rockmuzeum.ini.hu

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Schumeth István interjú - 2. rész (2017)

 Látogatottság
Összesen
84454462
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Vikidál Gyula - Így történt! - 1. rész (2016)

Interjúk

A Pandora's Box zenekar a nyolcvanas évek nagy reményekkel induló, profi zenekara volt, a szakma által elismert zenészekkel. Hogy mennyire volt sikeres a csapat akkor, azt az idő bizonyítja. Az elmúlt néhány évben számos interjú készült korábbi tagokkal, a csapat körül segédkező emberekkel. Mindenki elmesélte a maga emlékeit, a saját szemszögén keresztül. Úgy gondolom, hogy - már csak az illendőség kedvéért is -, de vizsgáljuk meg ezt a történetet Vikidál Gyula nézőpontjából is! A beszélgetésben óhatatlanul szóba kerül a P. Mobil és a Dinamit zenekar is, mint egyébként sok minden más! A téma annyira széleskörű, hogy sajnos számos része kimaradt, de reményeink szerint a későbbiekben mindezt pótoljuk! Mindenkinek kellemes olvasást! - Fiery





Mi adta az ötletet, hogy beszélgessünk a Pandora's Box történetről?

Beszélgetésünk apropója, hogy néhány olyan vélemény íródott a zenekar életéről, amely nem, vagy csak alig tükrözi a valóságot. A nyilatkozók sokszor saját jelentőségüket dimenzionálják túl a zenekar valós életét illetően. Persze minden vélemény mindenkinek a sajátja, és önmaga dönti el, hogy mennyire akar annak a része lenni. Ezzel eddig semmi baj nincs, ám amikor személyemet sértő, vagy a zenekar életében végzett munkámat kézlegyintéssel elintézett véleményt olvasok, úgy gondolom, meg kell szólalnom. De nézzünk egy példát mire is gondolok.

Idézet egy Zsöcivel készült interjúból: "Az Éjszakai vágta teljes egészében a te szerzeményed, ami szerintem akár egy Edda-líra is lehetne. Hogyan született ez a dal? - A nóta az Edda-időkben is készen volt teljes egészében, ám a többiek valamiért nem foglalkoztak vele, soha nem engedték feljátszani. Samunak és Pityinek viszont tetszett, Pityi rengeteget segített a hangszerelésben. Nagyon örültem, hogy ennyi idő elteltével végre felkerülhetett lemezre."

Íme, egy tipikusan kézlegyintő, a munkámat semmibe vevő kérdés, és sajnos a hanyagul odavetett válasz. Hogy miért? Mert már a kérdés feltevésében benne van a válasz. Ha ez a dal már készen volt az Edda időkben, teljes egészében, akkor volt énekdallama is? Mivel nem volt énekdallama, akkor meg pláne nagyon rossz a kérdés és a válasz is. Egy dal születése három részből tevődik össze. A zenei elképzelés, az énekdallam, és a szöveg. Ha az énekdallamot kivesszük a zenéből, akkor az csak egy zenekari alap, és a szövegírónak nincs mire megírni a szöveget. Tehát, a fent említett nagyszerű elképzelésből - melyből végül egy nagyon jó dal született -, a kidolgozott zenekari alapra én kitaláltam az énekdallamot, melyre Hobo megírta a szöveget. Ezt azért illett volna pontosítani. De boncolgassunk tovább.

"Mikor kezdtétek el az 1985-ös Ómen című nagylemez munkálatait? Cserháti Pityi a legjobban sikerült P. Box lemeznek tartotta. - Valamikor 1984 végén kezdtük el írogatni az új nótákat. Minden hétvégén kijártam Samuhoz Szigetszentmiklósra, ott is aludtam. Ketten ötleteltünk, írtuk a dalokat, hét közben pedig a zenekarral össze próbáltuk.A nóták nem a stúdióban születtek, azokat már a felvétel előtt megírtuk. Úgy készült a lemez, hogy feljátszottuk a dobot és az alapokat; jött a keverés, utána pedig már nem sok sáv maradt. Így nagyon sok részátírásra volt szükség, tényleg sokat kellett vele bajlódni. Dolgoztunk a hangszíneken is, aztán a végén minden felkerült. Egy hónap alatt az egészet felvettük."

Igen, tudom, hogy nagyon sokat dolgoztak a fiúk az Ómen lemez zenei anyagán, fantasztikusat alkottak, de ismét csak az tűnik ki, hogy amiről nem beszélünk az nincs. (Tipikus újságírói, rosszindulatú fogás). Vagyis: ismét kimaradt az ismertetésből, hogy a zenekari alapokra - Gyula, vagyis én - elkészítette az énekdallamokat, majd a stúdióba egyedül bevonult és felénekelte, vokálokkal együtt. Minden más igaz.

Születnek az utcai legendák...

Sajnos már ott tartunk, hogy az interneten is látom, disszertációkat írnak egyesek, mások "nyomoráról". De, hogy méltóképpen illusztráljam az esetet: Rohánszky János kiváló hangmérnökünk és barátunk beszerzett egy akkor modernnek számító, négysávos szalagos magnót, mellyel igen jó minőségű felvételeket készített a koncertekről. Ebből van néhány másolatom CD-n, de részletek is megtalálhatóak a youtube-on. Mindenki örül, hogy a régi felvételeket hallhatja, láthatja, de egy rosszindulatú "seggfej" mindig akad, aki beírja: magnóról megy az egész.

Eljött az idő, hogy te is megszólalj!

Sokáig tépelődtem, hogy mennyire érdemes belemélyedni bizonyos részletekbe. Nos azért, mert a közönség, mint fent is látható, egy zenekar életéről csupán a felszínt látja, a valóságról csupán találgatások hangzanak el, vagy mint a sok irományból kiderül, rossz és egyoldalú információkat kap, melyeket helyre kell tenni.

Akkor kezdjük az elején! Hogyan kezdődött a közös történeted a P. Box zenekarral?

A Pandora's Box témának fontos része az én '79-es távozásom a P. Mobilból a Dinamitba, mely rá egy évre Samuék kiválásával folytatódott. Mint később kiderült, hasonló okok miatt következett be a kenyértörés Lóri és a fiúk között. Úgy gondolták, alapítanak egy új zenekart. Ez lett az új csapat, a P. Box. Samuék 1980-ban, a bemutatkozó koncertjükre hívtak meg vendégként, mint régi alkotó és zenésztársat. Nagyon szívesen elfogadtam a felkérést, szerencsére nagyon jó kis koncert lett belőle. Ekkor én a Dinamit frontembere voltam.

Hogyan éltétek meg és hogyan élte meg a közönség ezt a változást?

Nyilván - mint a Dinamitnál -, így a P. Box esetében is történt a félrevezetett közönség részéről némi elutasítás. Itt is elhangzottak eleinte a már szokásos árulózások. Sajnos a rajongók egy része magáénak tekintette a zenekar egyes tagjait. Ők, akik állítólag mindig kitartottak az általuk kedvelt zenészek mellett, abban a pillanatban, amikor a zenész saját kezébe vette a sorsát, hirtelen ellenséggé vált, nyilvánosan mocskolták, igyekeztek ellehetetleníteni a munkáját. Pedig a zenész semmi mást nem tett, ugyanúgy dolgozott tovább, csak egy másik csapatban. Úgy is mondhatjuk, hogy beavatkoztak a zenész életébe, magánügyeibe. Ezt a jelenséget komolyan vettük - legalábbis én -, nagyon megrázott minden ilyen felém irányzott viselkedés. Ezért írtam meg a Dinamitban az Igazság és az Engem ne sajnáljatok nótákban erről érzett gondolataimat.

Hogyan kerültél egyre közelebb a P. Boxhoz?

Mint ismert, a Dinamit zenekar tagja voltam '82 januárjáig, amikor a társaság feloszlott. Lelkileg összetörve, tehetetlenül álltam, a jövőről semmi elképzelésem nem volt. Hogy mi történik a P. Box háza táján, különösebben nem érdekelt, hiszen meg volt a magam élete, mint ahogy az sem igaz, hogy én a Samu nyakára jártam, ellentétben Csiga Sándor félrevezető, téves mondataival.

Csiga-cikket a P. Mobil sajtófelelőse jegyezte, szintén. Ez azért elég érdekes, nem? Mit is várhatnék egy olyan írogatótól, akinek az a megbízatása, hogy kizárólag csak rosszat közöljön velem kapcsolatban? Az igazságot nem keresi, csak bemondások alapján ítél, sajnos, mint a példázat mutatja, Csiga Sándor és Zselencz László munkatársam személyében megfelelő alanyra talált.

Azért sem igaz, hiszen ekkor keresett meg a Kugli zenekar, velük dolgoztam egy ideig - ami átmeneti állapot volt -, de mellette dolgoztam a Papírgyárban, meg vasat gyűjtöttem - lerágott csont -, és ezen a nyáron történt az első színházi bemutatkozásom is, a Krízis című zenés műben.

Valójában óriási törés volt a szívemben, mert a Dinamit csapatot akkor életem egyik meghatározó zenekarának tekintettem. A Kugli egy fél-amatőr, fél-profi társaságként volt értékelhető, jó zenei elképzelésekkel, elég jó dalokkal. Kicsit ráncba kellett őket szedni, és együtt találtunk egy jó utat. Emlékszem, Budaörsről jártam ki Újpestre próbálni, az első időkben hamarabb ott voltam, mint a zenekar, aztán helyre állt a rend, összekaptuk magunkat és eljutottunk a Budai Ifjúsági Parkig. De én szerettem volna, ha sikerül egy kislemezt összehozni a fiúkkal, ám az MHV hallani sem akart róla. Ettől függetlenül hasznos, szép átmeneti időszak volt, jó dolgok jutnak eszembe, ha visszagondolok az együtt töltött pár hónapra.

Végül P. Box lett, mi győzött meg arról, hogy ez a jó döntés?

1982 őszén kerestek meg a fiúk, közölvén, hogy Varga Miklós elhagyta a zenekart, külföldi érdekeltségű lehetőséggel kecsegtetve, mi lenne, ha ott folytatnánk, ahol abbahagytuk a Mobilban. Örültem ennek az újra találkozásnak. Pedig lett volna lehetőségem - de nem volt kedvem - más zenekarba menni, hát ritkán fordul elő az ember életében, hogy találkozik olyan zenésztárssal, társakkal - jelen esetben én Samuval és Pityivel -, akikkel azonos zenei elképzeléseinket tudtunk megvalósítani.

Samu volt a termékenyebb, az ő kitalált zenéire megéreztem, milyen énekdallamokat kell megszülni. Ez a Mobilban is így történt, a zenében összenőttünk, egy csomó olyan dal született, amiket a mai napig is nagyon sokan játszanak. Samu fantasztikus zenei riffjeire, elképzeléseire jöttek az én énekdallamaim, és ezekre készültek a szövegek.

A zenészek többségében benne van az improvizációs készség, az énekesek esetében ez nem mindig adott képesség, de hála Istennek bennem ez bőséggel megadatott. - Hasznos volt az ORI iskola. - Persze zenei alaptudás nélkül nem megy. Nem mindenki képes arra, hogy egyetlen egy harmóniára énekdallamot csináljon! Pedig nagyon egyszerűnek tűnik, csak azért ezt ki kell találni, meg kell csinálni!

Azért tartottam fontosnak ebbe kicsit belemélyedni, mert Samuval való újra találkozásom a következő időre erősen meghatározta a P. Box történetét és zenei ízlésvilágát. Érkezésemkor először is jó pár nótát, amit a zenekar Miklóssal készített és a koncerteken játszott, sürgősen meg kellett tanulnom. Természetesen, amennyire lehetett a dalokat saját fazonomra alakítottam. Játszottunk régebbi közös szerzeményeket is, amiket még a Mobilban írtunk...

Készítette: Fiery

A teljes interjú: 1. rész, 2. rész, 3. rész, 4. rész.





 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Interjúk
· Szerkesztette: Fiery


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Interjúk:
Interjú Szaszával és Matyival, a Sex Action tagjaival...


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.42 Seconds