Dionysosrising Blog

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Ten - Gothica (2017)

 Látogatottság
Összesen
86607636
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Tóth Miklós interjú - 2. rész (2016)

Interjúk

Említetted egy korábbi levelezésünk során, hogy - ellentétben az underground színtérrel - a punk-koncertekre nem volt jellemző az üldögélés a közönség részéről, sőt szinte minden koncerten voltak kisebb-nagyobb verekedések. Ennek mi volt az oka?

Voltak elég véres verekedések, ez tény. A Kozák téri csirkebuli, az nagyon megmaradt bennem. Szegény Kecsót (a Cocain Rohamosztag show-manje) úgy leütötték, hogy mint a zsák, neki a falnak, mint a filmben, lecsúszott és úgy maradt. Ömlött belőle a vér. Diana és valakik köpő párbajt rendeztek. Nem volt egy délutáni matiné, az biztos...




Hogy emlékszel: a Cpg játszott, miközben a csirkét széttrancsírozták?

Én annyira emlékszem, hogy benn voltam, láttam, hogy kezdik széttépni és kimentem a teremből. Szerintem a közönség elkapta és széttépte. Én már csak a vérre emlékszem. A pogónál van egyfajta pszichózis. Valaki keményebben meglökött, te visszalökted, előbb-utóbb kirobbant a balhé. Csövesek nem jöttek be a koncertekre balhézni, skinheadek igen, de ők direkt. A punk-koncertek eleve az agresszivitásról, "erőszakról" szólnak, eleve olyan állapotba kerülsz. Mint az ősi rítusok. Nyilván hat, rád az, hogy milyen légkör vesz körül, nyilván ilyenkor sokkal kevesebb is elég ahhoz, hogy elcsattanjon egy pofon. De ettől mi élveztük ezt a dolgot, szerettük csinálni és a közönség is.

Ugyanakkor az a fura helyzet áll fenn, hogy jórészt olyan filmfelvételek vannak, ahol a közönség be van szabályozva, lásd a paksi punkfesztivál. Ha egy mai fiatal megnézi, abszolút nem kap reális képet arról, hogy milyen volt egy korabeli hazai punkkoncert. Melyik a legkorábbi koncertvideo a zenekarról?

Van egy '85-ös Pecsa. Azelőtti nincs. Mindenki tombol, pogózik, ilyen ülős koncertre nem is emlékszem. Annak idején voltak new wave diszkók. Valamelyikben voltunk és elkezdtünk hárman-négyen pogózni. Egyszer csak azt vettem észre, hogy elemelkedem a földtől. Fölnézek és látom, hogy egy nagy ember fog. Kivitt, azzal puff, kaptam egy marha nagy pofont. Itt ilyet nem csinálsz! Oké.

Krasznár, miért szállt ki?

Azt tudom, hogy Gyurika (Szappanos) '84-ben került hozzánk. Ő egy évig volt, majd jött Bandi (Bozsó). Hogy miért ment el Jancsi, arra nem emlékszem. (Ahogy arra sem, Gyuri miért szállt ki.)

Milyen külföldi bandáktól játszott a Kretens számokat?

A Dead Kennedys-től a California über alles-t, és a Four Skins-től az I don't like you-t nyomtuk, ezeken kívül nem játszottunk feldolgozást. Illetve még azon a felvételen, amin vödrön játszom, ott a Pistols-tól a Belsen was a gas-t.

Környező országokban léptetek fel?

Egyszer voltunk Németországban, '85-ben. Azt is Sandrónak köszönhetjük, aki akkor már jó pár éve kinn élt.

Az egyik legismertebb dalotok, A Fal Mögött, ami egy nyugat-berlini út alapján született. Arra, hogy emlékszel?

'84-ben jutottunk ki. Robi, Hemü, Hadzsi és én. Életünkben először voltunk Nyugaton.

Könnyen megkaptátok az útlevelet?

Igen, csak visszafele volt problémánk, mikor az NDK határőrök szanaszét szedték a csomagjainkat, Nem tudom, mit kerestek. Kinn, a bolhapiacon vettünk kazettákat, hát még a tokot is kiszedték, a borítókba is belenéztek. Döbbenetes élmény volt. Nem véletlenül született meg ez a szám. Elég csúnyán néztünk ki, én kopasz voltam. Ami nagyon megmaradt bennem: ma már ugye mindennapos, hogy belépsz egy légkondicionált szupermarketba és halkan duruzsol a zene. Mi viszont még nem találkoztunk ilyennel. Bementünk és mi ez? Aztán sajnos most már rá kell jönni, hogy ami gyerekként csodálatos volt, az egy szemét.

Felmerült, hogy ott maradtok?

Nem. Utána én '86-ban megpróbáltam, ahogy most is. Aztán hazajöttem.

Említetted, hogy csomó ember előtt játszottatok már '85-ben a Petőfi Csarnokban. Mégsem merült fel, hogy lemezt készítene veletek az MHV, pedig ekkor már enyhül a légkör, ha minden nemű médiajelenlét nélkül ennyi embert meg tudtatok fogni, akkor nem kellett volna aggódniuk, hogy nem fogyna az album elegendő példányszámban.

Nem, soha, érdekes módon. Az a baj, hogy méltatlanul lenéztük annak idején az Ős-Bikininek az első lemezét (Hova lett.., 1983) Ha azt meghallgatom, akkor lehidalok, hogy ennél többet és jobbat nem lehetett volna csinálni '83-ban. Annak idején viszont gyűlöltük. Szóval visszatérve a lemezkérdésre: nem, sőt nem is hiányoltuk, mert annak idején úgy volt az ember vele, hogy aki lemezt készít, az áruló, az egy szemét, nem is szabad ezt tenni. Persze szerettünk volna jó minőségű felvételeket csinálni, erre voltak a kis négysávos magnók.

Azért sem került szóba, hogy punkzenekar lemezt adjon ki, mert '83-ban megtették az Ős-Bikinivel. Ezzel ki van adva Magyarországon egy punkalbum. Másrészt a Nagy Feró-jelenségtől akartak megszabadulni. Hogy találtak volna olyan zenekart '87-ben, amelyik belemegy, pláne, hogy a szövegeket cenzúrázták volna? Akkori fejemmel azt mondtam volna, hogy valószínűleg nem. Bár hozzáteszem, hogy a Satöbbi - ami sosem volt forradalmi zenekar - '86-ban felvett egy lemezt - még nem velem, én később jöttem. Ez azért nem jött ki, mert a mi Wilpertünk (Wilpert Imre, a Favorit akkori szerkesztőség vezetője - szerk.) azt mondta, hogy egyszerre csak egy vicces zenekar lehet, az pedig már volt egy, a Z'Zi Labor.

Vidéken, mennyire játszott a zenekar?

A Kretensnek a menedzselés, a szervezés volt a hiányossága. Így nagyon keveset léptünk fel vidéken. Ez mindig is így volt - szeretnek minket ott is, csak a szervezési oldal mindig is gyenge volt.

A fővárosban, hol játszottatok?

Ráday, Bercsényi, de ott is korábban. Az csak azért maradt meg, hogy elmaradt a koncert (Megj.: 1982. március 21. - szerk.) és a kétszáz ember végigvonult a Váci utcán.

A botrányok menyire voltak jellemzők a zenekarra?

Egyre emlékszem. Hemüt valaki nagyon provokálta, dobálta. Ő megelégelte, fogta a szinti tetejét és megcsapta a gyereket.

Pozsonyi Ádám említi a punk-könyvében, hogy a zenekart a '80-as évek elején kitiltották a Ráday klubból, mert összetörtetek egy TV-t.

Erre nem emlékszem. A Fekete Lyukban volt egy kínos eset. Akkor Nagy Gyula még nem foglalkozott velünk, nem léptünk fel ott. Üvegben adták a sört. Én megittam és hátra dobtam, anélkül, hogy megnéztem volna, mi történik. Jöttek a biztonságiak, illetve nem is tudom, hogy ott voltak-e már ilyenek, mondjuk inkább úgy, hogy beengedők. Gyula is megjelent, hogy mi van, de aztán tisztáztuk a helyzetet, ott beszéltünk meg, hogy miért nem léptek fel?

Robi, miért szállt ki?

Szépen lassan kopott ki. Ő komolyabban elkezdett zenélgetni, belépett az R-goba.

Ebből nem volt konfliktus? Az R-go aztán abszolút mainstream volt.

Így van. Robi sohasem volt igazán punk. Ő zenész volt. Fiatal gyerek volt, nagyon jó gitáros. Miért ne érvényesüljön, miért ne csinálja? Csak hát előbb-utóbb nem fért össze a kettő, jöttek a kavarások, hogy ki a gitáros, ki a basszusgitáros? Volt egy időszak, hogy próbáltuk pótolni őt, de igazából nem sikerült.

Zenei viták nem voltak?

Vérre menő viták nem. Robi sokkal muzikálisabb, lágyabb volt, mint mi. Nem véletlen, hogy én agyvizet kapok, ha visszahallgatok egy '90-es évek elején készült Kretens-t és nem torz az a gitár, hanem prüntyög.

Mondjuk a Satöbbi is egy teljesen más világ...

Én '86-ban léptem be. Előtte meg is beszéltem a többiekkel. Előtte jártam rájuk. Életem első olyan koncertélménye, ahol felfordultam a röhögéstől, az az ő koncertjük volt. Nekem ez nem jelentett törést. Ez nem R-go. Ha belegondolsz, az valahol punkabb a punknál. Ott nem a zene számít, hanem a színpadi jelenség, a hülyeség. Ha most eljönnél a koncertre, meggyőződhetnél róla, hogy ha valami punk, akkor ez az.

A skinheadek mennyire csináltak balhét a koncertjeiteken?

A Fekete Lyukban volt egyszer verekedés. De valamilyen szinten elismerték a zenekart, másrészt közös tőről fakadtunk, ismertük egymást. A születésnapi koncertünkre ugyanúgy lejöttek a régi arcok (Dudás). Nem a régi arcokkal van baj, hanem a fiatalabbakkal. Minket annyira nem érintett. Ettől függetlenül voltak balhék, a Lyukba motorlánccal jöttek verekedni, de minket nem bántottak.

Az nem bánt, hogy amíg az Auróra folytatta tovább és nagy rajongótábort épített ki a '90-es években, addig ti pont akkoriban álltatok le? Ha ez nem történik meg, sokkal többen ismernék a zenekart.

A menedzselés, szervezés mindig átka volt a zenekarnak. Meg hát '91-ben kiadtunk egy kazettát. (Ez még itt nem Amerika!) Az a baj, hogy ilyen szinten sosem foglalkoztunk ezzel. Hogy komoly dolognak tekintsük a zenekart, amiből megélünk, az nem volt ránk jellemző, ami szerintem baj, de mi ilyenek vagyunk.

Az archív felvételek kiadása szóba került már?

Igazából nem érdemes kiadni, amit nem szeretnénk. De van, aki nagyon szereti az ilyet. Vinilen, limitált példányszámban, ennek nem vagyok ellene. Mindig rágják Hemü fülét és az enyémet is, rajtunk siklik meg a dolog. Pedig csak az kéne, hogy kiválogassunk húsz számot, aztán hadd menjen. Talán segítünk rajta Tizivel valamit a stúdióban, de mi mindig szartunk bele a zenekar jövőjébe, valószínűleg ezért nem is értünk el semmit.

A Trottel Records nem keresett meg titeket, amikor elindították a Posthumus-sorozatukat?

Soha. Én nem tudok róla. Ott viszont tényleg voltak ellentétek és lehet, hogy Tamás (Rupaszov) minket annyira nem kedvelt. Ott már nagyon szétváltak a dolgok. Azt is olvastam a 2010-es Rendszerváltó punkok fesztiválja kapcsán egy beszámolóban, hogy szélsőjobbos volt a punk. Micsoda? Ha elolvasod a szövegeket, arról szól az egész, hogy az ország szépen megy a kakiba. Tök mindegy, hogy jobbról, vagy balról nézem. Ez igaz volt '82-ben, '90-ben és 2015-ben is.

Amikor bemutatták az Eastpunkmemories dokumentumfilmet, téged is megszólaltattak a premieren. Abban a videointerjúban meglehetősen kritikusan nyilatkozol a punk jelenlegi helyzetéről.

Okoskodtam. Szerintem a punk most ugyanaz, mint a patacipő, vagy a tamagocsi. Egy elfogadott, mainstream, befogadott dolog. Ha megnézed a mostani amerikai filmeket, elvileg punkzene szól bennük, csak éppen rágógumival összekeverve. Kész. És az a baj, hogy a mai fiataloknak ez kell. Figyelj, ebben mélyebb tartalmat már nem kell keresni, pedig lenne mit mondani, nagyon lenne... és én próbáltam is a legutóbbi szövegeimmel a Kretens-ben, de valamiért erre nincs igény... Mindenki leragad a semmit mondásnál. Most a punk a mainstream része, divatirányzat, olyan, hogy egyik nap rózsaszín cipőt veszek fel, másik nap bakancsot. Tök mindegy.

Miket hallgatsz manapság?

Megmaradtam a durva zenéknél, de odáig eljutottam, hogy számomra - közhely , de - a zene vagy tetszik, vagy nem, tehát nem teszek különbséget stílusok között. Ami igazán nagy hatással volt rám - és ez se most volt - az két zenekar, az egyik a Leningrad, a másik a Molotov nevű mexikói zenekar. A zenét két nép fogja megváltani: a szlávok és a latinok. Ők tudnak újat mutatni. Nem kifejezett punk, de a Kretens is kereste a kiutat a punkból, ha meghallgatod a '91-es kazettát.. A lassú számot le is tagadom.

A '80-as évek közepét jellemző sebesség lázba ti nem is mentetek bele.

Nem, én soha nem bírtam azt, hogy csak hc-t játsszak.

Voltak ellentétek a különböző punkcsoportok között?

Olyan volt, de az még a '80-as évek elején, mikor jöttek az ún. new punkok, (műbőrdzseki), mi azokat nagyon utáltuk. Ne kérdezd meg miért, pedig örülni kellett volna, hogy van új generáció, de akkor még buta volt az ember. Verekedések nem voltak, pár pofon elcsattant.

Miközben, ha belegondolsz, Óbudán is, akik belemásztak ebbe a punkdologba - amennyiben beszélhetünk annak idején középosztálybeli gyerekekről - onnan jöttek, tehát semmi szegénység, nélkülözés, értelmiségi szülők. Ez is megérne egy misét, hogy amíg Londonban Thatcher-korszak, addig nálunk nagyrészt nem az utcagyerekek csinálták a punkot, hanem viszonylag normális életet élő, ilyen családból jövő gyerekek. A kemény csöves-réteg nem ment rá erre a vonalra. Hogy miért? A Rice megfogta azokat, akik tényleg az aluljáróban ácsorogtak, itták az almabort, aztán valahogy bejutottak a Beatrice-koncertre. Ők aztán nem váltottak át. Nem jöttek el egy Kretens-koncertre, Cpg-re, vagy ETÁ-ra.

Nem volt oka ennek az, hogy ezek a zenekarok ritkán tudtak fellépni?

Én úgy emlékszem, hogy '82-ben baromira sok koncertünk volt, ami persze lehet, hogy havonta egyet jelentett.

De nem az volt, mint a P. Mobil esetében, akik ki se szálltak a mikrobuszból...

Nyilván nem. Arról beszélek, hogy honnét van ez, hogy azok, akik a mélyben tipródtak, nem jártak el ezekre a zenekarokra. A punkot középosztálybeli csemeték csinálták.

Az is egy differencia volt, hogy - Angliával ellentétben - itt jóval kevesebb lány lett punk, illetve lányzenekarok sem alakultak, ahogy ott a Slits, vagy a Raincoats.

Egyről tudok, az is csak ilyen próbaszintig jutott el, Kriszta, Szilvia (Kilián barátnője) volt benne. A zenélés nem egy lány műfaj.

Milyen volt az akkori hivatalos rockvonal viszonya a punkhoz? Most nemcsak azokra gondolok, akik már több évtizede mozogtak a pályán, rendszeresen készíthettek lemezeket, hanem a Fekete Bárányok-ra is.

Azt tudom, hogy Feró próbálta viszonylag segíteni a punkot, de hogy a mainstream része, illetve Hobo-ék, Schuszter Lóránték mit gondoltak rólunk, nem tudom. Hogy mi, hogy viszonyultunk hozzájuk? Kölykök voltunk, akik belemásztak valamibe, ami teljes elköteleződést jelentett, és nem fért bele, tehát annak ellenére, hogy '78-'79-ben jártam HBB-ra, Mobilra az Ifiparkba, imádtam, '81-ben ez elképzelhetetlen volt.

Ha hívtak volna, elmentetek volna játszani előttük?

Ezt nem tudom, valószínűleg azt mondtuk volna, hogy nem. Akkor nem gondolsz bele, hogy milyen lehetőséget kapsz, hanem az lett volna a reakció, hogy ezekkel? Miközben, ha belegondolsz, ott volt az az Omega - LGT - Beatrice turné, 1980-ban, ahol ők próbálták behúzni Feróékat a legalitásba. Ha azt mondja nekünk, az LGT, hogy - teljes irracionalitás, sci-fi, de tegyük fel -, hogy menjünk el velük stadionkoncertre, én voltam annyira fiatalos és öntudatos, hogy valószínűleg azt mondtam volna, hogy nem.

A Rolls Frakció nagyon szeretett minket - legalábbis eleinte. Léptünk is fel sokat előttük. Akkor ment szét az egész, amikor felléptek a Talking Heads-szel a BS-ben (Megj: 1982. július 25. - szerk.), és balhé volt a közönség sorai között. Valaki elkezdett kicsit pofozkodni, ez pedig úgy jutott vissza Trunkos fülébe, hogy a Kretens verte a Rolls-osokat, és innentől megszakadt a kapcsolat. A Csepeli Ifjúsági Parkban egyszer léptünk fel előttük. Érdekes jelenség volt annak idején a Rolls, én bírtam. Ők is még az Új Hullám előtti új hullámot képviselték.

Neked voltak konfliktusaid más csoportok tagjaival? Elsősorban popperekre gondolok.

Ez most, 2016-ban annyira nevetséges. Szerintem harminc éve nem hallottam ezt a szót, hogy popper. Voltak ezen kívül Depeche-esk, meg Duran-osok. Én nem voltam balhés, nem vertem valakit azért, mert másként állt a haja. Mai szemmel ez ma már annyira nevetséges, hogy ilyen miatt balhéztak. Érted, ha szembeülnél a harminc évvel ezelőtt önmagammal, azt mondanám neked: Hogy nézel ki, hosszú a hajad!

Jelvények, ruhák?

Én nagyrészt magamnak csináltam. Voltak, akiknek voltak kapcsolatai, meg be lehetett szerezni külföldről is cuccokat. Na de, ha már itt tartunk, akkor elmesélem, hogy is lettem én punk. Őrült nagy AC/DC rajongó voltam. 1980 februárjában szegény Bon Scott halálra hányta magát. Én akkor nagyon szomorú voltam. Volt egy nagyon hosszú, fekete bőrkabátom, hatalmas jelvénnyel, hosszú hajam volt. Akkor azt mondtam, hogy vége, most levágatom a hajam. Onnantól lettem tüsi frizurás punk. Innentől a rockzenének számomra vége.

Taréj volt?

Kifejezetten az a durva kakastaréj nem. De ami volt, azzal is megtaláltak minket. Kocsmában voltak problémák, tudod a szokásosak, hogy nézel ki, idióta? De végül nem vertek meg.

Zenebeszerzés?

Nálam a Szabad Európa nagyon minimális volt, nem nagyon hallgattam. Valakinek mindig volt legalább egy Jugoszláv, vagy Nyugatnémet kapcsolata. Beférkőztek ezek a zenék ide, tehát terjedtek kazettákon. Nem felejtem el, hogy mikor először adtak ki hivatalosan ilyen lemezt Magyarországon. Odamentem reggel, sorba álltam a Ráday utcában. Két lemez volt, ami az én érdeklődési körömbe beletartozott, az egyik egy Buzzzcocks, a másik a B-52's sárga lemeze. Csak abban az egy lemezboltban lehetett kapni. Odamentem, megvettem és azt gondoltam, hogy Jézusom, Magyarországon lehet kapni ilyen lemezt! Ilyenkor közkincs volt minden.

'86-ban próbáltál disszidálni, holott már '83-ban sokan elmentek. Akkor nem fordult meg a fejedben, hogy hátat fordíts az országnak?

Akkor gyerek voltam még, 18 éves. Akkor még nem jutottam el, hogy én egyedül nekivágjak a nagyvilágnak. Három évvel később kimentem.

Útlevél?

Simán megkaptam. Noha megkaptam a megrovást, de akkor még nem is kértem útlevet sehova.

A Cpg és a Közellenség bebörtönzése után, elvileg folytatódhattak volna a perek, de ez nem történt meg. Szerinted mi volt ennek az oka?

Egyértelműen példát statuáltak. Kellett egy fej a karóra, kilengetni, hogy mindenki megrettenjen. Ehhez képest senki sem rettent meg. Szerinted? Rosszabb szövegeket írtunk utána? Persze, mindenkit megdöbbentett, hogy hoppá. Engem igazén az döbbent meg így utólag, hogy milyen az a rendszer, amelyik tizennyolc éves gyerekektől fél?

Kérdés, ki tudott erről az egészről akkoriban egyáltalán?

Ez az, szinte senki. Eljutott ahhoz a néhány emberhez. Nem csináltunk '56-os forradalmat 16-18-20 évesen. Ha Erdős nem csinálja a balhét a felszólalásával, senki nem tudott volna róla. Megint csak a kérdés: milyen az a hatalom, amelyik azt mondja, hogy itt van ez a 18 éves hülyegyerek, aki ugrál a koncerten és azt énekli, hogy büdös kommunisták, akkor csukjuk le?

Többen mondták már, hogy fotósnak lenni nagyon veszélyes volt annak idején. Csodálom, hogy Bánkúti Andrást nem verték meg, amikor a csirkebulin fényképezett. Akinél volt gép, azt ütötték. De a mostani generációnak ezt elmagyarázni, meg, hogy mi volt akkor.... Mikor elmondod, hogy nem volt mobiltelefon, nem volt facebook és el se tudják képzelni? Ez olyan, hogy Robinál próbáltunk, itt volt Jello Biafra egyik haverja és próbáltuk elmagyarázni, hogy van egy zenekar, a Cpg és lecsukták őket. Miért? Mert azt énekelték, hogy... De miért? Valakit lecsuknak, mert van véleménye és elmondja? Nem értette. És ő egy hős kaliforniai punk.

Hogy mennyire mást jelent a punk egy londoni embernek, vagy Henry Rollins-nak... aki egy zseni, egy hiperaktív állat, emlékszem, amikor felléptünk vele az Almássy téren, '89-ben. Ült a koncert előtt, semmi mást nem csinált, csak rajzolt a mikrofonjára. Azt sem felejtem el, hogy olvastam arról, hogy amikor a Sex Pistols és a Ramones együtt turnéztak az Államokban, és a Pistols tagjai azt gondolták, hogy a Ramone-k elkényeztetett gyerekek, vannak roadjaik, akik cipelik az erősítőiket? (Akkor tedd hozzá ráadásul a magyar színtért, hogy itt mi volt! Plusz ki honnan indult.) A Ramones véletlenül baromira beletalált valamibe, nagyon jó zeneszerzők voltak. A Pistolsnál már volt némi tudatosság, marketinggel keverve, nálunk ezzel szemben ez teljesen ösztönös volt és nincs is semmi nyoma.

Ez a baj.

Most fölvehetnénk a régi számokat, de az, hogy utólag feljátsszuk, teljesen más. Nem ugyanaz.

Foglalt házakban koncerteztetek?

Igen. Ha már szóba került az NSZK, a két felfogásbeli különbségre nagyon emlékszem. Megérkeztünk, nagyon kedvesen fogadtak minket, ki volt rakva egy kanapé a Duna partjára. Üljetek le, mindjárt lesz koncert! Kiraktak elénk egy láda sört, addig fogyasszatok! Mit gondolsz, a Kozák téren volt ilyen? Vagy amikor '84-ben lementünk Nyugat-Berlinben egy német és egy olasz hardcore zenekar koncertjére, és akkor szembesültem először ezekkel az egynyomós hangfalakkal. Fel voltak rakva és olyan brutálisan szóltak! Azt mondtam, hogy ilyen nincs! Amikor kiszabadulsz olyan helyre, ahol teljesen mások a körülmények.

Az nem merült fel, hogy az NSZK-ban készítsetek lemezt?

Próbálkoztunk ezzel. Imre (Hadzsi) segített ebben az ügyben. Nem emlékszem már a kiadó nevére, de Kölnben volt. Bevittünk nekik egy kazettát. Az egyik oldalon Cpg volt. A Kretens nem érdekelte őket, a Cpg-re azt mondták, hogy az érdekes.

Mivel indokolták, miért nem jött be?

Lágy volt nekik. Most hallgasd meg, a '84-'85-ös Kretens-t, a Cpg-hez képest tényleg az volt. Nagyon lágy.

Mi volt annak az oka, hogy a korabeli hazai filmesek nem keresték meg a punkbandákat, ellentétben az underground zenekarokkal, hogy szerepeljenek a filmjeikben?

Az, hogy óriási szakadék volt az undeground és a punk-színtér között. Nekik ez méltóságon aluli volt. Ez szemét - gondolták a filmesek. A VHK, vagy a Balaton belefért. Ha azt mondják, hogy szerepeljünk egy magyar filmben és semmit nem kell csinálni, csak zenélni, belementünk volna, miért ne? Szerintem ők találták rangon alulinak, hogy ezzel foglalkozzanak.

Ha visszagondolsz a korszakra, hogy látod, kihozták a maximumot az itthoni lehetőségekből a hazai punkzenekarok?

Mihez képest? Nem, még Jugoszláviához képest sem. Ha az itthoni színtérhez képest nézem, akkor igen. Az, hogy ennek nem maradt nyoma, az sajnálatos dolog. Nem kellett Nyugatra születni, Jugoszlávia esetén lehet, hogy háborús hős lennék, vagy gyilkos, de akkor már lenne X számú lemeze az embernek. És ennél volt rosszabb is, ha az NDK-ra, vagy Csehszlovákiára gondolok.

Nem az érdekelt senkit, hogy mi lesz, majd visszaemlékezünk erre valamikor, hanem ösztönösen csináltuk. Rossz belegondolni abba, ha nem ide születünk, akkor döbbenetesen jó dolgok születtek volna. De ez van. Ha egy Cpg-nek '80-'81-ben kiadsz egy lemezt, aztán jön az, hogy minden évben ki kell adnod egy lemezt, az megölte volna azt, ami számunkra a punkot jelentette. De mi lehetett volna belőlünk? Mennyivel több szám, mennyivel több olyan dolog, amire most, 2016-ban azt mondjuk, hogy 1981-ben milyen jó dolgok születtek? Csak lehetőség lett volna. Volt az a beszélgetés az Erdőssel 1983-ban, a Mozaik klub előtt. Én is ott voltam.

Hogyan viselkedett?

Teljesen negédes-nyálas jó fej volt. Ott ültünk a fűben. Igen, fiúk, persze, én bármit segítek, hogyne! Fölálltunk, tök békésen elváltunk egymástól. Rá egy héttel jelent meg az a cikk. (Megj: Erdős Péter: Felszólalás a szennyhullám ürügyén, Kritika, 1983. július - szerk.)

Ő fel is vette egyébként azt a beszélgetést...

De jó lenne visszahallgatni! Én nem hallottam, de nagyon szeretném hallani.

Kerestek meg bandák mostanában?

Igen, de lusta dög vagyok. Pedig szeretnék csinálni valami durvábbat is a Satöbbi mellett. Minden beleférne. Annak idején a Kretenst is én próbáltam fellazítani.

Hogy néz ki a civil életed?

23 éve vagyok a reklámszakmában. Próbálkoztam kilépni belőle, öt hónapot lehúztam a Kanári-szigeteken, de nem jött be. Korábban tanítottam, az is a végzettségem. Most én nézem hülyének az embereket, ahogy azt az Index-eseknek is elmondtam.

Első rész itt!


Drpeter




 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Interjúk
· Szerkesztette: Drpeter


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Interjúk:
Interjú Szaszával és Matyival, a Sex Action tagjaival...


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.98 Seconds