rockmuzeum.ini.hu

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Szabó Gábor emlékére (1946-1982)

 Látogatottság
Összesen
82775971
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly



 Gerdesits Ferenc Bétus interjú - 2. rész (2016)

Interjúk

Gerdesits Ferenc Bétus a Sámson, a Ferm és a Non-Stop énekese volt, majd operaénekesi pályára lépett. 1989-ben Ős-Metál címmel egy nagylemeze is megjelent, amelyen az egykori Solaris tagok kísérik. Fia, Gerdesits Ferenc Faszi ezernyi magyar zenekar, többek között a Quimby és a Lead Zeppelin dobosa. Az első részben a kezdetekről beszélgetünk, ma a Sámsonnal kapcsolatos újabb sztorik után a Ferm újjáalakulásáig jutunk...







Haknisztárokat kísértetek?

A Csilibe gyakran jöttek, ha műsor volt, de akkor általában volt külön zongorista kísérőjük, de megesett, hogy beálltunk mi is játszani brahiból. Volt egy alkalom, hogy Bágya András jött kísérni a feleségét, Toldy Máriát. Senkihez egy szót nem szólt Bágya, csak kísért. Csak azt nem tudta, hogy a gitárosunk zongorista is, beállt mellé és kísérte, amit látott, hogy Bágya játszik. Buci mindent tudott, én meg nyomtam a vokálokat. Így kaptunk ORI engedélyt. Még a Semmelweis utcában volt a régi ORI, bementünk vizsgázni. Én mikrofon nélkül énekeltem, a zenekar halkan kísért, talán ez is közrejátszott, hogy megkaptuk.

Ne ugorjuk át a Csilit a tekintetben sem, hogy legendásan kemény környék volt.

Az volt. Nézd, az első koncerten nagyon méregettek, de ott állt Elekes velünk a színpadon, aki a környéken lakott, erzsébeti volt, oda is nősült. Néztek gyanakodva, egy-két lány oda is jött nekem, hogy "te mindig így mozogsz?" Kicsit Elvis-es csípőmozgásom volt. Mondom, mire vagy kíváncsi? Tudom én ezt vízszintesen is. Tudod. És akkor rendben voltunk. De ezeknek a csávóknak a közönségből nem lehetett nemet mondani. Elkezdtünk játszani, lejöttem a szünetben, a büfé talponállós volt. "Gyere b*zdmeg, igyál valamit." Hát, mondom, jó, iszom valamit. Mondjuk egy fél cseresznyét. De mire észbe kaptam, már 14-et ittam meg. Voltam 19 éves. Mondtam, hogy állj, így meg fogok halni.

De sima nemet nem lehetett mondani. Úgyhogy aztán vettem egy pohár Jaffát - akkor az ment -, és öntettem hozzá gint. És azzal járkáltam a kezemben szünetben, vagy egész este. "Gyere, igyál valamit!" Mondom, van már nálam, köszi. "Ne már, Jaffát iszol, hülye vagy?!" Nem, mondom, kóstold meg. Beleivott, jó' van, majd legközelebb. Hát, különben meghaltam volna. Radiccsal feküdhetnék azóta szomszédos parcellában, vagy jobb esetben ott ülhetnék ma a Som Lajos mellett. Megjegyzem, ebben a korszakban Béla se ivott. Sokan mondják, hogy ismerték Bélát, de többségükön azt érzem, hogy semmit nem tudnak róla. Például tudod, hogy lett a zenekar neve Sakk-Matt?

Ezt már régen szeretném tudni. Bár ismeretes Csuha Lajos verziója a névválasztásról.

Hát, kérlek, 1968 tavaszán a Sankóval a Csiliben játszottak. Előtte 200 Ventures-t tudott kívülről, az volt a kedvence. Nagyon várta korábban, hogy a Sankó leszereljen, a korábbi Atlantis-os múlt miatt. Leszerelt, Sankó zenekar néven játszottak. A Csilibe is eljártak, '68. március 30-án volt ott egy közös koncertünk is, a Csili újságjában megjelent egy kép is róluk, háttérben a mi zenekari cuccunkkal. Játszották a Strange Brew-t is, még az Eko gitárját használta. És egyszer csak Neményi Béla bekavart, elvitte Sankót megint az Atlantis-ba. És azért lett Sakk-Matt, mert azt mondta Béla, hogy ennyit várt... és ott állt Sakk-Mattban. Mi legyen vele ezután? Sakk-Matt.

Egyébként nekem úgy volt Fuzz-tone Selmer torzítóm, hogy előtte Töricht is rendelt egy olyat, nekünk is kellett, ekkor vette Béla a két ládás Laney-t, előtte Selmere volt, 50-es, kicsi. Ez akkor volt, mikor az SG-t megszerezte. Egy zenekar tudta csak leküldeni a Sakk-Mattot akkoriban, a Scampolo, Faragó Judy-val. Úgy játszotta Judy az All Along The Watchtowert, ahogy Béla sose tudta eljátszani. Judy-t Komár háta mögött nagyon alul értékelik.

Hogy kerül Debreczeni Buci a zenekarba?

Rakk Gyula nagyon tudálékos ember volt, viszont együtt voltak katonák Bucival. Ja és nem kellett beszállnia a Selmer megvételébe. Ő vegyen csak egy rendes dobot. A Kaffkában próbáltunk. Technikusunk, Szabó Pál Tarifa...

...ő Radicsnak is adott cuccot Vas Lacin keresztül...

...igen, a mi cuccunkat, persze. Hahaha. Tarifa azért Tarifa, mert mindenre azt mondta, hogy mondjuk "Csinálok neked egy kis tarifa erősítőt". Ezt valami jelzőként használta, rajta ragadt. És mindent úgy csinált... miatta vettünk végül Selmereket. Mert korábban voltak csináltatott házi erősítőink, de ha ő belenyúlt, onnantól minden szerelés, madzag össze-vissza állt. Csak ő tudott utána hozzányúlni. Egyszer nem jött el egy bulira, leállt a hangosítást, másfél órát dugdostunk mindent mindenhová, és nem szólalt meg semmi. Link volt, jó az úgy. De aranyos ember volt. És Bélával és a főgengszter Vassal nagyon jóban volt. Egyszer Vasékkal felszedtek hárman valami csajt, de őt nem vitték tovább, lekoptatták. Másnap kiderült, hogy azok ketten lapostetűt, trippert és rühöt kaptak egyszerre, akkor nagyon röhögött rajtuk. Akkor még csak a trikó volt a legnagyobb balhé. Zenekarnév nélkül a sztori, egy héttagú zenekar arról volt híres, hogy Dunaújvárosban mind a heten elkapták, de hét különböző nőtől, egyszerre.

A Tarifa találkozott Bucival próbára menet, elhívta. Bejött, beült, eljátszottuk a Shadows Bongo Bluesát... mindjárt csináltam három kecskebokát. Hú, mondom magamnak, a kurv* életbe, miért kell nekem barátokkal zenekart csinálnom? Érted, nem volt pofám kirúgni Gyulát. Mert Buci jött volna, tetszett neki is a felszerelés is. És bejött és elájult, mi meg iszonyatos stenkert kaptunk tőle, de szomorúan elváltunk, hogy szevasz Bucika, nem akartam semmi disznóságot. Erre két napra rá beállít Gyula, hogy "Tagtársak, tudomásomra jutott, hogy ez és ez a helyzet, én így nem tudok a zenekar tagja maradni". És azt várta, hogy majd szabadkozunk, meg marasztaljuk. Mi meg nagy csendben voltunk. De ha lett volna akkor már mobiltelefon, már a beszéd közben írtam is volna az smst Bucinak, hogy "Gyere!"

Odaadtuk neki a számokat egy magnószalagon, hogy holnap koncert az Ifjúgárdában, egy szombati nap volt a koncert. Megtanulta mind, de a számcímeket nem tudta, így konferálás közben és után be kellett dúdolnom előre a dalt, hogy felismerje, mi következik. Jó, mehet, egy, két, há. Hát azon a koncerten elájultam, feküdtem a földön, olyan jó volt! Iszonyatos stenker az egész bandának. Ő volt A Dobos. Mikor elkezdtünk Zeppelint játszani, milyen jó volt. Bucom lement hídba, hogy ilyet ő még nem hallott! A Good Times, Bad Times-szal rettentőt dolgoztunk. De, mint mondtam, Fábián megérkezett a zenekarhoz, a Bee Gees akkor lett menő, ez a Bee Gees... hát, jó, játszunk egyet... de mikor Radics épp a földön fekszik és véres szájjal gitározik 1969-ben?

De nem volt igazi jó gitárhangunk, játszottuk a Creameket, de úgy, hogy az Elekes Zoli szaxofonon játszotta a szólókat. Hát, szóval érdekes volt. 1970 kora nyarára szét is váltunk e miatt. De addig is rengeteg bulink volt, bár én nem éreztem olyan kurv* jól magam. Mi alapvetően progresszív arcok voltunk Bucival. Próbálkoztunk gitárost keresni, de akkor nagyon nem volt szabad ember.

Például egy Halász Karcsi nevű srác is játszott nálunk, aki a Meteor tagja is volt Törichttel, de nem maradt, disszidált. De volt például két hétig a zenekarban Tátrai Tibor is, mielőtt elment a Kárpátiába. És Mogyorósi Laci is volt nálunk egy nagyon rövid ideig, sehol sem tudott megmaradni hosszabban.

Mogyorósi úgy gitározott... én a lábam leszartam! Az... nem akarom Radics Bélát bántani... de a Mogyoró! De olyan link volt, hogy el nem mondható. Elkezdtük próbán a Stone Free-t gyakorolni és ő játszotta a riffben azokat a kis előkéket is, amit senki más nem hallott akkor. Mindenki csak a sima riffet nyomta. Belejátszotta Hendrix ízeit és nüanszait. Másnak hiába mondtam, hogy az több kellene legyen, csak ő tudta, mire gondolok.

Jackie-ék is sokat jártak le Sámsonra a Csilibe, a nagy Syrius gyakorlatilag ott alakult. Jackie motorja volt a szakmának, érdeklődő volt, eljárt mások bulijaira, és ahol jól érezte magát, ott beszállt játszani. És a Syrius előtt Jackie zenekara, az Új Rákfogó volt Bögöllyel, Mogyorósival és Cserbával. És egyik gitáros jobb volt, mint a másik. Cserbát is hívtuk játszani, próbára is eljött, kurv* jó volt. És énekelt is. És Neményiék épp le voltak valamiért tiltva, de a Csiliben próbáltak ők is. Rögtön elvitte Cserbát.

Akkor éppen Pataki Laci is az Atlantis tagja volt. Hívtuk Jeszenszkyt is a Thomastikból. Ő se jött, mert Gallusszal és Kovács Jocóval kimentek egy trióban vendéglátózni. Itt sem volt szerencsénk.

Ha kérhetem, térjünk vissza arra a sztorira, hogy a Csiliben alakul a Syrius.

Ráduly Misi akkoriban vendéglátózott, de nem volt túl sok munkája, állandóan járt a bulijainkra, talán be akart kerülni, de erről sosem beszéltünk és vele már heten lettünk volna, már volt fúvósunk, Elekes Zoli. Pataki ott próbált az Atlantis-szal. Jackie eljött egy koncertre... ja és itt azt kell tudni, hogy ugye hajnalig játszottunk, nagyon sok helyről, ahol 10-kor vége volt a bulinak, a zenészek eljöttek még ide, mert itt ment tovább a móka. Így Jackie is. Be is szállt. Mondta, hogy Buci, te maradjál. Naná. Ráduly elkérte a csövet Elekestől. Ő meg odaadta. Mert ilyen is volt még akkor. És a Pataki is beszállt. Na most? Mi kellett még a Syrius-hoz? Találkozniuk Baronits-csal.

Hogy kerülsz a Fermbe?

Kezdtünk volna alakítani egy másik zenekart a Sámson után, kilenctagú lett volna fúvósokkal és Blood, Sweat and Tearst játszottunk volna. Ott doboltam is volna, Bucom trombitált is volna, de júniusban behívtak katonának. És pedig akkor már volt egy gyerekem, Faszi már megvolt. Na, a zenélésnek annyi. És a Ferm 1970 májusában már megkeresett, merthogy azt kell tudni, hogy Lucifer miután kilépett a Sámsonból, a Ferm alapító tagja lett. A nálunk összeszedett tapasztalatot ott akarta kamatoztatni, majd hálából kirúgták onnan, mert jött Karácsony James. Persze mellette nem rúgott volna labdába.

Mikor kiderült, hogy jön a gyerek, megnősültem, a család próbálkozott, hogy hogyan lehetne megúsznom a sereget, de nem ment. Letöltöttem a két évet. Annyit tudtak elintézni, hogy Kőbányára kerültem, tehát legalább nem vidékre és írnok lettem. Mikor túl voltam az első évemen, 1972 januárjában odajött Környei Attila, hogy leszereltem-e már. Hát nem, még katona vagyok. Merthogy James, Ákos István és Reck Lajos elmentek a Generálba. Ők meg ott állnak, van egy jó kis dobosuk, Szikora Robi, de egyébként nincs zenekar, de Kékes Zoli jönne gitározni. Erre Környei Attila elment a századparancsnokhoz és kikért. Az meg behívta a többi tisztest és mondta, hogy persze, menjen csak. Délben kimentem a laktanyából, reggel hatra voltam ott. Kiadtam a kopaszoknak, hogy mit kell helyettem csinálni, innentől mehettem zenekarozni. Kékes hozta a Gumigyár helyet, játszhattunk, próbálhattunk. Vácon egy étteremben játszottunk, akkor lövészetről vitt el a zenekar Vácra játszani.

Látni a képeken, hogy parókát viselsz. Ezt brahiból csináltad, vagy esetleg a leszerelést követő szükségszerű rőzseállapot következménye volt?

Mikor csatlakoztam, az Astoria Presszóban ültünk össze, ahol Kékes Zoli, a nagynevű Gemini zenekarból, mint igazi rock and roller elmondta, hogy milyen a profizmus, kitalálta, hogy legalább parókát vegyek fel. És egyből mentünk is ORI vizsgára. Előtte megbeszéltük, hogy bármilyen számcímet mondanak, mi egy előre megbeszélt dalt fogunk játszani, amit nagyon bepróbáltunk. Bementünk, játszottunk, jó, köszönjük szépen, én meg: köszönjük, a viszont látásra és mint egy kalapot, meglengettem a parókát. Megkaptuk. Nagyjából három bulin viseltem, az Ifiparkban végül megtöröltem vele a cipőmet és bedobtam a közönségbe. A közönség sikoltozott a röhögéstől. Egyébként minél hosszabb volt a hajad, annál jobb énekes voltál, úgyhogy végig növesztettem a zenekarban. A zenekarnak jó neve volt, James-szel már nagy zenekar lettek. De elment a frontember, nehéz volt újrakezdeni.

Milyen feldolgozásdalokat játszottatok?

A Zeppelintől a Black Dogot például. De főleg Uriah Heepet játszottunk. Nagyon bejött. Állati jó zenekar volt, főleg a David Byronos. És Gary Thain is nagyon jó basszusos volt.

Hogyan változott a Ferm tagsága?

Szikorát én beszéltem rá, hogy menjen a Hungáriába Kékessel. Robika, menjél, mert valami miatt a Ferm fekete seggű zenekar. Nem tudunk előbbre jutni. Ha akarsz valamit, akkor menj. Klubszinten viszont nagyon szerették a zenekart. De ezen túl minden ajtó be volt csukva. Egy előremutató dolog történt velünk. Az Ifipark a Budapesti KISZ Bizottság Agitprop Osztályához tartozott, a későbbi IRI-s Gál Iván vezette. Ő találta ki, hogy menjünk le Balatonszemesre egy hétre, gázsit nem adnak, de teljes ellátás van. Ezért cserébe játszhatunk a legjobb napokon az Ifiparkban is. Egy hétre mentünk le, mikor ők tartották a fejtágítást.

És akkor, ha nagy durcásan is, de jól éreztétek magatokat a Balatonon egy hétig.

Micsoda?! Azt tudnod kell, hogy az agitosztály legjobban idomított, legjobb csajai voltak lent. Három éven keresztül voltunk ott egy hétig. (Bétus vidáman mesél, de egyik történet sem bírja el a nem létező internetes nyomdafestéket... BCS) Annyit azért elmondhatok, hogy Szikora Robi akkor úgy nézett ki, mint a saját húga, és nagyon sok nőben anyai ösztönöket ébresztett. Szikora Robi nagyon jó dobos volt. De már akkor is énekelt. Az Ifiparkban kiment énekelni egy Paul McCartneyt, én beültem ilyenkor a dobhoz, egy, két, há, négy. Vége a számnak, Robika visszafordult és folytak a könnyei. Mondom, ennek milyen lelke van. B*zd meg. Igazán szeretheti a Paul McCartney-t. Aztán felemelte a lábát - mindig mezítláb, vagy zokniban dobolt - és látom, hogy belelépett az előre, a meghibásodások miatt kikészített forrasztópákába. Leégett a talpán a zokni. De végigénekelte a dalt, észre sem vettük, hogy mi történt. Gondolatai voltak a dobról. Nagyon fontos. Egyébként Rod Stewartokat is énekeltem, ilyeneket, hogy Stay With Me, Reason To Believe, Maggie May. Akkor még nem voltam operaénekes, ma már nem merném ezeket énekelni.

Igen, erre ki is akartam térni a későbbiekben, de akkor beszéljünk róla itt. Mennyire káros a rock éneklése egy énekesnek? Amikor ilyesmiken mélázok, mindig Vikidál Gyula jut az eszembe.

Gyulának nem ez a gondja, nem ment el a hangja igazán. Az a baj, hogy Gyulának iszonyatos nagy lelke van. Nála az a baj, hogy... konok. Egy jellemző példa, amit még szegény Bencsik Samu mesélt nekem. Bementek egy edzőterembe, ahol a palik 60 kilókat emelgettek, mire Gyula odaállt, hogy na, tegyetek rá 100-at. És másnap már operálták is. Van valaki mellette, aki rossz tanácsokat ad neki. Persze, nem tud úgy énekelni most, mint '83-ban Koppány, de az szerzői szinten volt egy nagy baromság. Ha az ember elmegy egy kezdő zeneszerzőhöz operai vonalon megmutatni, hogy mit tud, akkor nem szabad a csúcshangjain énekelni vonalban. Akkor az ember elénekelget, egy-két hangot megmutatgat, de a csúcshangjait nem. Ezt egy jó zeneszerző tudja is. Verdi sem B-ken, meg C-ken énekeltette a tenoristáit, hanem alatta.

Azokért az egy-egy csúcshangért kapod a gázsit, nem a középhangokért. Nem csúcshangokon kell énekelni. A mostani szerzők ezt leszarják. Vagy nem érdekli őket, mert majd valaki megcsinálja, aztán jön a következő. Egyszer István, a királyoztam valami ünnepen. Én voltam a magyar urak, meg a táltos Torda is. Mer mondták, énekeljem Koppányt, de énekli a tököm. És akkor kerestek, jött is három Koppány. Három fingott ki, mire jött az előadás. Gyulánál azt gondolom, nem kellett volna elmennie éneklést tanulni. Bár én is elmentem, de váltottam hozzá műfajt is, és öt évig nem is énekeltem rockot.


Harmadik rész itt!

Bálint Csaba (2016.10.14.)
rockmuzeum.ini.hu




 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Interjúk
· Szerkesztette: bcsaba


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Interjúk:
Interjú Szaszával és Matyival, a Sex Action tagjaival...


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.40 Seconds