rockmuzeum.ini.hu

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Schumeth István interjú - 2. rész (2017)

 Látogatottság
Összesen
84454022
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Komlós József interjú - 1. rész (2017)

Interjúk

Komlós József a '80-as évek legelején a Rolls Frakció olyan dalainak szövegírója volt, mint a Mérgeskígyó, vagy a Bordám között rozsdás kasza. Nagyon érdekes, "eretnek" rockteoretikai megfejtések is felmerültek...










Kecskeméti vagyok, a '70-es évek végén belemerültem a rockéletbe. Ahogy az akkori gimnazista kölykök szoktak. Mentünk a P. Mobil után, eszméletlen nagy zenekarok nőttek ki szinte a semmiből ekkoriban. Beatrice, HBB, Korál, Mini, Edda, Rolls, aztán Karthago, Dinamit. Jártunk fel a Budai Ifjúsági Parkba, a Közgázra, jártunk a Balatonra. Lázadó, minden újdonság iránt érdeklődő tizenévesek voltunk.

Összeismerkedtünk a rockzenészekkel, baráti kapcsolatok is kialakultak. Sokat beszélgettünk velük - némelyiküknek még a lakására is eljártam, olyan jóba lettünk. Feróval, Lugosi Lacival, Schuszterrel, Bernáth Ypszilonnal, Zámbó Öcsivel, Balázs Fecóval, Bartha Alfonzzal, Csapó Gyurival, Hoboval, Billel, Szigeti Ferivel, vagy például a komplett Easttel jó kapcsolatom alakult ki. Akkoriban még nem volt olyan távolság a közönség és a zenekarok közt, mint mostanában, nyitott világ volt a zenekarok körül, nem volt cirkusz. Be lehetett menni az öltözőbe, ingyen adtak plakátokat és dedikálták azokat. Maguk a zenészek éppolyan barátságosak, érdeklődőek voltak, és ne feledjük, sok zenekar akkor még csak éppen elindult, emberi volt a történet. Egy idő után már megismertek, kialakult egy kapcsolat sokakkal. Pénzünk nem volt, ami volt, az már az utazáskor elfogyott, de bevittek mindenhová koncertekre a zenészek, vagy a technikusok.

Megéltük a gumibotozásokat is, sokszor a rendőrök alig várták, hogy ha kell, ha nem, közbelépjenek. Bármilyen koncerten, nem csak Beatricén. Például '79 nyarán lementünk csövezni a Balatonra... Ez a csövezés nem ugyanaz, mint amit most értenek alatta. Hanem kissátor, stoppolás, esetleg állomáson alvás, de a célja a koncert volt. Összeverődtek a rockergyerekek, hosszú haj, farmer, ezeket, minket hívtak csöveseknek a csövesített farmernadrág miatt.

Ha tudtunk, belógtunk a Szemesi Ifjúsági Táborba - eszméletlen koncertek voltak ott -, ha nem, akkor meg a kerítésen túlról néztük a bulit. A tábor rádiójában hallottam először a Beatricét például. Ott egy Korál koncertre is belógtunk, de közben a végére a rendezők és a rendőrök lezárták az egész területet, azt nézték, ki nem odavaló, na, azokat szórakozásból jól megverték. Hogy mennyire jóban voltunk a zenészekkel, és azok mennyire a magukénak tekintették a közönségüket, arra jó példa, hogy akkor Balázs Fecóék hozták ki párunkat a turnébusszal, mert aki nem tudott így meglógni, az az éjszakai nádason keresztül próbálkozhatott a Balatonban. Szenzációs dolgok voltak, szenzációs élmények.

Hogy kerülsz kapcsolatba a Rollsszal?

1979 legvégén, még érettségi előtt találkoztam D. Nagy Lajossal. Pár jó barátom Kiskunhalason, a Mezőgazdasági Technikumban tanult, és már régóta hívtak Rolls buliba. Akkor még nem volt meg a Frakció toldat, de terjedt, hogy nagyon jók. Így is volt. Talán nem volt sem ORI, sem OSZK engedélyük még ekkor, de Tóth Csaba a csengődi művházban dolgozott, ott próbálhatott a zenekar és fel is léphetett.

A tagok mind dolgoztak a zenekar mellett valamit. A rockzene mindig rohadtul gyanús volt a hatalomnak, mert alulról szerveződött. A Rolls is. Akkoriban még nem az újhullámos, punkos elegyű stílust játszották, hanem west-coastos, amerikaias zenét. Ennek megfelelően más számokat játszottak, mint amivel később híres lett a zenekar. Én ekkor már Patty Smith-t, Sex Pistolst, de az amerikai punkokat is, például a Diktatorst is hallgattam.

Egyik osztálytársam rokona egy franciaországi lemezvágó üzemben dolgozott, a másiknak küldte a disszidált rokon, a harmadiknak a kiküldetésen járt apukája hozta - jöttek a lemezek, ezeket másoltuk szalagra meg kazettára. '76 körül a hazai újságok nyomán ugyan még azt hittük, hogy az a punk, ha trágárságokat üvöltöznek, de e lemezeket meghallgatva gyorsan világossá vált, hogy nem: más gondolkodás, más világlátás, más zenék. Mindenáron szerettem volna punkzenekart alapítani, de mindig felbomlottak a megkezdett formációk. Nem voltak hangszerek, csak álldogáltunk az áruház kirakata előtt, csorgatva a nyálunkat a Jolanák előtt. Egy egész nyarat kukoricát címereztem, hogy megvehessek egy basszusgitárt. Meg a csajozások és bulik is háttérbe szorították a zenekarozást.

De visszatérve a Rollsra, koncert után bemutattak a D. Nagynak a haverjaim - akik már jóban voltak vele, hogy dalszövegeket írok. Mondtam neki, hogy más típusú verseket kellene írniuk a dalaikhoz, mert az akkori őszinte, vidéki, kőkemény szövegekhez képest túl jó volt a zenekar. Beszéltem neki az odakint már mindent uraló újhullámról, ami felé nagyon nyitott volt, hiszen tudott angolul és képben volt a nemzetközi popkultúrában is. Amúgy eszembe sem jutott, hogy a szövegírójuk legyek valaha, hanem ugye minden tizenéves bátor és kimondja, amit gondol.

Elbeszélgettünk, majd egy idő után üzent, hogy kérne pár verset, megnéznék. Aztán már egy szempillantás alatt szoros munkakapcsolatba kerültünk, az eredeti basszusgitáros, Sipiczky helyére ekkoriban érkezett Trunkos András, akinek ugyancsak volt halasi kötődése, az édesapja ott lakott. Trunkos megvette az előző basszusgitáros Rickenbackerét, elképesztően szólt. És az új szellem az András érkezésével kezdődött, ekkortól használták néhány szövegemet.

Ahogy születtek az új dalok, a régi számokat lassan elhagyták, és egyre több új számot kezdtek játszani. Nem csak én írtam a dalszövegeket, hanem Trunkos kapcsolatban volt Dévényi Ádámmal - Isten nyugosztalja - és Boros Lajossal is, aki ekkor még bőven polbeat énekes volt. Hármunk szövegeiből épült az új Rolls. Amúgy hármunk szövegei közt semmilyen átfedés nem volt, egymással lényegileg kapcsolatban sem voltunk. Én a nagyon energikus, durva punkos vonalat vittem, én írtam a Mérgeskígyót és a Bordám között rozsdás kaszát.

Míg korábban D. Nagy és Tóth Miki is írt szövegeket, ettől a pillanattól kezdve már csak hárman, illetve '81-től már az András is. A suli után matróz lettem - az akkor még a régi arcát viselő Angyalföldön volt a telephelyünk, ez és a Dunakanyarban lehúzott matróz évek, az ottani impressziók is részei ezeknek a szövegeknek.

Hogy vették a gimiben azt, hogy te rocker vagy?

Már a hosszú haj is problémás volt, az már huligánság volt, a rendőrök is rögtön igazoltattak. '76-ban az volt az első, hogy a vállig érő hajamat levágatták. Nagyon jó voltam biológiából, voltak olyan álmaim, hogy kutatóbiológus akartam lenni, vírusokat akartam volna kutatni, de '79 nyarán volt egy Osibisa koncert, a V'Moto-Rock volt az előzenekar, és a közönséget nem engedték be a focipálya gyepére. Pedig nem is a főpályán, hanem a másodpályán volt a koncert.

Az Osibisa meg integetett, hogy a közönség menjen közelebb, hát ezt komolyan vettük. Bement a nép, repkedtek a sörösüvegek, a rendőrség közbelépett, elkezdték kiverni a népet a gyepről. Olyan balhé lett, ami manapság az Újpest-Fradi meccsek előtt van néha. Azt se feledjük, hogy Kecskemét volt a szovjet helikopteresek és harckocsizók egyik központja, komolyan vették a rendfenntartást, és persze a rendőrök győztek. Kapott ott, aki élt és mozgott: még a terhes nők is! Pont ezért szájaltam velük, mire beleverték a fejem egy vascsőbe, másnap meg ott voltak a gumibottól a hurkák a hátamon. Ez tényleg Police on my back érzés volt.

A fociöltözőkbe szedtek össze bennünket, még Demjén Rózsi meg az Osibisa pár tagja is bejött és megpróbáltak segíteni rajtunk, de kizavarták őket. Jó párunkat begyűjtötték és egy éjszakára benntartották a rendőrök. A gimiben az igazgató - aki közismerten kommunista meggyőződésű, de e mellett nagyon rendes ember volt -, őszintén közölte, hogy "Jóska, kiállok érted, hogy ne rúgathassanak ki, a negyediket is végigjárhatod, leérettségizhetsz; de tudd, hogy mostantól nyilvántartanak, politikai priuszod lesz, és nem lesz Magyarországon egyetem, ahová felvennének". Hát így ugrott a továbbtanulás.

Mikortól volt érezhető, hogy beindul a Rolls szekere?

Még egy ideig csóróság volt, Csengődön mentek a próbák, már megvolt a Majom-dal Borostól, meg az Ízzik a tavaszi délután csodálatos szövege Dévényitől. Trunkos akkoriban nem írt még szövegeket. Ádám szövegei már korábbról megvoltak, talán már a '70-es évek közepétől. Már korábban létező dalaik szövegeit adta oda ő is, Boros is, amiből Rolls-dalok lettek. A Mérgeskígyó is nagyjából '79 nyarán már nagyjából megvolt, kukoricacímerezés közben született, mikor egy szál fürdőnadrágban dolgoztunk a kánikulában a földeken.

Csak egy poén volt az alapja, hogy nem vagyok egy szőrmók, és a csajok azzal ugrattak, hogy úgy nézek ki, mint egy kígyó. A poénból aztán egy egészen más irányú vers lett. "A favázas gép száll az égben, Budakalász légterében" kezdetű Bordám között rozsdás kasza első ötlete pedig a matróz időszakban jött, közvetlen élményből, mikor a HÉV-en utaztam. És azt hiszem a "na, ez fasza" beköpés Andrástól van, akkoriban ez volt a szavajárása.

Csengődön egész nap próbált a zenekar, elhívtak, eljátszották a dalokat, hogy itt, vagy ott kellene még valami. Közeli kapcsolatban voltunk, ha például az Andrással, a Lajossal együtt mentünk kocsival, sokat beszélgettünk mindenről, ami akkoriban érdekelt bennünket, konkrétan meg is mondták, hogy ilyesmi szöveg kellene. Benne éltünk a szocializmusban, a szövegek nem lehettek túl nyíltak, de azért elég kemények voltak. Rendesen verte kifele a biztosítékot az összes Rolls dal.

Csengőd nem volt messze Kecskeméttől, de nem volt kocsim, ezért, ha próba volt, általában Kiskunhalason laktam a Lajosnál meg a barátnőjénél a Vasút utcában. Nagyon jó barátok lettünk, szinte úgy kezeltek, mint a kisöccsüket; és sokat jártam Pestre az Andráshoz is. 18 évesen belecsöppenni ebbe, nagy dolog volt. Ők idősebbek voltak, ráadásul Trunkos zenészként világlátott ember volt már akkor is. Volt, hogy bejött értem a gimibe, hát megállt az élet, hogy itt ez a csávó.

Termékeny próbák voltak, nagyon egyben volt a zenekar, mindenki tudta, mit akar. Kialakult az alaprepertoár, az új nóták közül sok később elveszett. Én is írtam több dalszöveget, amit játszottak, majd a zenével együtt elkopott. Ebben az átmeneti időszakban olyan koncerteket szerveztek, amire meghívtak feltörekvő zenekarokat Csengődre. Beindult a koncertélet, jöttek mindenfelől az emberek, hirtelen, egyik pillanatról a másikra kicsi lett a 300 fős férőhely.

Közben a korábbi zenészkapcsolataim is fejlődtek, jártam fel Nagy Feróhoz, sokat beszélgettünk a Nagy Lajos király útján, ahol lakott. Nagy sztár volt, de mentes volt a sztárallűröktől, két lábbal állt a földön. A gitárosukkal, Lacikával meg a pesti buszon találkoztunk, emlékszem mindig Alsónémedinél szállt fel. Keményen aprították őket, de a szellem már kiszabadult a palackból.

Hogyan veszi fel Frakció toldatot a Rolls?

Egy darabig még maradt a Rolls név, de a folyamatos pressziók és retorziók, betiltások miatt dacból vette fel a zenekar a Rolls Frakció nevet. '80 őszétől a Dunakanyarban már matrózkodtam, jóban voltam a Bizottság tagjaival is, megismerkedtem az alternatív vonal többi szereplőjével is, de a többségük nagyon más utat járt. Úgy éreztem, hogy akár Feró, akár Schuster, vagy Hobo, vagy fe. Lugossy Laca, vagy az ef. Zámbó, vagy Bernáth(y), vagy Trunkos eszméletlen tudatos palik voltak, és véresen komolyan gondolták, amit tettek - és annak igazi, véresen komoly következményei is lettek.

A Kontroll Csoport, URH, meg pár ilyen - amúgy általam mindig is nagyon kedvelt - újhullámos zenekar viszont inkább poénra vette és a hatása is korlátozott volt: megmaradt egy szűk körön belül, sosem lett észlelhető társadalmi hatása. És ez a két vonal rohadtul keményen el is különült egymástól. Az olyan zenekarok, mint a Bizottság, a Beatrice, a HBB, a P. Mobil, vagy a Rolls, ezek a bőrüket vitték a vásárra. Az alter zenekarok tagjai meg nekem olyan szélárnyékos belvárosi művészkedő gyerekeknek tűntek. Ez érződött, ez a két vonal nem keveredett. A Bizottság kilógott, mert egy bulizenekar volt, ők azért voltak veszélyesek, mert sehova nem lehetett betenni őket. És mai füllel visszahallgatva egy Beatricét, vagy egy Rollst, abban komoly zeneiség és munka van. A Rolls is nagyon tudatos volt.

Mindig az volt az érzésem, hogy a Rolls Frakció akarva, vagy talán akaratlanul betüremkedett a Beatrice szétrombolását követő űrbe... ha nagyon keményen akarok fogalmazni, akkor egyfajta "piaci résbe" robbant be.

A Rolls Frakciónak amiatt, hogy a Beatricéhez kezdték mérni, és önmagában a politikus és társadalomkritikus kiállása miatt nagyon sok problémája volt. Én nem gondolom, hogy egy divatirányzatot követve, a Beatrice farvizén hajózott volna. Ez egy jó zenekar volt, sokkal kevesebb erőfeszítéssel, egy más hozzáállással, szalonképesebben sokkal messzebbre jutott volna: lemezei lehettek volna, jól kereshettek volna. Nem ezt választotta a zenekar.

De azért a hasonlóság tagadhatatlan. Ha már csak a színpadi történések koreográfiájára gondolunk, mint például, hogy Nagy Feró szerepében Trunkos folyamatosan b*sztatja az folyton önmegvalósításra törekvő, Miklóska Lajos "elnyomott" szerepében Tóth Csabát. Vagy, ahogy a baboskendő, mint attribútum a Rollsnál a sípban materializálódik. Vagy, ahogy tingli-tangli dalokat is belekevernek a programba "mulassunk, sose halunk meg" alapon.

Nyilvánvaló, hogy a Rolls is valamiféle közösséget próbált teremteni a közönségével, ami külsőségekben is megnyilvánult. De nyugatról is szüremkedtek be a zenekar-menedzselési elvek. Ha ma elmész egy koncertre, ma is van merchandise. A Beatrice zsenialitása persze abban is megnyilvánult, hogy nekik nem kellett osztogatni a baboskendőt, mint bárhol elérhető munkavédelmi eszközt, bementél a boltba és bagóért megvetted a biztosítótűvel együtt.

Nyilván a Rolls is alkalmazta ezeket az eszközöket. Egy idő után nagyon sok közös koncert volt a Beatricével és a Bizottsággal, együtt lógtunk, nyilván voltak kereszthatások. Ez valahol egy szolidaritás is volt a zenekarok közt. Sokszor volt, hogy a Beatrice nevet ki se írták, csak a Rollst, és csak az utolsó pillanatban írtuk ki a Ricsét, hogy be ne tiltsák a koncertet. Ezt sem lehetett sokszor eljátszani. Csepelen egyszer megjátszottuk, a következő alkalommal már a Rolls sem léphetett fel.

Volt, hogy Átmeneti Kabát néven játszottak, hogy színpadra állhassanak. Trunkos meg úgy volt vele, hogy szarom le, csináljuk! Mindkét zenekar összezárt a hasonló sorsot vállalókkal. Nem ijedtünk meg a hatalomtól, és mai eszemmel csodálkozom, hogy az az erős hatalom miért tojt be pár daltól, meg szövegtől? Amit néha nem is értettek igazán.

Csak érdekességképpen mondom el: az Adj helyet magad mellett-nek volt több szövegváltozata, olyan fordulatokkal, amikkel biztosan sosem játszottak volna le a rádióban, hasonlók, mint a "mint Kínában a forradalom". Eredeti értelmében ez ugyanis nem egy szerelemes dal volt. Mikor elkészült a dal, az Andris egyszer annak idején elmesélte nekem, hogy ez a rock-himnusz semmi másról nem szól, mint a Beatrice és a Rolls, Nagy Feró és Trunkos barátságáról szól, egy kemény dacszövetségről. Lehet, hogy ma már persze senkit sem érdekel a rocktörténeti vetület, marad a szerelemes dal értelmezés. De akkor az egymásért való kiállásról is szólt. Akkoriban a legjobb dalszövegeknek sokszoros értelmezésük lehetett. Ott volt például Tóth Csaba magánszáma, a Süllyedő bokával át a sárgán.

Hát, én ebben csak a tingli-tangli brahit hallom ma.

Pedig ebben is több van. A sárgán még átmehetek, ha pirosra vált a lámpa, már nem. Vagyis ha tetszik, ha nem: hiába hiszi magát szabadnak, a hatalom megszabja a művész cselekvésének határait. Ez egy tipikus helyzet az aczéli szocialista kultúrpolitika Tűr, Tilt, Támogat ördögi hármasának szorításában...


A folytatás itt olvasható!

Bálint Csaba (2017.02.14.)
rockmuzeum.ini.hu




 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Interjúk
· Szerkesztette: bcsaba


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Interjúk:
Interjú Szaszával és Matyival, a Sex Action tagjaival...


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.99 Seconds