rockmuzeum.ini.hu

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Elhunyt Chester Bennington (1976-2017)

 Látogatottság
Összesen
87347038
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Wittek Mária - interjú 1. rész (2016)

Interjúk

Wittek Mária a magyar beatkorszak kimagasló énekesnője volt. Eddig nem volt olyan interjú, ahol ha szóba került, a zenészek ne dicsérték volna az egekbe. Elsősorban az Omega tagja volt, a mai napig is tiszteletbeli tag, több kislemezen is szerepel, de énekelt gyakorlatilag az egész magyar első osztállyal, sőt az undergrounddal is. Az első táncdalfesztiválon például az Atlantis kísérte Radics Bélával, a másodikon pedig a Dogs. 1968-ban a Sakk-Matt állandó vendége is volt. Őszinte, tiszta szívű nő. Ma a kezdetekről beszélgetünk.





Először is emlékezni szeretnék megemlékezni a nemrég meghalt Omega-tagokról. Laux Józsiról és Somló Tomiról. Borzasztó nagy és váratlan csapás volt ez nekünk. Az Omegában is csodálatos volt a kapcsolatunk, de a későbbi évtizedekben is. Mikor hazajöttünk Olaszországból: egy telefon és Tomi már jött értünk, elvitt az akkori LGT stúdióalbum felvételére is. Ez '80 körül lehetett. És az azt követő évtizedekben is nagyon sokszor találkoztunk. Szoros kapcsolatban voltunk. Mikor Amerikába jött Tomi, gyakran meglátogatott.

New Yorkban a helyi magyar házban is fellépett. 2012-ben New Yorkban együtt voltunk Michael McDonald koncertjén, Tomi nagyon szerette őt. Szerette volna, ha egy dalát ő elénekli. Csináltunk velük közös fotót is. Tomi elvesztése borzasztó veszteség, nem csak az LGT-nek, hanem a családnak, a barátoknak, a közönségnek is. Nem is tudom, Presser Pici, hogy tudja feldolgozni? Hát nincs LGT! Hát ez borzasztó!

Én survival vagyok. 2006-ban volt egy nagyon komoly operációm, rák, és túléltem. Saját magamon vettem észre, villámgyorsan eljutottam operációra, így éltem túl. Nyolc kemó, az összes hajam kihullott, de túléltem. Azóta a hajam is szépen visszanőtt. De félévente járok kivizsgálásra. Józsi betegségéről tudtunk, de így is megviselt, ami történt. És egymás után nem sokkal történt mindez.

Hogy kezdtél énekelni?

1947. február 02-án születtem Budapesten, grófi és bárói családban. Kiskorom óta mindig énekeltem. Apukám zongoraművész és karmester volt, úgy nevelt minket, hogy "gyertek gyerekek, most mindenki üljön ide", feltette a klasszikus lemezeket és hallgattuk. Kislány koromban mindent tudtam az operáról és a szereplőkről. Kvázi belénk verte. Idézőjelben. Hat éves voltam, mikor zongorázni kezdtem. A Schmidt Erzsébet zeneiskolájába jártam. Ez valahogy egyszerre volt magán és állami is. A jegyeim egyre javultak, még a bizonyítvány is megvan. Összesen 10 évig zongoráztam, szerintem nagyon tehetséges voltam... de nem szerettem gyakorolni. És a szolfézst sem. Pedig ma, visszagondolva, egész másképp csinálnám. Ma vagy híres operaénekesnő, vagy zongoraművésznő lennék inkább. Kár volt elbliccelni, de már késő. Vettünk nemrég egy keyboardot, próbálom magamat kísérni rajta.

Felvételiztem a Magyar Rádió Gyerekkórusába, Apukám küldött, hogy próbáljam meg és azonnal fel is vettek. Ez 1956-ban történt. Csányi László volt a kórus igazgatója, a felesége, Botka Valéria volt a karvezető. A Rádióban voltak a próbák és a felvételek is, de jártunk koncertezni is, például a Zeneakadémiára is. 100 tagú volt a kórus. Rengeteg elfoglaltságunk volt.

Csányi, meg a Botka: "Na, gyerekek, ki tudja ezt kiénekelni? Na, azt a magas hangot?" Na, én mindig jelentkeztem. Yma Sumac üveghangokat is tudtam énekelni. A karrier szempontjából kár volt elkezdeni a beatzenét, operaénekesnőnek kellett volna mennem. És voltak már gyerekként is meghívásaim. A Rádióban egy operavetélkedőn is részt vettem, újságcikk is megjelent, ahol azt írták, hogy "Varga Károly egy fiatal operaszakértővel". Utóbbi voltam én. Én nyertem az első díjat, ez egy kvízjáték volt. Ennek kapcsán egy Aida részletet ötször elénekeltettek velem, adásban is lement.

A Gyerekkórusnak írtak egy operát, a Makrancos királylányt. Nem kaphattam meg a főszerepet, mert ugye egy királylány eleve szőke, én meg barna vagyok, és nincs olyan hangja, mint nekem. Csányi azt mondta, hogy az én nőies hangszínemmel maximum juhászbojtár lehetek. Ezt otthon elmeséltem, erre Apukám bement a Rádióba és kivett a kórusból, mert azt mondta, hogy "én a lányomat szólistának és nem kóristának írattam be". Hát, már akkor vágtak. Már akkor vágtak.

Mikor és hogyan kapcsolódtál be a beatkorszakba?

1962 körül bejött - mint a villám - a My Boy Lollipop című szám. Egy barátnőmnél hallottam és minthogyha örökké azt énekeltem volna, elkezdtem énekelni. Lejártunk táncolni a Közgázra már 1964 körül, az Omega is ott játszott. Volt egy hirdetés, hogy énekesnőt keresnek, szóltam Benkő Lacinak, hogy elmennék felvételizni. "Jól van" - mondta, menjek el Pestlőrincre, meghallgatnak. A Lollipoppal felvételiztem, Somló Tomi is akkor jött meghallgatásra. Elénekeltem, csak néztek... és azonnal felvettek rögtön. Tomival együtt, természetesen. Úgy rémlik, hogy ez 1964 őszén történt. Kiderült, hogy mindenkit tudok utánozni. Akkor, abban az időben az volt a legfontosabb, ezt akarta a közönség, hogy minden szám koncerten ugyanolyan legyen, mint az eredeti felvételeken. És ez volt az, amit én a legjobban tudtam.

Kik voltak ekkor, a meghallgatás idején a zenekar tagjai?

Hát tudod, nem ismertem őket névről előtte. Nem az volt a lényeg, mikor táncolni mész, hogy név szerint kik vannak a színpadon. De Kovacsics Öcsi, Mecky, Laux, Benkő Laci, Varsányi és Harmath Laci ott voltak, úgy emlékszem. Nagyon jó kapcsolatunk lett és nagyon nagy sikereink voltak mindenhol. Nagyon kedveltük egymást, a fiúk olyanok voltak, mintha a bátyáim lettek volna.

Nem sokkal utána, hogy elkezdtem énekelni, az Omegával le kellett vizsgázni az OSZK-ban, mert anélkül nem lehetett fellépni. Benkő Lacival mentünk a vizsgára. Ő kísért zongorán, a Weddinget énekeltem Julie Rogers-től. Bátran mondhatom, nagyon tetszett a bizottságnak és azonnal megkaptam a B-kategóriát. Volt is egy igazolványom erről, de elkallódott az is, pedig most milyen jó lenne megmutatni. Nem volt kis dolog akkor, pár hónapos éneklés után, rögtön egy B-kategória.

Mi volt az első stúdiófelvétel veled beatvonalon?

A Little Man - What Now My Love kislemez. Villámgyorsan elfogyott és nem nyomtak belőle többet. És ott a stúdióban sem volt egy angol korrepetitor. Egy hanglemezgyártó vállalatnál! Őket se érdekelte az angol szöveg. Nem volt egy rendes supervisor. Ez is érthetetlen, így visszagondolva. És a nevemet mindig rosszul írták a lemezcímkéken, vagy egy V-vel, vagy egy t-vel. A fiúk kiválóan lejátszották az alapot, arra énekeltünk rá. Benkővel énekeltük a What Now My Love-ot, Tomival pedig a Little Mant. A What Now My Love közepén, beképzeltség nélkül olyat énekelek, hogy nagyon. A Bus Stop felvételén is én éneklek egy szólamot. Ha visszahallgatom a régi felvételeket, szerintem mind szuper, a mai napig. Akkor valahogy nem figyeltünk fel arra, hogy tényleg milyen jók, csak megcsináltuk. Mecky már akkor bizonyította, hogy ő egy sztár. Pedig ő egy nagyon szerény ember volt már akkor is.

Milyen dalokat játszottatok koncerteken?

Sajnos nagyon kevés dolgom maradt meg a korszakból, mert a szüleim lakásába beköltöztek a cigányok. Mikor Anyukám beteg lett és kórházba került, akkor Gyuszi testvérem maradt csak a lakásban, aki beengedett egyet, ezzel persze jött a többi is. Gyuszit megverték, kitették a lakásból és minden kéziratot, kottát, fotót, plakátot eladtak a MÉH-be. Eredeti Bartók-kéziratok is voltak Apukám hagyatékában, azokat is. Így csak az emlékezetre hagyatkozhatok. Azokat énekeltem, amik a Luxembourgon mentek. Varsányi vette fel a dalokat, ő hozta próbára szalagon őket, aztán közösen ripsz-ropsz megtanultuk, lekagylóztuk. Ha nem volt meg végig a dal, akkor a zenekar kitalálta probléma nélkül, hogy legyen. Nekem Mecky írta le a szöveget fonetikusan. De akkor senkit nem érdekelt, mit énekelsz, mi a szöveg. Csak a zene volt fontos. Hát hiszen szinte senki sem tudott angolul. Nekem soha senki nem jött oda, hogy hát a szöveg. És mi se tudtuk, miről szólnak a dalok. Legalábbis nekem halvány gőzöm nem volt róla. I love you, meg yeah-yeah-yeah. Csak éreztük, miről szólnak a dalok.

Ezek voltak: My Boy Lollipop; Helen Shapiro-tól a sikerdala - a címére már nem emlékszem; Be My Baby; I Remember; One, Two, Three; Julie Rogers Weddingje, Cilla Blacktől a Your My World és az Anyone Who Had A Heart; a Seekerstől a Walk With Me, a Georgie Girl, a Carneval Is Over; Dusty Springfieldtől a Wishing And Hoping; az I Only Want To Be With You; a You've Lost That Lovin' Feelin' a Righteous Brothers-től. Utóbbit Zoránékkal is énekeltem, de a Nashville Teens-szel is.

Az Omegával Tom Jones dalokat is énekeltem, mint például az I Never Fall In Love-ot. Petula Clarktól a Downtownt és még egy számot, aminek megint nem jut eszembe a címe. De volt a My Prayer is. Tina Turnertől a River Deep Mountain High-ot; Schirley Bessy-től az I Who Have Nothingot, Sonny és Chertől a kislemezen is megjelent két dalt, de az I've Got You Baby-t is, meg persze Nancy Sinatra Csizmáit is. Utóbbit a Pécsi Balettel a tévében táncoltam és énekeltem is egyszerre. Megdicsértek, hogy milyen hamar megtanultam a koreográfiát.

Az Omega épp a Hordóban játszott, de nekem volt időm megnézni magam a tévében egy ottani tévészobában, mert úgy léptünk fel, hogy volt egy blokk, amikor én énekeltem, máskor meg a többiek. De inkább úgy volt ez, hogy ott álltam a színpad körül, ha a zenekar intett, akkor beugrottam. Legalábbis a klubkoncerteken. Az Egyetemi Színpadon is sok sikeres koncertet adtunk, ott azért meg volt beszélve előre, hogy mikor lépek színpadra. Volt olyan, hogy egy nap ott három előadásunk is volt. 1965. július 11-én volt például ott egy jótékonysági koncertünk az árvízkárosultak javára. Dupla koncert volt. Gázsi nélkül elvállaltuk. Akkor még sokáig nem volt divatban az ilyesmi, szerintem ez lehetett az első ilyen dolog.

Visszatérve a tévéfelvételre: nekem volt legelőször miniszoknyám és csizmám a tévében. Fekete volt mindkettő. A legelső felvételen a Halló fiúk, halló lányokban a Yesterday Mant énekeltem, először angolul, majd magyarul, Két szív egymásra talál címmel. Azt kérték, hogy Sandy Shaw stílusban énekeljem, elővettem a kis vékonyabb hangomat. Vele egy napon születtünk. Sandy Shawtól játszottuk még koncerteken a Puppet On The Stringet, a Girl Don't Come-ot és a Tomorrowt is.

Repertoáron volt a Venus a Jefferson Airplane-től, akkor Aretha Franklintől a Respect, a Baby I Love You, a Save Me és a Chain, Chain Chain is. Persze volt az Archies-tól a Sugar Honey Honey, és Mungo Jerry Summertime-ja is. Joan Baeztől a Here's To You-t is játszottuk.

Magyarul nem nagyon énekeltem, de a Szervusztok régi barátokat előadtuk a Halló fiúk, halló lányokban, amit a Rádió 6-os stúdiójában vettünk fel előtte. A Nem várok holnapigot Zalatnay helyett énekeltem koncerteken, mert ebben a dalban a fesztiválon ugye az Omega kísérte Cinit. Ezt gyakran megcsináltuk, a közönség nem problémázott rajta. Cini ez után gyakran eljött a Kinizsi utcába, és gyakran fellépett a zenekarral. Volt egy Presser - Adamis dal, a Kis szökevény, azt is játszottuk, abban még furulyáztam is. Aranyos kis dal volt, a közönség szerette, mert az Omegát is szerette. Az Omega bármit csinált, azt szerették. Ha csak kacsintott, azt is. Ha nem kacsintott, azt is. Érdekesség, hogy a Sétáló csizmákat magyarul is énekeltem 1966. szeptember 24-én a tévében, valaki lefordította.

Szerintem Tardos Péter fordította, mintha az IM-ben is megjelent volna, kottával együtt. Hogy emlékszel a '66-os kisstadionos Gitárpárbajra?

Nem akarok senkit megsérteni, de ott rajtunk kívül mindenkit kifütyültek. Koncz Zsuzsa ekkor Zoránékkal lépett fel. Utánuk léptünk fel, taroltunk. A stadion zúgott attól, hogy "Wit-tek! Wit-tek!" A fiúknak könnyes volt a szeme. És ez a koncert volt az én szerencsétlenségem, mert itt figyeltek fel rám, ez után hívtak be engem is az első Táncdalfesztiválra. Még aznap este felkértek, hogy lépjek ott is fel.

Érthetetlen volt, hogy a közönség így reagált a fellépőkre. Nagyon nagy dolog volt ez akkor, ha visszagondolok, mert a magyar élmezőny volt jelen és mindenki a legjobbat adta magából, de a közönség nagy része, a fiatalok nem akartak magyar számokat hallani, csak a híres amerikai és angol slágereket, és ebben mi ekkor nagyon az élen voltunk. Köszönet Varsányi Istvánnak, aki a bulik végén rohant haza, hogy felvehesse a friss Top 20-at Radio Luxembourgról.

Második rész itt!

Az interjú, 22 másik beatinterjú társaságában, jóval bővebb képmellékletekkel megjelent kötetben is, megvásárolható itt!


Bálint Csaba (2016.10.18.)
rockmuzeum.ini.hu




 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Interjúk
· Szerkesztette: bcsaba


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Interjúk:
Interjú Szaszával és Matyival, a Sex Action tagjaival...


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.88 Seconds