Dionysosrising Blog

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Pulzus 31 - 1983 február - Az új P. és méltatlanul Radicsról!

 Látogatottság
Összesen
87245480
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Rónaszéki Endre interjú - 2. rész (2016)

Interjúk

Visszatérve a koncertekhez: ekkor jött az, hogy meghívás ide-oda. Volt egy csapat, akikkel Fateromon keresztül volt kapcsolat. Ők műegyetemisták voltak és régi Illés-dalokat játszottak, de volt rendes technikájuk, tehát keverőpult. Nagyon jó cuccuk volt, az akkor időkhöz képest csúcstechnikájuk, mondjuk így. És náluk, a Műegyetem egyik termében vettük fel a demót, potom pár ezer forintért. Dobot, azt hiszem, nem is kellett vinnünk, csak gitárokat, erősítőket.

Hogy legyen demónk, hogy tudjunk mit vinni! A mastert - fogalmam sincs, hova lett, talán Tamásnál van - rögtön átmásoltuk nyolc-tíz példányban, hogy tönkre ne menjen! Akkor már volt az MHV-n belül több szerkesztőség, az egyik volt a Start, aminek Wilpert Imre volt a góréja. Valamikor az Újhullámos Találkozó után ígéretet tett nekünk egy lemezre...





Nagy, vagy kislemezre?

Kislemezre emlékszem, illetve volt egy olyan variáció, hogy készül egy gyűjteményes lemez, amin ezek a zenekarok, mint Kretens, VHK rajta lesznek egy-két számmal... Aztán csak múlt az idő, de semmi. Mi pedig nem értettük, mi van. Lesz lemez, de mikor? Most már jó lenne! Ez is bombasztikus lett volna, hiszen megjelenhet lemezünk. De ez elsiklott, a dolog kezdett ellaposodni. Aztán, hogy ez miért nem jött össze, azt nem tudom pontosan. Lehet, hogy nem engedték meg, hogy ő ezt megcsinálja. Akkor még Pártunk és Kormányunk diktált. Amire az MSZMP azt mondta, hogy nem, az nem mehetett. Az ORI is így működött. Akkor már megalakult az IRI (Ifjúsági Rendező Iroda), de ott sem mentek érdemben máshogy a dolgok.

ORI-vizsga?

A Modells-el meg se próbáltuk. A következő zenekarommal igen, az egy külön sztori. Később elmondom. Attól, hogy az ígéretből semmi sem lett, már nem jöttek úgy a számok, nem sikerültek a koncertek, elkezdtünk vitatkozni, más felé is kacsingatni zeneileg. Tamást hívták máshová is dobolni. Mondtam, hogy "Jó, de mi lesz velünk? Azért folytassuk tovább". Azelőtt leültünk, és két óra alatt megcsináltuk a dalt. Ekkor azonban már nem jöttek a dalok, nem volt ihlet. Nem éreztük azt a vágyódást, amit az elején, nem volt meg az a vehemencia, az a tűz, hogy "Gyerünk, csináljuk!" Valahogy ez kihűlt.

Először Jancsi szállt ki. Akkor jött egy másik basszusgitáros, Kreisz Gyuri, akit szintén Tamás hozott. De vele már nem volt meg az a kohézió. Emlékszel az Üvegtörők című filmre? Amikor Hazel O'Connornak már csömöre van az egésztől, pedig az elején csak a zene számított. Rám nagy hatással volt ez a film és le voltam döbbenve, mert azt éreztem, hogy velünk is ez történik!? Nem az volt, hogy megutáltuk egymást, csak veszekedtünk. Írtunk akkortájt egy angol nyelvű dalt, az kissé reggae-sebb stílusú volt. Walking in the street volt a címe, azt nagyon szerették. Azt a másik zenekaromba is vittem magammal.

Ami a dalokat illeti: a demón négy hallható - Bűnhődés, Propaganda, Nem én voltam, Bejezetlen gondolat. Ezen kívül még három számról tudok, ezek - Méltóságon alulinak tartom, Vak vagyok, Punk and roll - próba-felvételeken maradtak fenn. Milyen szerzemények léteztek ezeken kívül?

Az a 7-8 dal volt, de lett volna több. Ha Wilpert betartja a szavát, akkor a Modells tovább élt volna. Nem szűnik meg, vagy nem úgy szűnik meg, ahogy. Nem mondom azt, hogy a mai napig is létezne, mert az embernek egy idő után... nem mondom azt, hogy kötelezően, de változik a világképe, a nézetei, a hitvallása... és változott is. De, ha akkor teljesül az ígéret, és a lemez megjelenik, a történet ment volna tovább. Az egy komoly törés volt.

Az elején én úgy éreztem, hogy nekem még sosem voltak ilyen jó barátaim. Szerettük egymás társaságát. Nemcsak próbálni jártunk össze, együtt mentünk pl. moziba. De ez nagyon visszavetett minket. Nekem is kezdett elmenni a kedvem a zenekartól. A Közgázon volt egy koncert, ott keresett meg egy dobos srác egy másik zenekarból, ez volt a Reggel. Adott egy kazettát, hogy hallgassam meg. Számomra így lett vége a Modellsnek. Éreztem, hogy ez nem működik. Tamás már más zenekarban vett részt.

Ez mikor történt?

1983 február-márciusban. Egy ideig bántott a dolog, lelkiismeret furdalásom is volt, hogy én voltam a hűtlen. Ha vissza lehetne pörgetni az idő kerekét, akkor kíváncsi lennék arra, ha az megvalósul, ami ígéret volt, és nem savanyodunk bele az egészbe, akkor meddig jutottunk volna el? Előbb-utóbb stílusilag váltottunk volna. Minket punkzenekarként könyveltek el, de én nem gondoltam, hogy kifejezetten punkcsapat - a trió az nem zenekar, hanem csapat - vagyunk. Nem is néztünk ki úgy.

Azért Kilián esetében ez megvolt. Párducmintás nadrág, bőrdzseki, punkfrizura...

Igen, aztán nálam is bejött ez a dolog. Pl. szőke haj... Azt hiszem, hogy még ezen is vitatkozunk. Én nem gondoltam, hogy olyan kategorikus stílusjegyeket fel kell venni, hogy működjön a dolog. Játsszunk el a gondolattal: egy blues zenésznek feltétlenül szivar lógjon a szájában, az asztalon a korsó whisky, a lábán westerncsizma? A punkzenész sem attól lesz igazi, hogy szegecselt bőrdzsekiben van, hanem mondjuk farmerdzsekiben. Attól még nyomhat olyan zenét, ahogy az kell. Vagy, ha nem hord valaki fülbevalót. (Ahogy például én sem.)

A zenekari pólókat, hogyan készítettétek?

Azok abszolút házilagos kivitelezésűek voltak. Karton papírból kivágtuk a sablont, vettünk szürke Neolux-sprayt és lefújtuk. Így készültek a Modells-pólók.

Csináld magad.

Így van. Erre - is - kellett volna szponzor. Szerettünk volna kitűzőt is. Hogy aztán a szponzorpénzből mennyi lett volna a miénk? Annyi, hogy ne kelljen fizetnünk technikát, terembért. Erre a rendszer nem volt fogékony, mondjuk így. Ettől függetlenül buli volt. Utólag sebeket nyalogatni pedig nem érdemes.

Ahogy azt Magyar Péternek is említettem, volt egy sajátos viszony a korabeli mainstream zenei világhoz. Ennek a mai napig emlegetett megnyilvánulásai voltak a Pajor Tamás, illetve Nagy Attila-interjúkban - amelyek a Rockévkönyv 1981-ben jelentek meg - elhangzottak... Ezek lényege az, hogy a hivatalos rockmezőny tagjai lepaktáltak a hatalommal, és egyébként is öregek, fejezzék be, adják át a helyüket.

Ezt két oldalról kell megközelíteni. Az egyik a lázadó énem. Ugye jön a fiatal generáció. Azért, mert valaki idős, még ne söpörjük be már a sublótfiókba. De az akkori generációnak azért volt ez a vágya, mert... Nemcsak egy politikai forradalom zajlott a '80-as években - még nem bontották le a Vasfüggönyt, de már éreztük, hogy szövögetik ki a drótokat belőle -, hanem volt egy zenei forradalom, ezekkel a kis klubzenekarokkal.

Én nem olvastam a Rockévkönyvet, de hallottam erről az interjúról. Pajort is ismerem és tudom, hogy ő ennek nagy szószólója volt. Mi is lázadtunk ez ellen. Ezért is volt ez nagy pofon, hiszen a Start arról szólt, hogy lehetőséget adni a fiatal bandáknak. Ne csak a Bergendy-nek, Koncz Zsuzsának legyen lemeze. Én maximálisan elismerem őket a mai napig, de vannak generációk. Nem tudom, hogy ma hány tizenéves megy el egy Koncz Zsuzsa koncertre? Lehet, hogy sok. Tény, hogy nagyon szép pályát futott be. A mai napig eladható. Az, hogy egy Papp László Arénát megtölt, az jelent valamit.

De akkor ez volt, hogy tessék már átadni a helyet! Ezért is volt nekünk nagy csalódás az, hogy nem lett lemez. Hát ezért alakultatok, nem? Mármint ezek a szerkesztőségek az MHV-n belül. Aztán jöttek a kritizálások. Nem tudom, hogy ennek örömére írtuk-e a Propagandát. De nem csak velünk csinálták ezt. Úgy voltunk vele, hogy "most már adunk egy kis fricskát! Gúnyolódjunk, ha már velünk is gúnyolódnak"!

De, ha megnézed a mai zenei életet, ma is ez van, csak nem a politika diktál, hanem a pénz. Ha megnézed a tehetségkutatókat, miről szólnak? Nem arról, hogy te sztár legyél. Van egy falat arc, egy elfogadható hang... Van egy-két kivételes tehetség, ezt alá kell írnom. Most ez egy szubjektív vélemény... nem akarom a nevét mondani, még a műsort sem. De nem annak kellett volna megnyernie, aki megnyerte. Hogy ez azon múlik, hány SMS-t küldesz? Én még ezt is megkérdőjelezném. Azért van így, mert nagy a bevétele a csatornáknak. Plusz az illető aláír egy szerződést, hogy te most a mi emberünk vagy két-három évig.

Akkor, ha volt jó kapcsolatod, akkor nem feltétlenül kellett, hogy sok pénzed legyen. Akkor meglett az ORI-vizsgád. Ha nem volt, bele gebedhettél, akármilyen jó zenész voltál, akkor se kaptad meg se az ORI, se az OSZK-vizsgát. Ezt onnan tudom, mert ugye jött a Reggel. Ennek funkys, kicsit jazz-rockos - ez ugye nagy váltás volt nekem -, kicsit dallamos, west-coast egyveleg volt a zenéje.

Az Almássy téri szabadidőközpontban játszottatok rendszeresen.

Így van, az volt a törzshelyünk, mondjuk így. Én azt látom, hogy a történelem ismétli önmagát. Úgy, ahogy Wilperttől nem kaptuk meg a lehetőséget, hogy lemezre vegyük azt, amit addig csináltunk, ugyanúgy itt is. Hiába dolgozott az apám az ORI-nál, nem voltak olyan szálak. Bementünk. Mi egy két éves, nem működési, csak játszási engedélyt kaptunk, hogy hivatalosan is vállalhatunk koncertet. Ez hivatalos papír volt, ORI-bélyegző rajta, Bulányi László (Megj: az ORI akkori igazgatója - szerk.) aláírásával. Célozzuk meg, nekünk kell a működési engedély!

Én a mai napig azt gondolom, hogy ott olyan szenzációsan játszottunk, mint még sohasem. Én megtanultam egy bonyolult dalt zongorán, nem is tudom, hogyan sikerült. Két dalt kértek. Az egyik dzsessz-rockos volt, a másik west coast-os. A Reggelben egyébként két dobos volt, az egyik dobolt, a másik timpanizott. Ez is érdekesség volt. Akkor még voltak vokalisták is. Nekem ez nagyon nagy lépés volt, hogy trió után egy zenekarba kerültem - és nem kaptuk meg a papírt. Jött az értesítés, hogy "Sajnálattal közöljük..." Nem tudom, szabad mondani a zenekar nevét?

Persze, nyugodtan.

Az Első Emelet volt az. Ugyanazon a napon vizsgázott, mint mi. Akkor még meg volt szabva, hogy egy évben hány zenekar kaphat ORI-vizsgát. Nekik volt kapcsolatuk, nekünk nem, evidens, hogy ők kapták meg. Pedig léptünk is fel előttük az Almássyn. Volt olyan, hogy nem akartak leengedni a színpadról, úgy szóltak ránk, hogy "Gyerekek, most már mi jövünk"! Aztán játszottunk a Kft előtt is. Ezt azért is meséltem el, mert amikor fiatalok voltunk, volt bennünk dinamika, hogy csináljuk! Hegyeket tudtunk volna megmozgatni, de az akkori rendszer meghúzott egy vonalat, hogy eddig és ne tovább.

Maradtak felvételek a Reggel után?

Ez jó kérdés, most kutatok ez ügyben. Cserkúti György volt az egyik dobosunk, vele nemrég facebook-oztunk, ugyanis megtudtuk, hogy a zenekar alapító billentyűs, Lantos András meghalt. Állítólag májrákja volt, ami nagyon gyorsan elvitte. Mire diagnosztizálták, már késő volt. Amikor megtudta, hogy nem kaptuk meg az ORI-engedélyt, mindenből elege lett. Ő pont katona volt akkor. Ez '84-'85-ben történt, és ahogy lehetősége lett, egyből disszidált: Jugoszlávián keresztül kiment Amerikába. Most terveztük, hogy csinálunk egy retrobulit, ő is gondolkodott azon, hogy hazajön.





Visszatérve egy kérdés erejéig a Modells-hez: ha az MHV közli, hogy lehet lemez, de ez a dal nem mehet, ezt és ezt a sort át kell írni, és így tovább, belementetek volna?

Ahogy Hofi mondta, ott volt a Cenzné, meg az Ura. A Birodalom él. (Megj.: Utalás a Nem én voltam című dalra.)

Ma is él. De ma azért nem húznak ki a dalaidból egy sort sem.

Csak nem játsszák.

Legfeljebb. De hát hallottam a Class FM-en, vagy a Petőfin mostani zenekarokat olyan szövegekkel, hogy "Úristen, és minket nem engedtek lemezre? Ehhez képes mi túrók voltunk". A lényeg ott volt a sorok között. Nem attól volt jó, hogy a szöveg tele volt káromkodással, hanem ott volt két szó között a lényeg.

A kérdésedre válaszolva: nem mentünk volna bele, mert akkor elveszett volna a lényeg. Hogy nézett volna ki, hogy ha az általam egyébként nagyra tartott Adamis Anna belenyúlt volna a Modells-szövegekbe? Az Lgt lett volna, akiket egyébként nagyon csíptem. De a Modells attól lett Modells, hogy az volt, ami. Ha belegondolsz, ott a jó példa. Tessék választani 1980-ban: Beatrice - Minek él az olyan?

Nem ők írták.

De érted, mekkora megalkuvás ahhoz képest a Nagy Feróhoz képest, akinek én jártam a koncertjeire? Ami minket illet: a kérdés-szintig nem jutottunk el, hogy behívott volna Wilpert és azt mondja: "Gyerekek, tök jó, amit csináltok, de ezt, meg ezt a sort írjátok át, és akkor mehet!" Nem hangzott el, hogy miért nem jön össze a lemez, amikor megígérték. Nem tudtuk, miért nincs. Csak a nagy csend. A Reggelnél tudtuk. Rossz napunk volt, az Első Emelet aznap vizsgázott.

Mekkora közönsége volt egyébként a Reggelnek?

Nézd... Amikor V'Moci volt, nem ránk jöttek, de vastaps volt. A Dopping-al közös klubunk volt, együtt megtöltöttük az Almássy teret. Kinn volt rajtunk hatszáz ember, úgy, hogy nem volt médiajelenlétünk. Ha már a Dopping szóba került...

Czakó Ildikó (Gombóc), az énekesnőjük megkeresett engem - ő ugye szerepelt a Szerelem első vérig című filmben -, hogy Dés László írt egy dalt a filmhez, szeretné, ha egy fiatal arc énekelné. Felmentünk hozzá, szöveg, kotta, ő pedig zongorán kísért minket. Elénekeltem és azt mondta, hogy Oké! Aztán vártam a hívást, de semmi. Végül egy utcai fülkéből felhívtam Gombócot, és ő elmondta, hogy mi történt. Ez nem Désen múlott, hanem a film rendezőjén. (Dobray György) Ő egy ismert arcot akart, így jött Demjén. Így csúsznak el a dolgok.

Kikből állt a Reggel?

Nagy Péter volt a basszusgitáros. Mezőfi István, aki most a Jambalalyában nyomja, volt a másik dobos. Mindketten (Cserkúti, Mezőfi) szenzációs jó dobosok. Lengyel Zoltán a szólógitáros. Amikor én aktívabban játszottam a zenekarban, a vokalisták már kiváltak. Az egyikük Gyuri felesége, Ildikó volt, egy kubai lány, Rodriguez Tünde a másik. Nagyon jó bulik voltak.

Ott, hogy ment a dalszerzés?

Vegyesen. Andris sok dalt írt. Én vittem a Walking in the streetet - azt mindig nyomtuk. Volt egy közönség, amelyik a Modells-től jött át, hogy úgy mondjam. Érdekes, hogy szerették azt a zenét. Két önálló dalom volt. A hangszerelés közös munka volt. András kipattant, akkor kellett egy billentyűs, és én lettem az áldozat, plusz hívtuk Losonczy Pált (Losó), ő sokat segített, aztán Vinnay Péter (Moho Sapiens). Ők ketten előtte együtt játszottak az Interjú zenekarban Lengyel Zolival, neki pont nem volt bandája.

Aztán szép lassan kezdett szétbomlani az együttes. Volt Vermes Laci, ő Varga Mikivel zenélt sokáig, Mándoki Sanyi a Prognózisból is billentyűzött, sőt Kicska Laci is basszusozott nálunk egy ideig. Ő előtte a Dopping-ban játszott, később került az Eddába.

Mikor lett vége a Reggelnek?

'92-ben. Lengyel Zoli újra fel akarta hozni, pedig akkor már mindenki kiszállt belőle. Ez már csak erőlködés volt. Ha ma ugyanazt a felállást össze lehetne hozni, akkor egy bombasztikus jó bulit lehetne csinálni. Több oka is van annak, hogy nem lehet. Ugye András már nincs köztünk - leginkább ez. Nem is akart hazajönni, de ha itthon is lett volna, nem tudom... lehet, hogy összejött volna.

Ahogy sok banda csinálja, hogy harminc év után összeáll. De az már nem ugyanaz. A régi dalokat le lehet porolni. A Reggelel ezt meg lehetett volna csinálni, de a Modellsal nem. A Reggelnek - nem mondom, hogy banális szövegei voltak, mert voltak ott jó számok -, de az olyan mai. A Modells-nak viszont az akkori korról, annak a kornak szóltak a dalai.

Az első rész itt olvasható!


Drpeter




 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Interjúk
· Szerkesztette: Drpeter


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Interjúk:
Interjú Szaszával és Matyival, a Sex Action tagjaival...


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 2.31 Seconds