Dionysosrising Blog

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

The Unity - The Unity (2017)

 Látogatottság
Összesen
85591997
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Csuka Mónika interjú - 2. rész (2016)

Interjúk

Csuka Mónika a Beatrice alapítója. Mónika kiváló humorú, tündéri nő. Élmény volt a beszélgetés és igen informatív. Az első részben a kezdetekről beszélgettünk, ma a Metronóm '77-ig jutunk el...










Milyen volt az elfogadottsága az első női rockzenekarnak idehaza, a '70-es évek legelején?

Tudod, sok zenekarral megismerkedtünk és mindig azt kaptuk meg, hogy "ahhoz képest, hogy lányok, egészen jók". Mi meg nem ehhez képest akartunk jók lenni, hanem egyszerűen csak jók akartunk lenni. Csajok, gyakorolni kell. Másik oldalról meg egyszer történt a Pataky Művházban, hogy egy cigánylány felszólt a közönségből, hogy "Te figyelj! Ne rázd magad, ha lejössz, agyonverünk!" Néztem Krisztára, hogy ezek megvernek minket. Akkor még drukkerhadak voltak a zenekarok körül. De olyan tapasztalatlan kislányok voltunk, hogy nem tudom elmondani. Ilyesmire nem számítottunk. Végül persze nem vertek meg.

Én szeretem az embereket, általában azt hiszem, hogy engem azok is viszont szeretnek, akiket szeretek, és még a mai napig is nehéz feldolgoznom, hogy van, hogy ez nem így van. De például 1970-ről '71-re virradó szilveszteren egy orosz laktanyában léptünk fel. Előtte elmentünk egy próbára, egész sokáig tartott, majd combközépig érő miniszoknyában, a hóban gyalog mentünk haza. Mikor hazaértem, lila volt a lábam. Anyukám mondta, hogy tiszta őrült vagyok, de nem baj, ebben járok és kész. De a pozitívumokat is említsük meg: nyíltak rögtön az ajtók, ahogy megláttak. Akár felsőbb, akár zenekari szinten. Mai eszemmel azt mondom, hogy egy buta fruska voltam, mert akkor azt hittem, hogy így működik a világ. Azt hittem, hogy ennyire jók vagyunk, hogy teljesen természetes, hogy minden sikerül.

Feró?

Feri 1970-ben lett - mai szóhasználattal - a barátom. Ekkor még a Zárvatermőkben énekelt. Sokat jártunk egy idő után fellépni, jött velünk. Nem lépett fel velünk állandóan, de egy idő után kezdett sustorogni, hogy ez se jó, az se jó, ez és ez ilyen amatőr.

Valahol '72 eleje körül kezdett kialakulni az a felállás, ahol már a fiúk voltak többségben.

Még az is lehet, hogy inkább '71 vége felé járunk. Ugye Nagy Kati otthagyott minket, Kriszta helyett is kerestünk valakit, ráadásul '72-ben Angyalföldre költöztünk. Elmentem egy csomó zenekart megnézni. Egy zenekarban láttam Pepót, vagyis Temesvári Andrást, megtetszett. És úgy emlékszem, vele együtt jött Samuka is és Nagy Károly. Karcsi nem volt sokáig nálunk.

Gondolom, egyfajta zenei váltással is járt együtt ez a tagcsere. Miben állt ez?

Persze. Feró erőltette, hogy rockosodjunk. Bár már a lányzenekarral játszottuk a Purple Haze-t is. Aztán Samu átment a Gesarolba, szerintem a helyére jött Gáti Zoli egy pár hónapra nyáron - nála gyakoroltunk a Feneketlen tónál, majd helyette jött Cziránku Sanyi. És közben Mary-t elbocsájtottuk a zenekarból. Elég nagy trauma volt, a szüleim is haragudtak rám. Helyette jött Barille Pasqualle, majd Temesvári Péter. '73 körül a Gesarol, majd a P. Mobil volt a rivális zenekarunk.

Mary hívott volna a Vadmacskákba, de nem akartam menni, és Nagy Kati is elzárkózott ettől. Ketten ott túl sokan lettünk volna vezető személyiségek. Amiről Mary beszél az interjújában, hogy Nagy Kati kirúgott volna a Beatricéből, az nyilvánvalóan nem így volt, a Beatricében én voltam a zenekarvezető, azt azért nem szokták kirúgni, bár már volt a későbbiek folyamán rá példa. Viszont szerintem arra gondolhat, hogy a Vadmacskák elején lehetett olyan próba, amire nem mentem el, hisz nem is akartam a zenekar tagja lenni, itt történhetett, hogy Nagy Kati bemondta, hogy nem is leszek ott tag.

Érzésem szerint a Beatrice befuthatott volna olyan karriert, mint a Generál, mégsem ez történt. Voltak lemezfelvételi elképzelések?

Nem jártunk tehetségkutatókra, és talán az volt a baj, hogy saját dalokat sem nagyon csináltunk. Feró át is vette a zenekarvezetést. Agilis volt, alkalmasabbnak is tartottam erre. Egy férfi-nő kapcsolatban egy nő azért kicsit hátrébb vonul. Úgy gondoltam, hogy ez így jobb lesz. De nem voltam elnyomott alkat, a véleményem számított.

Mikor a lányotok, Nagy Gaby született, gondolom egy időre nem koncerteztél a Beatricével.

1975 májusában még emlékszem, hogy felléptünk az Ifiparkban, de már rosszul voltam a terhesség miatt. Valamikor 1976 elején tértem vissza, ekkor Zámori Sanyi dobolt, Pepó basszusozott, Aszalós Zoli billentyűzött és Cziránku gitározott.

Beszélgessünk erről a "diszkós" korszakról.

Nagyon jó zenészek voltak ekkor a zenekarban. Aszalós Zoli végig kijátszott minden hangot, rohadt nehéz darabokat is eljátszott. Ekkoriban nagyon sok zenét hallgattam, Presser tanácsára. Jó néger zenéket. És annyira jók voltak! Zenészként próbáltam megfejteni, hogy a hangszerek külön mit csinálnak. Hot Chocolate, K.C. and the Sunshine Band. Agyonjátszott szalagokon hallgattam. Megmondom őszintén, a rockzenét túl egyszerűnek tartottam. Persze ez így erős, mert vannak nagy kivételek. Az ekkor hallgatott zenék zeneibbnek tűntek, ritmusosabbak voltak, hát milyen jó lenne ilyesmiket írni. Így született a Gyere kislány, gyere. Jó csapat voltunk. Én írtam a zenéket, többnyire Feró a szövegeket. A Csak egy szót szövegét írtam egyedül én, de ezt inkább meghagyom a profiknak. A '77-es Metronómon mégsem szerepelhettünk szóló dallal, pedig a Gyere kislány, gyere nagy siker volt.

Érdekes, hogy csak egy válogatáslemezen jelent meg, pedig tipikus kislemezes szám.

B. Tóth Laci nagyon lelkes volt a daltól, azt mondta, hogy ez nem csak Európában, de a világban is sláger lenne. Bela Swardmark, az Abba egyik koncertgitárosa még angol szöveget is írt rá, bár azt mi nem játszottuk. A Metronómon azt kaptuk, hogy Delhusa Gjont és Szűcs Jutkát kísérhettük. Illetve Szigeti Edit Gyáva Ádámját játszhattuk. Az ekkor alakult Mikrolied felállás vokálozhatta az egész fesztivált. Ehhez kaptunk kottát, de voltak saját ötleteink is. De ettől ez még fájdalmasan érintett.

A Mikrolied úgy jött össze, hogy a Generálnál, a Charlie-s váltásnál már nem kellettek a lányok, Szigeti Eda megkeresett. Az volt a kérésem, hogy legyünk egy kicsit funkysabbak, elkezdtünk saját dalokat is írni. A Metronóm idejére már Marschalkó Zoltán jött gitározni a Beatricébe.

Lassan közhely, de attól még így volt: nyilvánvalóan nem akart Erdős konkurenciát a Neotonnak. A Tessék választanin megtalált Erdős: "Jöjjön be hozzám az irodámba... majd beszélgetünk." Tudod, így kezet fogott velem... és nem akarta elengedni a kezem. És hát volt híre, hogy milyen. Na, ettől még bementem hozzá beszélgetni, de mint a romák, karomon a gyerekkel! Hát nem volt elájulva, lehet, hogy ezzel intéztem el, hogy nem lett nagylemezünk. Na, nem baj. Nem bánok semmit. Nekem mindig a családom volt igazán a fontos, hogy legyen hátországom.

Függetlenül attól, hogy nem lett lemez, azért azt gondolnám, hogy ez a dal - megy a tévében és a rádióban - megdobja a zenekart, ehhez képest nem ez történik, talán csak egy NDK turnét lehet sikerként elkönyvelni.

És az is, hogy jött össze?! Jött egy megkeresés, mire az Interkoncert visszaírt, hogy a zenekar nem ér rá, de a Hungária ráér. Pedig marhára ráértünk mindenre. Az volt a szerencse, hogy a németek nem hagyták annyiban, egy nő felhívott, hogy Ziegmar Leister szeretné meghívni a zenekart a Friedrichstadt Palace-ba. Akkor kaptunk útlevelet, közeledtünk a határ felé, nem volt nálunk semmi, de így is szorongtunk, hogy mi lesz. És még csak nem is nyugatra mentünk. Ezt a mai fiatalok szerencsére már nem érthetik...

A harmadik rész itt olvasható!

Bálint Csaba (2016.05.12.)
rockmuzeum.ini.hu




 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Interjúk
· Szerkesztette: bcsaba


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Interjúk:
Interjú Szaszával és Matyival, a Sex Action tagjaival...


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.64 Seconds