Lajtha László - Összes vonószenekarra írt műve (2015, info) 

Megjelent: 2015. november 29. vasárnap 18:05
Szerző: jazz
    Hírek 

Lajtha László (1892–1963) a XX. század első felének egyik legnagyobb magyar zeneszerzője, aki meghatározó tevékenységet fejtett ki a népzenekutatás és zenepedagógia, valamint a nemzetközi kultúrdiplomácia terén is. Életében - főként Franciaországban - a nála egy évtizeddel idősebb Bartókkal és Kodállyal együtt emlegették: "les trois grands hongrois" (a három nagy magyar). A kommunizmussal való szembenállása miatt, műveit 1948-után Magyarországon alig játszották. Egyéni arculatú életművét az utóbbi évtizedekben kezdi újra felfedezni a zenei szakma és a közönség...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!




Lajtha László oeuvre-jének egyik legjelentősebb műcsoportját a zenekari művek alkotják. Az 1941-ben született Les Soli című kompozíció a szimfónia műfaji megjelölést viseli, ám apparátusa, mely a Lajtha-életműben egyedülálló, eltér a szerző kilenc szimfóniájáétól: vonószenekar, hárfa és ütőhangszerek szerepelnek benne, fúvósok nélkül. Tehát valójában nem szimfonikus mű, hanem kiegészített vonószenekarra íródott, legközelebbi rokona a két, vonószenekarra írt sinfonietta. A Les Soli cím a mű egyik jellegzetességére, a hangszerszólókra utal, ezért lett szólisztikus szimfónia a magyar neve.

Az egyes tételeknek a nagybőgőn, a brácsán, a csellón, az utolsó tételben pedig a hegedűn felhangzó szólói olyan igényesek, olyan virtuózak, annyira kiemelkednek a zenekari faktúrából, hogy a kompozíciót akár versenyműnek is tekinthetnénk. A Les Soli technikai és zenei igényesség szempontjából kiemelkedik az általában is rendkívül nehéz Lajtha-művek közül, talán ennek köszönhető, hogy szerzőjének legritkábban előadott opusai közé tartozik. A műnek ez a világon a legelső hanglemezfelvétele, a Weiner-Szász Kamara szimfonikusok és a zenekar szólistái tolmácsolásában, Simone Fontanelli vezényletével.

Az a gyakran idézett, találó hasonlat, mely szerint Lajtha zenéje olyan, mint az érme, melynek anyaga magyar, verete francia, érvényessége pedig az egész világra kiterjed, az 1. sinfonietta esetében tökéletesen megállja a helyét. A magyar népzene, valamint a klasszikus nyugati műzene (főként Bach, Haydn, Mozart) hatása egyaránt érvényesül e kompozícióban, persze az a könnyed, levegős, áttetsző hangszerelés is, amelyet Lajtha a francia zenéből tanult el, amelyet oly mesteri módon tudott alkalmazni. E klasszikusan kiegyensúlyozott, háromtételes "kis szimfónia" a maga divertimento szerű, játékos hangvételével nem véletlenül lett az egyik legnépszerűbb, leggyakrabban játszott Lajtha-mű.

Eltérően az 1946-ban íródott, üde hangvételű 1. sinfoniettától, a tíz évvel későbbi, 1956-os 2. sinfonietta a divertimento jelleg mellett, a magyar történelem egyik legnehezebb időszakának vészterhes hangulatát is magán hordozza. Ugyancsak háromtételes, de a tételek nagyobb terjedelműek és fajsúlyosabbak, mint a korábbi sinfoniettában. A hangzás sűrűbb, testesebb, nincsenek szólók sem. Nadia Boulanger, a Lajtha-családdal jó barátságban lévő francia zeneszerző-zenepedagógus egy levelében jól érzékelteti a 2. sinfonietta sokrétűségét: "Micsoda csodálatos és magával ragadó mű - és mély - és titokzatos - és vidám." - Solymosi Tari Emőke ismertetője nyomán.

A felvételeket az MR3 - Bartók Rádió készítette a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében 2012. decmber 08-án (5-7), 2013. január 26-án (8-10) és február 23-án (1-4). Zenei rendező és digitális szerkesztő: Alpár Tibor. Hangmérnökök: Horváth Tamás (1-4), Pecze Zoltán (5-7), László Zoltán (8-10). Borító: Huszár László - Greenroom; Producer: Gőz László; Label manager: Bognár Tamás. A lemez a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alap, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. és a budapesti Lajtha László Alapítvány támogatásával készült.


Track lista:

(1-4) Les Soli - szólisztikus szimfónia, op. 33 (hárfával és ütőhangszerekkel) – világpremier felvétel.
(5-7) Sinfonietta N.1, op. 43
(8-10) Sinfonietta N.2, op. 62 – magyar premier felvétel

Közreműködő zenészek:

Budapest Chamber Symphony
(Weiner–Szász Kamaraszimfonikusok)

Vezényel:
Simone Fontanelli (1-4)
Rohmann Imre (5-7)
Csaba Péter (8-10)

Zenekari szólisták (1.4)
Somogyi Péter - hegedű
Polónyi István - brácsa
Molnár Piroska - gordonka
Bábel Klára - hárfa
Herboly László - ütőhangszerek
Nagy Zsolt - ütőhangszerek

A BMC Records néhány korábbi, jelenleg is forgalomban lévő albuma a Weiner–Szász Kamaraszimfonikusok közreműködésével:

The Leo Weiner album
Joseph Haydn - Anniversary album 2009
Joseph Haydn - A Megváltó hét szava a keresztfán

Kiadó:
bmcrecords.hu
Hazai forgalmazó:
MG Records
Honlap:
www.lajtha.hu


rovat lapozó


Még, még, még...

Cikkek szövegében utoljára itt említettük: Lajtha László!




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Szupercella - Pileus EP (2017, info)
A Szupercella zenekar ötlete még 2012-ben született meg Orfűn, amikor egy fesztiválozó fiatalember a délutáni lazulás során elkezdte játszani egy másik vendég

Tovább...
Depeche Mode - Cover Me (2017, klip)
Nem űrhajóval jön a Depeche Mode Budapestre, pedig Dave Gahan űrhajósnak állt a zenekar vadonatúj klipjében. A Cover Me című dal a harmadik kislemez a

Tovább...
Turi - As Time Goes Passing By (2017, klip)
Tartuffe a megmondhatója, mennyire hadilábon állok az idővel (bár elismerem, az is alapigazság, hogy amire az ember akar időt szakítani, arra fog is.) A nyaralás

Tovább...
Harap - Másnap (2017, klip)
Nemrég tette elérhetővé a Harap zenekar a Másnap című új dalát, amihez készült egy igen megkapó klip is.

A zenekar közben készül a visszatérő

Tovább...
Dés András Trió - The Worst Singer in the World (2017, info)
"Képzeld, vettem egy kromatikus kalimbát, és el tudom rajta játszani Bach G-dúr csellószvitjéből a menüettet..." - pár éve ezekkel a szavakkal

Tovább...




Koncertek 2017. szeptember 20. és 2017. október 06. között:









Klipmánia