×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Pink Floyd - TEY 06 - 1968 Germin/ation - audio (2017) 

Megjelent: április 04. kedd 12:05
Szerző: Joze
    Lemezismertetők 

Az 1968-ra fókuszáló második kötet mindössze egy CD-t tartalmaz, melyek műsora három jól elkülöníthető részre osztható, bár nem feltétlen úgy, ahogy az a digibook lapjain, vagy a sajtóanyagokban szerepel...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!





I. The Pink Floyd - Early Singles 1968

Az első négy track hiánytalanul tartalmazza az 1968-as év kislemez-termését. Ezek közül a szerzemények közül egy sem került fel később rendes stúdióalbumra, sorlemezre. A dalok így egyben csak az 1992-es Shine On box bónusz lemezén, a The Pink Floyd - Early Singles című gyűjteményen jelentek meg korábban CD formátumban, így újbóli megjelentetésük rendkívül fontos hiánypótlónak számít.

A sorrendet viszont megbolondították, hiszen az ötödik angol kislemez A-oldalával, a Point Me At The Sky című zseniális szerzeménnyel indítanak, melyet a negyedik kislemez párosa, az It Would Be So Nice, Julia Dream követ. Utóbbi komoly sikert könyvelhetett el, különösen az 1971-es Relics válogatáslemezt követően, míg a Richard Wright által énekelt, középszerű A-oldalas szerzeményt hamar elnyelte a feledés homálya. A kislemez-blokkot a Careful With That Axe, Eugene zárja, melyhez még zavarba ejtő módon fel van tüntetve, hogy single version, de hát más nem is létezik belőle... Talán a mono és sztereó változatok közötti különbségre akartak utalni, viszont akkor több kislemez-dal esetén is fel kellett volna ugyanezt tüntetni.

I/b. A dal ugyanaz marad

A hosszú evolúción átesett szerzemény csírája eredetileg a The Committee című film zenéjében tűnt fel, melyet valószínűleg májusban rögzítettek. Elsőként a David Gilmourral felálló négyesben, tehát a klasszikusnak tartott formáció első stúdiófelvételeként. Egy ehhez erősen hasonlító korai változatot adtak elő május 31-én, Amsterdamban, Keep Smiling People néven. Ezt követte júniusban az első BBC felvétel, Murderotic Woman címmel.

(Egyes helyeken és bootleg CD-ken ez elírva Murderistic Woman-ként is szerepelt - SzD)

(A Murderotic Woman egyes kalózlemezeken - mint például a Music For Architectural Students - Murderistic Woman címmel jelent meg. Hodges és Priston, az angol szerzőpáros szerint (az Embryo: A Pink Floyd Chronology 1966-1971 című könyvben fejtik ki) az Axe metamorfózisának folyamatában előbb volt a Murderotic-, és valamivel később a Murderistic Woman. Először azt hittem, az Early Years-en elírták, épp a te oknyomozásod kapcsán jöttem rá, hogy mindkettő jó cím, csak más-más időben. - ÜA)

A novemberi stúdiózáskor, - ahol már vibrafon is hallható - ismét új címet kapott, mely decemberben, a Point Me At The Sky B-oldalán látott napvilágot, immár Careful With That Axe, Eugene-ként, mely nevet a későbbi koncertek nagy részén már meg is tartottak. Érdekes módon e két kiváló szerzemény, mint single-kiadvány a maga idejében megbukott, hiszen a korábbiakhoz képest kevés fogyott belőle. Mi több, erre a bukásra hivatkozva hosszú időre felhagytak a normál, "eredeti" kislemezek készítésével és forgalmazásával, mely böjtöt sajnos meg is tartottak. Egészen 1979 novemberéig tartott az áldatlan állapot. Még egy sikeres csapatot is csúnyán visszavethet a rajongók fösvénysége, vagy közönye...

Az Eugene metamorfózisa ezzel azonban még nem ért véget, hiszen 1969-ben a The Journey szvit részeként, Beset By Creatures Of The Deep címmel adták elő a koncerteken Masonék, bár az Ummagumma album koncertlemezére pont egy "normál" előadás, normálcímű változata került. Ugyancsak '69-ben rögzítettek belőle több további verziót, remake felvételeket a Zabriskie Point című filmhez. Az ezúttal Come In Number 51, Your Time Is Up című változat a filmben, illetve az 1970-es filmzene-albumon is szerepel. Míg az Explosion-re keresztelt alternatív változat felvétele szintén a 2016-os Early Years sorozat keretén belül került kiadásra.

(A Come In Number 51, Your Time Is Up cím Spike Milligan humorista egy szürrealista performansz alkalmában mikrofonba suttogott szövege volt, mely a BBC Q5 című műsorában hangzott el, és utalás a tipikus, csónakázó tavakon hangosbemondó által hallható figyelmeztető felhívásra, miszerint a csónakbérlés ideje lejárt, az 51-es számú csónak térjen vissza a partra. Úgy gondolom, hogy a címet egyrészt a hírhedt performansz juttathatta eszükbe, másrészt utalás lehet a Zabriskie Point film jelenetére, amikor a főhős, Mark éppen a hosszúra nyúlt kiruccanás után vissza kívánja szolgáltatni az egyébként Lily 7 fantázianevű repülőt, mely manőver végül az életébe kerül. A jelen zenei téma érdekessége hogy a korábbi d-moll hangnemről e-mollra transzponálták, valamint hogy ebben nem szerepel a Careful With That Axe, Eugene sor, hanem teljességgel instrumentális. - SzD)

A Eugene a Pink Floyd talán legtöbbet játszott, állandó repertoárdarabjává vált, évekig bérelt helye volt a turnéprogramokban, rengeteg koncertfelvételen szerepel, többek között a legendás Live At Pompeii koncertfilmben is. Fontos szerepet játszott a későbbi The Wall megírásában is, hiszen miután 1977. május 09-én, az In The Flesh turné oaklandi állomásán előadták, a koncertkörút későbbi állomásain a rajongók újra követelni kezdték. Állítólag ez is közrejátszhatott a hírhedt rajongóköpködős incidensben, mely trauma után Roger Waters elkezdett gondolkodni a színpadot és a közönséget elválasztó fal megjelenítésén...

(Több szemtanú beszámolója ellentmond a Careful With That Axe, Eugene-t követelő rajongó teóriájával. Az igaz, és ezt Gilmour is megerősítette, hogy a Dark Side Of The Moon albumot, azaz a szélesebb mainsteambe és a világsiker útjára való bekerülésüket követően a közönség összetétele megváltozott, már mindenki látni akarta a Pink Floydot, és köztük azok is, akik csak az épp aktuális slágert ismerték, és csakis azt akarták hallani. Volt rá példa, hogy egy alaposan betépett rajongó a Money-t követelte, sőt még azt is hozzátette, "játsszatok már valamit, amire rázhatom a seggemet..."

De az 1977. július 06-án, Montrealban történt köpködős incidens több szemtanú visszaemlékezései szerint nem ezért történt. Watersnek már a koncert elejétől meggyűlt a baja pár bajkeverővel az első sorokban, akik állandóan petárdákat robbantgattak, esetenként a színpadra is dobtak párat. Többször kérte őket, hogy hagyják abba, sőt a Pigs On The Wing eljátszása közben meg is állt és kifakadt, erről hangfelvétel is tanúskodik. Hogy a hírhedt köpködés incidenst megelőzően - mely a Pigs (Three Different Ones) című dal elnyújtott billentyűszólója alatt bontakozik ki, és a zene crescendója alatt jut el a végkifejletig, petárdát, vagy sört dobtak e fel, arról a szemtanúk emlékei eltérnek. Attól függően mennyire álltak közel a színpadhoz. De visszautaló komment hallható a szünet után elsőnek játszott Shine On You Crazy Diamond alatt is: "valami seggfej nem akarta abbahagyni a petárdázást."

Az incidens úgy zajlott, hogy az illető valamit feldobott, majd elszelelt onnan, mert Waters észrevette és szólt a biztonságiaknak hogy hozzák vissza. Hallható, hogy Waters még bátorítja is a srácot: "Gyere vissza kölyök, minden meg van bocsátva!", "Na gyere, gyere csak, már csak száz yard!". De ezt elég vérfagyasztó visszahallgatni, mert a közben betűzdelt Eugene-sikolyok, meg a cinikus biztatás Roger részéről előre sejteti, hogy valami történni fog. A szemtanúk elmondták, hogy ekkor egy nagyon részeg tinédzser tűnt fel a színpad előtt, és próbálta megmászni az állig érő korlátot. Roger pedig intett a biztonságiaknak, hogy emeljék fel, közben még meg is dicsérte: "Jó fiú vagy, gyere csak fiacskám!" Ahogy a dal a zenei tetőpont felé haladt és egyre fokozódott a hangerő, Waters odasétált a színpad szélén épp felkapaszkodó sráchoz, kezet nyújtott, és előre hajolt, mintha fel akarná segíteni, de a helyett egyenesen az arcába köpött. A bajkeverőt ezután a biztonságiak eltüntették a színpad közeléből. - SzD)

II. The Capitol Demos 1968

A következő két felvétel a rajongók és a gyűjtők amolyan ultra szent gráljának számítanak, hiszen eleddig mindenki elveszettnek hitte azokat. Ehhez képest két kifejezetten jó minőségű stúdiófelvételt kapunk a CD ötödik és hatodik trackjeként.

A Los Angeles-i Capitol Studiosban 1968. augusztus 22-én rögzített két dal valószínűleg most, ehhez a kiadáshoz kapott végleges címeket. A rendkívül fantáziátlan nevű Song 1, illetve Roger's Boogie kitűnő muzsikát takarnak, melyek tartalmuk és minőségük okán simán felfértek volna a korabeli A Saucerful Of Secrets, vagy a More nagylemezekre.

Bár ezek a felvételek eddig még soha, semmilyen módon nem kerültek publikálásra, és a bootlegerek sem tették illegálisan közkinccsé azokat, az elvileg ismeretlen dalok mégsem hatnak ismeretlenül, mert tovább éltek más szerzeményekben. Köztudomású, hogy a Waters-vezette években nem nagyon létezett felhasználatlan anyag a Floydnál. Ha egy nóta, téma, szövegrészlet le is maradt valahonnét, biztosak lehetünk abban, hogy hősünk megpróbálta a soron következő alkotásba, albumba integrálni azokat. Így még a kocafloydosok is könnyedén felfedezhetik maguknak a Song 1-t és a Roger's Boogie-t hallgatva a Cymbaline, vagy a Cirrus Minor egyes témáit, dallamait. A zenészekről és keményvonalas floyderekről nem is szólva, akik nyilván napokig elemezgetik majd, mi hol köszön vissza a későbbiekben...

III. BBC Sessions 1968

A lemez hátralévő részében a BBC számára készített rádiófelvételekből kapunk egy csokornyit. Az első, rocktörténeti jelentőségű adag 1968. június 25-én készült a Piccadilly Studióban John Peel legendás Top Gear című rádióműsora számára, melyet augusztus 11-én sugárzott a BBC. Ezzel a felvételek megelőzték A Saucerful Of Secrets LP június 29-i megjelenését, viszont csak azt követően kerültek a köztudatba. Talán ennek tudható be, hogy az Eugene és a négytételes címadó még a lemezváltozatok előtti címeken (is) szerepelnek: Murderotic Woman, illetve The Massed Gadgets Of Hercules.

A rádióadás alapján jól megfigyelhető a rendkívül profi és tudatos promóció. Az album kulcsdalai (A Saucerful Of Secrets - Let There Be More Light) mellett, az ahhoz tartozó, részben már megjelent (It Would Be So Nice - április 12.), részben még tervezett, készülőben lévő (Point Me At The Sky - december 17.) kislemezekről is játszottak egy-egy szerzeményt (Julia Dream - Careful With That Axe, Eugene). Tökéletes, tanítani való sorrend és arány.

A december 20-án rögzített második adag szintén izgalmas anyagot rejt. A kislemezes Point Me At The Sky tovább folytatta a szisztematikus építkezést. A repülős tematikájú dal több országban is a szöveghez illeszkedő látványos borítót kapott, továbbá egy drága repülős promófilm (videóklip) is készült hozzá, mint hallható, a rádióban is kiemelten kezelték, érdekes, az eredetinél egy perccel hosszabb új felvételt készítettek belőle. Így biztosan kijelenthetjük, hogy nem az ő hibájuk, hogy nem ütötte át az ingerküszöböt. A Floyd fiúk mindent bevetettek a siker érdekében.

Az Embryo korai verziója még sokkal jobban hasonlít a Works válogatáson szereplő demóra, mint a '70-es évek erőteljes koncertdarabjára. Mindenesetre egy hosszú vita végére tesz egyértelmű pontot. A korongot záró Interstellar Overdrive pedig egészen is más felfogásban került előadása, mint ahogy megszokhattuk. Barrett fanoknak érdekesség az újragombolt változat. Gilmour rajongóknak pedig kötelező darab, és persze mindenki számára egy kis kárpótlás az Ummagumma koncertlemezéről lemaradt hasonló szellemiségű felvétel helyett.

Pink Floyd - 1968 Germin/ation CD

Early Singles 1968:
01. Point Me At The Sky (single)
02. It Would Be So Nice (single)
03. Julia Dream (B-side)
04. Careful With That Axe, Eugene (B-side)
Capitos Demos, Los Angeles
1968. augusztus 22.:
05. Song 1 (demo)
06. Roger's Boogie (demo)
BBC Sessions 1968:
1968: június 25.:
07. Murderotic Woman (Careful With That Axe, Eugene) (BBC session)
08. The Massed Gadgets Of Hercules (A Saucerful Of Secrets) (BBC session)
09. Let There Be More Light (BBC session)
10. Julia Dream (BBC session)
1968. december 20.:
11. Point Me At The Sky (BBC session)
12. Embryo (BBC session)
13. Interstellar Overdrive (BBC session)

Közreműködő zenészek:

David Gilmour - gitár, slide gitár, ének, vokál
Roger Waters - basszusgitár, ének, beszéd
Richard Wright - orgona, zongora, mellotron, vibrafon, harangjáték, ének, vokál
Nick Mason - dob, percussion

A sorozat részei:

TEY 00 - Bevezető az Early Years-ről szóló sorozathoz (2017)
TEY 01 - Az Early Years 1965-1972 kiszerelése (2017)
TEY 02 - Az Early Years 1965-1972 hibái (2017)
TEY 03 - Cambridge St/ation 1965-1967 audio (2017)
TEY 04 - Cambridge St/ation 1966-67 video (2017)
TEY 05 - Cambridge St/ation 1965-1967 konklúzió (2017)
TEY 06 - 1968 Germin/ation - audio (2017)
TEY 07 - 1968 Germin/ation - video (2017)
TEY 08 - 1968 Germin/ation - konklúzió (2017)
TEY 09 - 1969 Dramatis/ation - audio (2017)
TEY 10 - 1969 Dramatis/ation - video (2017)
TEY 11 - 1969 Dramatis/ation - konklúzió (2017)
TEY 12 - 1970 Devi/ation - audio (2017)
TEY 13 - 1970 Devi/ation - video (2017)
TEY 14 - 1970 Devi/ation - konklúzió (2017)
TEY 15 - 1971 Reverber/ation - audio (2017)
TEY 16 - 1971 Reverber/ation - video (2017)
TEY 17 - 1971 Reverber/ation - konklúzió (2017)
TEY 18 - 1972 Obfusc/ation - audio (2017)
TEY 19 - 1972 Obfusc/ation - video (2017)
TEY 20 - 1972 Obfusc/ation - konklúzió (2017)
TEY 21 - 1972 Obfusc/ation - újrakiadás (2017)
TEY 22 - 1967-1974 Continu/ation - audio (2017)
TEY 23 - 1967-1972 Continu/ation I. video (2017)
TEY 24 - 1969-1972 Continu/ation II. video (2017)
TEY 25 - 1967-1972 Continu/ation - konklúzió (2017)
TEY 26 - Early Singles 1967-1968 - audio (2017)
TEY 27 - Early Singles 1967-1968 - konklúzió (2017)
TEY 28 - Cre/ation 1967-1972 (2016)

Jozé - A szerző rockszakíró, a Hungarian Pink Floyd Club tagja, melynek 2005-óta elnöke is. A megjegyzéseket, lábjegyzeteket Ürmös Attila író, az 1995-ös első magyar nyelvű Pink Floyd könyv szerzője, valamint egy másik klubtag, Szász Dávid, a Mandrake Moon vezetője fűzte hozzá. A cikksorozat a készülő új Pink Floyd könyvből tartalmaz kivonatos részleteket.



rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Steve Walsh - Black Butterfly (2017)
Az idén 66 éves Steve Walsh a Kansas énekes-billentyűseként lett a műfajának szupersztárja, ahol 1973–'81 és '85-2014 között dolgozott. Énekhangja és stílusa

Tovább...
Hollywood Undead - Five (2017)
A manapság odaát egyre népszerűbb rap-rock műfaj egyik követője a Hollywood Undead nevű kapucnis-maszkos fiúcsapat, ami Los Angeles-ben alakult 2005-ben. A friss

Tovább...
Vandenberg's Moonkings - MK II (2017)
Adrian Vandenberg gitáros neve összeforrt a Whitesnake-kel, ahol '85 és '97 között dolgozott. Aztán 2014-ben a gitáros betöltötte a kerek

Tovább...
Butcher Babies - Lilith (2017)
A Wendy O. Williams-féle Plasmatics egyik nagy show-eleme volt annak idején, amikor a Butcher Baby című dala közben, a szétdrogozott énekesnő kvázi félmeztelenül

Tovább...
Daniel Cavanagh - Monochrome (2017)
Lehet, hogy egyedül maradok a véleményemmel, de sebaj: az Anathema két utóbbi lemeze, különösen a The Optimist nekem óriási csalódás volt, egy igazából sehová sem

Tovább...












Klipmánia