×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Pink Floyd - TEY 02 - Az Early Years 1965-1972 hibái (2017) 

Megjelent: március 28. kedd 12:05
Szerző: Joze
    Lemezismertetők 

Sajnos a Pink Floyd harminchárom-lemezes Early Years díszdobozát bemutató sorozathoz egy ilyen, az általános negatívumokat felvonultató rész is szükségeltetik. De nincs mit tenni, a kiadvány hemzseg a hibáktól. A legrosszabb helyzet a nagyobbik gyűjtőben található, a legtöbb durva hiba a minden tekintetben gyatra minőségű digibookok esetében van, illetve az azokban található lemezek egy része is súlyos kritikát érdemel. Persze, csak miután az elcserélt, illetve hibás korongok vissza- illetve ki lettek cserélve... (El sem hiszem, hogy mindezt Pink Floyd kiadványról kell leírnom.)



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!




I.

A (többé-kevésbé a) korabeli évek alapján rendezett és azok jellemzőiről elnevezett digibookok kivitele igen gyenge. Sőt, csapnivaló, kritikán aluli. Ha összehasonlítjuk a Jethro Tull aktuális újrakiadás sorozatával (Aqualung - Thick As A Brick - A Passion Play - War Child, stb.), vagy a Colosseum (Morituri Te Salutant), a Cream (Those Were The Days), a Deep Purple (Around The World Live), az Emerson, Lake & Palmer (From The Beginning), a Manfred Mann's Earth Band (Odds & Sods), a Taste (I'll Remember) és a Yes (In A Word - The Word Is Live) hasonló kiadványaival, siralmas a mérleg. Egészen egyszerűen elégtelen a végeredmény.

Több komoly gyűjtővel konzultáltam, sok Early Years példányt fogtunk már kézbe és lapoztunk át, de egyöntetűen az a tapasztalat, hogy silány minőségű anyagból készítették őket, meglehetősen trehány munkával. A digibookok sajnos eleve alig tartalmaznak lapokat, (jellemzően 7 lap, 14 oldal egy évfolyam) melyek ráadásul már az első kinyitásnál szét akarnak esni, gyengék, nyeklenek-nyaklanak. A háromlemezes Piper At The Gates Of Dawn digibookhoz hasonlóan, a lapok mellett ezúttal is van egy kihajtható zseb, melyben a nyomdai replikák és a bookletek kaptak helyet.

Sajnos nem elég, hogy kifejezetten gyenge anyagból készültek a digibookok, még a ragasztás sem sikeredett mindig egyenesre, középre. A balkáni igénytelenség összecsapottságával lettek összegányolva az amúgy sem túl kidolgozott, amúgy sem túl tartalmas füzetlapok a lemeztálcákkal. Az egyik kezemben tartott 1968 - Germin/ation olyan ferdén lett összeragasztva, hogy csoda, hogy nem lóg ki a vége... Öröm az ürömben, hogy viszont olyan gyenge a ragasztás, hogy valószínűleg pár hónap, vagy év múlva össze lehet rakni normálisan. Ismét nyert a globalizmus tébolya, nyilván az öt országgal odébb székelő legolcsóbb "gagyista" nyerte meg a tendert, ha egyáltalán volt tender; ahelyett, hogy már bizonyított profikkal állították volna össze a kiadvány fizikai részeit. It's a miracle... - Another miracle...

A fekete alapszínű füzetlapok alig tartalmaznak információt, a fényképek látszólag koncepciótlanul vannak egymás után dobálva. Legalábbis nem találtam, nem találtunk bennük olyan erős kohéziót vagy mondanivalót, mint ami a korábbi Pink Floyd kiadványok esetében tapasztalható. Az arányaiban kisméretű képek kifejezetten azt a képzetet keltik, hogy a netről vadászták össze őket, és amiket itt-ott véletlenszerűen találtak, azokat beszerkesztették, ahogy voltak: kisméretben, kisfelbontásban. Gagyi. Többnyire még a Floyd kalózlemezei is igényesebbek ennél. El sem hiszem, hogy ezt a nívótlanságot meg merték engedni maguknak az illetékes urak és elvtársak, egy hatjegyű összegbe kerülő, super deluxe kiadvány esetében, mely ráadásul a prog-rock egyik legnagyobb legendájának archívumát hivatott összefoglalni...

(A képek összevisszaságát, a kevés magyarázatot és a szegényes külalakot magam is így tapasztaltam. Az élő felvételes lemezeken levő koncertek plakátjait például nem is mindig találtam meg, de helyettük ott van egy csomó olyan koncert képkockája és plakátja, amelyekről viszont egy szám sincs a lemezeken... - ÜA)

II.

Nem járunk jobban a szöveges adatokkal sem. Eleve alig van benne folyószöveg, interjú, visszaemlékezés, érdemi ismertető. De sajnos még a felvételek alapadatai is hiányosak, zavarosak. Furcsa, - ez sem volt jellemző korábban, - de mintha szándékosan ködösítenének. A tipográfia sok sebből vérzik, kifejezetten gyatra, minden tekintetben elégtelen. Mint, amikor egy szakképzetlen amatőr, wannabe nagyember tákol össze valamit, - aki még az okosba' feltelepített szövegszerkesztőjét sem ismeri kellően, - a hálószobakiadója részére, melyet "természetesen" senki sem ellenőriz. Senki sem szól rá... Mert felépült az EGO-lego, mert a kiadvány úgyis teljesen érdektelen... Kikérem magamnak, hogy egy Pink Floyd hanghordozó ezekkel a szánalmas buherátorokkal kerüljön egy szintre!

Azt, hogy a digibookok oldalain és a bántóan egyszerű fekete-fehér bookletekben szereplő írások a 40+-os célközönség jelentős része számára olvashatatlannak bizonyulnak, már fel sem rovom. De, hogy még a behúzásokat illetően is durva hibák maradhattak benne, illetve, hogy az alcímeket és kiegészítő információkat jelölő eltérő szín kifejezetten sok alkalommal keveredik a normál felsorolások alap betűszíneivel, egészen egyszerűen elfogadhatatlan. Ebben a kategóriában ilyesmi nem fordulhat elő, mert olyan szintű összecsapottságot feltételez, - ráadásul a minőség-ellenőrzés teljes mellőzésével, - amit nem csak, hogy nehéz Pink Floyd mércével értelmezni, hanem egészen egyszerűen lehetetlen. Kategorikusan el kell utasítani! Érthetetlen és botrány, hogy ezt az igénytelenség átmehetett a kiadói-gyártói rendszereken. Ezért a gányolásért már az első félévben megbuktatnának egy nyomdásznövendéket vagy egy grafikuspalántát.

III.

De még ezzel sem érnek véget a gyötrelmek. A lemezek szerkesztési furcsaságait majd később, az adott korongoknál részletezem. Általánosságban azonban elmondható, hogy a képanyagokat illetően azokkal jártunk jobban, melyek korábban még nem kerültek hivatalos kiadásra. Ez esetben az archív sorozat munkatársai kénytelenek voltak komolyan dolgozni: a napjainkban használt felbontásban bedigitalizálni, letisztogatni, utógondozni.

Úgy tűnik, hogy a régebbi DVD-k képanyagát szinte egy az egyben húzták át a mostani sorozatra. Sok esetben már a DVD változatok esetében is ordít a pixeles gagyi minőség, az alacsony minőségű felbontás, illetve a már a saját korukban is nevetséges digitális "trükkfelvételek", Blu-rayről nézve viszont egyenesen otromba, szembántó, botrányos a végeredmény.

(A másik probléma a hangfelvételek minőségi különbsége. Ha egy lemezre ritkaságok kerülnek, amelyek hangzása gyenge minőségű, akkor az úgy rendben van. De amikor a pengén újrakevert dalok és ritkaságok után megszólal egy-két felvétel, ami olyan, mintha egy üres zsírosbödönbe raktak volna egy mini műanyaghangszórót, akkor legszívesebben sikítanék. - ÜA)

Az sem fordulhatott volna korábban elő, hogy összecserélnek két lemezt, majd amikor kiderül a mulasztás, akkor nem cserélik gyárilag, hanem úgy hagyják, ahogy van. Majd a rajongó kicseréli magának. Sőt, még a borítóra is felírták, hogy ez van... Konkrétan az (elvileg) 1972-es Obfusc/ation kötetben szereplő Obscured by Clouds - 2016 Remix CD helyére került a meglepetés extrának szánt Live at Pompeii - Stereo 2016 Mix lemez. De, amikor felfedezték a hibát, akkor nem ám kicserélték, hanem inkább felírták (!) a CD kartontokjára, és magára a cserelemezre (!) is, hogy az egyszerű otthoni csere még csak véletlenül se oldja meg a problémát, hogy hosszú távon se stimmeljen a kiszerelés... Ez már a Monty Pythont idéző szint. Ráadásként néhány országban a következő levelet mellékelték:

"Dear fan,
the CD 1972 Obfusc/ation PFREY6 present in your boxset "The Early Years" presents an error of production: the recording STEREO 2016 MIX of PINK FLOYD "Live At Pompeii" was reproduced instead of the announced recording Obscured By Clouds 2016 Remix.
You will find attached a CD 1972 Obfusc/ation PFREY6 of replacement corresponding to the original tracklisting.
Thank you for understanding"


IV.

És a katasztrófasorozat még mindig nem ért véget. Ugyanis sok háztartásban a vásárlást követő eufóriát néhány napon belül felváltotta a kétségbeesés, hiszen az Early Years sorozat nyolc Blu-ray-e közül kettőnél is tömeges hibaként jelentkezett, hogy a színes pacás háttérképre nem úszik be a menü, így nem lehet a filmeket elindítani...

Modern világ, rohanó élet, email, facebook, telefon. Néhány nap leforgása alatt a világ minden részéről rengeteg hibajelzést kapott a kiadó és a menedzsment. Végül 2016. november 19-én megjelent egy közlemény a Pink Floyd hivatalos weboldalán, illetve a zenekar hivatalos facebook-oldalán, hogy aki pórul járt, írjon, cserélik. Ismerek olyan gyűjtőt, aki a megjelenés napján, tehát 2016. november 11-én vásárolta meg a dobozt, de csak két hónap múltán, 2017 január közepén kapta meg az igényelt csere-lemezt, így csak akkor tudta végignézni-végighallgatni a méregdrága gyűjteményt. Hogy a posta volt a szokásosnál is lassabb, vagy a kiadónál hibázott sokadszorra valaki, már sosem fog kiderülni...

A sorozat részei:

TEY 00 - Bevezető az Early Years-ről szóló sorozathoz (2017)
TEY 01 - Az Early Years 1965-1972 kiszerelése (2017)
TEY 02 - Az Early Years 1965-1972 hibái (2017)
TEY 03 - Cambridge St/ation 1965-1967 audio (2017)
TEY 04 - Cambridge St/ation 1966-67 video (2017)
TEY 05 - Cambridge St/ation 1965-1967 konklúzió (2017)
TEY 06 - 1968 Germin/ation - audio (2017)
TEY 07 - 1968 Germin/ation - video (2017)
TEY 08 - 1968 Germin/ation - konklúzió (2017)
TEY 09 - 1969 Dramatis/ation - audio (2017)
TEY 10 - 1969 Dramatis/ation - video (2017)
TEY 11 - 1969 Dramatis/ation - konklúzió (2017)
TEY 12 - 1970 Devi/ation - audio (2017)
TEY 13 - 1970 Devi/ation - video (2017)
TEY 14 - 1970 Devi/ation - konklúzió (2017)
TEY 15 - 1971 Reverber/ation - audio (2017)
TEY 16 - 1971 Reverber/ation - video (2017)
TEY 17 - 1971 Reverber/ation - konklúzió (2017)
TEY 18 - 1972 Obfusc/ation - audio (2017)
TEY 19 - 1972 Obfusc/ation - video (2017)
TEY 20 - 1972 Obfusc/ation - konklúzió (2017)
TEY 21 - 1972 Obfusc/ation - újrakiadás (2017)
TEY 22 - 1967-1974 Continu/ation - audio (2017)
TEY 23 - 1967-1972 Continu/ation I. video (2017)
TEY 24 - 1969-1972 Continu/ation II. video (2017)
TEY 25 - 1967-1972 Continu/ation - konklúzió (2017)
TEY 26 - Early Singles 1967-1968 - audio (2017)
TEY 27 - Early Singles 1967-1968 - konklúzió (2017)
TEY 28 - Cre/ation 1967-1972 (2016)

Jozé - A szerző rockszakíró, a Hungarian Pink Floyd Club tagja, melynek 2005-óta elnöke is. A megjegyzéseket, lábjegyzeteket Ürmös Attila író, az 1995-ös első magyar nyelvű Pink Floyd könyv szerzője fűzte hozzá. A cikksorozat a készülő új Pink Floyd könyvből tartalmaz kivonatos részleteket.



rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Trivium - The Sin and the Sentence (2017)
Az Orlando-ban, 1999-ben alakult Trivium elkészítette nyolcadik heavy-thrash-groove metál és metalcore keverék lemezét The Sin and the Sentence címmel, ami a 2015-ös

Tovább...
Sons Of Apollo - Psychotic Symphony (2017, Dionysosrising)
Ha akad olyan egyáltalán, aki elolvasta a Dionysosrising küldetésnyilatkozatát, az tudja, hogy ezen az oldalon a dionysosi értelemben vett

Tovább...
Jeff Scott Soto - Retribution (2017)
Az 51 éve Brooklyn-ban születő Jeff Scott Soto '83-óta tartó karrierje alatt sok mindent kipróbált Malmsteen-tól a Journey-ig, de azt biztosan nem fogja

Tovább...
Annihilator - For the Demented (2017)
A kanadai Ottawá-ban, '84-ben indult Annihilator a hazájának a vezető groove-thrash-heavy metál zenekara... A csapat diktátora, Jeff Waters legutóbb 2015-ben adta a

Tovább...
Fozzy - Judas (2017)
Az 1999-ben, Atlantában alakult modern heavy metálos Fozzy elkészítette a 2014-es Do You Wanna Start a War folytatását! A hetedik sorlemezükként megjelenő Judas-on ott folytatták, ahol legutóbb

Tovább...












Klipmánia