féle felállások előadásában, rendszerint koncertalbumokon, illetve a Prowler és a Charlotte the Harlot újrafelvett változatai az 1988-as The Evil That Men Do maxi kislemez B-oldalán.

A lemez producere Will Malone, egy veterán szakember volt, de a kezdő zenekarral végzendő munka nem igazán érdekelte, ráhagyta az együttesre és Martin Levan hangmérnökre, hogy mit csinálnak. A felvételek a Kingsway Stúdióban, míg a keverés a Morgan Stúdióban zajlott Londonban, 1980 elején. A felvételek megkezdése előtt a csapat megvált Tony Parsons gitárostól és Doug Sampson dobostól, helyükre Dennis Stratton (ex-United) és Clive Burr (ex-Samson) érkeztek.

A dalok többségét a basszusgitáros, Steve Harris írta, kettőt Paul Di'Anno énekessel közösen, míg a Charlotte the Harlot című dal Dave Murray gitáros szerzeménye. Utóbbi szám az első darabja volt azoknak a daloknak, melyekben Charlotte, a szajha életét dolgozták fel. Az epikus Phantom of the Opera dalt a francia író, Gaston Leroux Az Operaház fantomja című novellája ihlette, jóval a híres Webber musical 1986-os bemutatóját megelőzve.

Az album első kislemeze a Running Free volt, B-oldalán a nagylemezről lemaradt Burning Ambition című dallal. 1980. február 08-án jelent meg és felkerült a brit slágerlistára. Ennek apropóján az Iron Maident meghívták a BBC Top of the Pops című tévéműsorába, hogy adják elő a Running Free-t. Az együttes csakis élőben volt hajlandó játszani, amire a The Who 1972-es szereplése óta nem volt példa a műsorban.

A lemezfelvétel után az album áprilisi megjelenéséig az Iron Maiden folyamatosan koncertezett az Egyesült Királyságban. Februárban önállóan, a Metal For Muthas Tour keretében koncerteztek, majd márciusban a Judas Priest előzenekara voltak annak angliai turnéján. Ez az intenzív jelenlét is hozzájárult ahhoz, hogy az április közepén megjelent első Iron Maiden album rögtön a brit lemezeladási lista 4. helyén nyitott. A lemez hangzását sokat kritizálta később az együttes (főleg Harris), de sok rajongó a dalok nyers, szinte punkos megszólalása miatt a mai napig kedveli az anyagot.

A lemezbemutató turné főzenekarként egy 42-állomásos angliai koncertsorozattal vette kezdetét. Az album májusban megjelenő második kislemeze a Sanctuary volt. A címadó szám felkerült a bemutatkozó album amerikai változatára, de az eredeti brit kiadáson nem szerepelt. Augusztus végétől október közepéig a Kiss előzenekaraként Nyugat-Európa nagyvárosaiban léptek fel. A november végi újabb angliai koncerteken, azonban már Dennis Stratton helyén Adrian Smith (ex-Urchin) játszott az Iron Maiden gitárosként. Stratton a Women in Uniform kislemezen szerepelt utoljára.

A lemez szerepel az 1001 lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz című könyvben, ahol a következőt írták róla: "Nem akartunk mást, csak lemezeket készíteni és koncertezni. De aztán komolyra kezdtek fordulni a dolgok..." - Steve Harris, 1982

"Az Iron Maiden debütáló albuma máig a kemény rock egyik mérföldköve. A speed, a thrash, a death metal és a grunge is tartozik neki azért, amilyen káprázatos egységbe fonta a punkos hozzáállást a metalos megszállottsággal. Az 1980-as évek elején a Sounds című brit rockmagazin hevesen támogatta (s el is keresztelte) a brit heavy metal új hullámát: együtt futott a Saxon, a Samson, a Def Leppard, a Girlschool és az Angelwitch. Míg a punk azért küzdött, hogy üzletileg megálljon a lábán, megjelent a színen egy kelet-londoni zenekar, melyben egyszerre volt meg a Stranglers munkás harcossága és a lenyűgöző riffek megalkotásának Black Sabbathra emlékeztető képessége.

Az Iron Maident Steve Harris basszusgitáros vezette, ügyeinek előmozdításán karizmatikus menedzserük, Rod "small-wallet" (azaz kisbuksza) Smallwood fáradozott. Folyamatos turnézásuk és rohanós kislemez himnuszuk, a Running Free sikerének köszönhetően bemutatkozó albumuk a 4. helyet érte el. (Mivel nem voltak hajlandóak a BBC heti zenés show-műsorába, a Top Of The Tops számára tátogva előadni a kislemezt, hét év után elsőként játszottak élőben, a tévéstúdióban.) Az album kemény hangzása élő aurát kelt, Paul Di'Anno reszelős hangja misztikával tölti meg Steve Harris titokzatos szövegeit. A gitárok visszafogottak, mégis energikusak, ahogy Di'Anno hangja szorosan körülöleli a komplex riffeket. A második Maiden-album, a Killers inkább csak megszilárdította helyzetüket, Di'Annót pedig a Samson énekese, Bruce Dickinsonra cserélték. Az Iron Maiden és rémes kabalafigurája (a borítón látható Eddie) óriási üzleti sikereket ért el Dickinsonnal - azonban az első albumon Di'Annóval megteremtett spontán intenzitás örökre elmúlt. - GT"



Ez a lemez, természetesen nagy klasszikusnak számít, igazi remekmű a maga világában! Mert a fiatalos lelkesedésével, az egyszerűségével és direktségével igazán rátapint a műfajának a lényegére! Nos, a magam részéről úgy gondolom, hogy a sokat emlegetett - de szerintem tévesen elnevezett - New Wave of British Heavy Metal "mozgalomnak" ez a kiadvány volt a kulcs momentuma, azt is mondhatnám, hogy a fémes csengésű hard rockból ekkor és ezzel született meg a ma is ismert kliséivel a heavy metal! Ezzel vált teljesen ketté a két műfaj!

Persze volt ezernyi előzmény, kezdve a Black Sabbath és a Deep Purple intenzív - színpadi - energiáival, amit aztán a Judas Priest - a Thin Lizzytől lesett - iker-gitárja pörgővé, karcossá és fémessé tett, de ott volt az előzmények között a Michael Schenkerrel felálló korai UFO is, ami egyértelműen nagy hatással volt Steve Harris dalaira, hangszereléseire és úgy általában a zenéjére... De mindez szerintem hard rock volt, előzménynek számít, amit a hatása miatt mindenképpen érdemes felemlegetni... Az igazi, ma heavy metalként ismert műfaj ezzel az Iron Maiden című negyven perc körüli lemezzel kezdődött! Ez a lemez ugyanis maga volt a lázadás a finomkodásai miatt egyre csak szürkülő hard rock ellen! Ez az underground-jellegű lázadás hangulata köti össze például az addigra kifulladó punk-mozgalommal, csak persze rögtön kitűnik belőle, hogy ezt a lemezt hard rock rajongók készítették, akik leginkább abból merítettek a szabályaikat, kialakítva egy új, az előzménynél kockásabbnak, intenzívebbnek és frissebbnek tűnő formavilágot!

Szóval ennyire fontos szerintem ez az Iron Maiden címre keresztelt kaszabolás! A karcos gitárral nyitó Prowler, amiből aztán izgatott lüktetéssel tör elő maga a dal, aminek a dögös témái és éles váltásai forradalomként mutatják ma is a helyes utat a metal összes létező alműfajának és azok szerelmeseinek! De itt van a Sanctuary című pogózásra is alkalmas sláger, vagy a lassú-súlyos-misztikus témákat kapkodókkal élesen felépítőRemember Tomorrow, aminek a tempóváltásai és töredező ritmusai - a Deep Purple Child In Time-jához hasonlóan - már első hallásra beköltöztek minden fémszívű lelkébe! A Running Free törzsi himnusza pedig fel is teszi minderre a koronát! Az epikus Phantom of the Opera pörgése és váltásai, majd a mindezt instrumentálisan is megörökítő Transylvania a maga Thin Lizzy-t idéző témáival is a fiatalosság és lelkesedés mintapéldányai... De a misztikus Strange World című ballada, vagy a beindulós Charlotte the Harlot, majd végül a himnikus Iron Maiden című földindulás is tökéletesen bemutatja mindenkinek, ma is, hogy miről is szól ez a heavy metal nevű műfaj!

A csapat Killers című második lemezén már a tiszta ösztönök mellett a tudatosság is munkálkodott! Talán ezért is nem lett olyan fontos, mint ez az első lemez... Az biztos, hogy kevésbé szeretik a rajongók, pedig sok fontos dolog lehet tőle világosabb... Például az is, hogy Paul Di'Anno whiskey-szagú énekhangjával miért nem lehetett tovább fejlődniük, tudatosabb és kifinomultabb - mondhatni kiszámíthatóbb és profibb - zenére váltaniuk! Többek között ezért is veszem elő majd azt a lemezt is...








1998-as remaszterelt újrakiadás - Track lista:

01. Prowler (Steve Harris) - 3:55
02. Sanctuary (Di'Anno, Murray, Harris) - 3:14
03. Remember Tomorrow (Paul Di'Anno, Harris) - 5:27
04. Running Free (Di'Anno, Harris) - 3:17
05. Phantom of the Opera (Harris) - 7:20
06. Transylvania (instrumentális - Harris) - 4:05
07. Strange World (Harris) - 5:45
08. Charlotte the Harlot (Dave Murray) - 4:12
09. Iron Maiden (Harris) - 3:35

(Az 1998-as újrakiadáson a Transylvania dal lecsengése, valamint az azt követő Strange World dal intrója a Transylvania dal sávjának végére kerültek, míg eredetileg mindkettő a Strange World sávjának kezdetén foglaltak helyet.)

Közreműködő zenészek:

Paul Di'Anno (1978-1981) – ének
Dave Murray (1976-1977, 1977-) – gitár
Dennis Stratton (1979-1980) – gitár, vokál
Steve Harris – basszusgitár, vokál
Clive Burr (1979-1982, Stratus) – dobok

Producer: Will Malone

Lemezeik:

1980 - Iron Maiden
1981 - Killers
1982 - The Number of the Beast
1983 - Piece of Mind
1984 - Powerslave
1986 - Somewhere in Time
1988 - Seventh Son of a Seventh Son (dalszöveg)
1990 - No Prayer for the Dying
1992 - Fear of the Dark
1995 - The X Factor
1998 - Virtual XI
2000 - Brave New World
2003 - Dance of Death (-2-, lépésről lépésre)
2006 - A Matter of Life and Death (-2-)
2010 - The Final Frontier

Egyéb kiadványok:
1980 - Live!! + One - EP
1981 - Live at the Rainbow - Video, VHS
1981 - Maiden Japan - EP
1983 - Video Pieces - Video, VHS
1984 - Behind the Iron Curtain - Video, VHS
1985 - Live After Death - Live album, Video, VHS
1987 - 12 Wasted Years - Video, VHS
1989 - Maiden England - Video, VHS
1990 - Running Free - Sanctuary - EP
1990 - Women in Uniform - Twilight Zone - EP
1990 - Purgatory - Maiden Japan - EP
1990 - Run to the Hills - The Number of the Beast - EP
1990 - Flight of Icarus - The Trooper - EP
1990 - 2 Minutes to Midnight - Aces High - EP
1990 - Running Free - Run to the Hills - EP
1990 - Wasted Years - Stranger in a Strangeland - EP
1990 - Can I Play With Madness - The Evil That Men Do - EP
1990 - The Clairvoyant - Infinite Dreams - EP
1990 - The First Ten Years - Video, VHS
1992 - From There to Eternity - Video, VHS
1993 - A Real Live One - Live album
1993 - A Real Dead One - Live album
1993 - Live at Donington - Live album
1993 - Donington Live 1992 - Video, VHS
1994 - Raising Hell - Video, VHS
1994 - Maiden England - Live album
1995 - The Story So Far Part One - Boxed set
1995 - The Story So Far Part Two - Boxed set
1996 - Best of the Beast - válogatás
1998 - Eddie Head - Boxed set
1999 - Ed Hunter - válogatás
2001 - Classic Albums: The Number of the Beast - DVD
2002 - Rock in Rio - Live album
2002 - 17 Numbers by the Beast - válogatás
2002 - Rock in Rio - DVD
2002 - Edward the Great - válogatás
2003 - Rainmaiker - maxi single
2002 - Eddie's Archive - Boxed set
2003 - Visions of the Beast - DVD
2004 - No More Lies - EP
2004 - The Early Days - DVD
2005 - The Essential Iron Maiden - válogatás
2005 - Death on the Road - Live album
2006 - Death on the Road - DVD
2008 - Live After Death (-2-) - DVD
2008 - Somewhere Back in Time - The Best of: 1980-1989 - válogatás
2009 - Flight 666 - DVD
2009 - Flight 666: The Original Soundtrack - Live album
2012 - En Vivo!

Kiadó:
EMI (UK), Capitol Records (USA)
Honlap:
www.ironmaiden.com
facebook.com/ironmaiden


rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Vandenberg's Moonkings - MK II (2017)
Adrian Vandenberg gitáros neve összeforrt a Whitesnake-kel, ahol '85 és '97 között dolgozott. Aztán 2014-ben a gitáros betöltötte a kerek

Tovább...
Hollywood Undead - Five (2017)
A manapság odaát egyre népszerűbb rap-rock műfaj egyik követője a Hollywood Undead nevű kapucnis-maszkos fiúcsapat, ami Los Angeles-ben alakult 2005-ben. A friss

Tovább...
The Dark Element - The Dark Element (2017)
A Frontiers bemutatja a Dark Element nevű friss szimfonikus metálos projektjét, amiben Anette Olzon tér vissza a Nightwish világába... Az énekesnő mögött

Tovább...
Butcher Babies - Lilith (2017)
A Wendy O. Williams-féle Plasmatics egyik nagy show-eleme volt annak idején, amikor a Butcher Baby című dala közben, a szétdrogozott énekesnő kvázi félmeztelenül

Tovább...
Daniel Cavanagh - Monochrome (2017)
Lehet, hogy egyedül maradok a véleményemmel, de sebaj: az Anathema két utóbbi lemeze, különösen a The Optimist nekem óriási csalódás volt, egy igazából sehová sem

Tovább...












Klipmánia