rockmuzeum.ini.hu

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Roger Waters - Is This The Life We Really Want? (2017, Jozé)

 Látogatottság
Összesen
86574812
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Pink Floyd - TEY 07 - 1968 Germin/ation - video (2017)

Lemezismertetők

Bár az 1968-as kötet a Germin/ation (növekedés) címet viseli, mégsem arról van szó, hogy az évben is a korábbi "növény" növekedett tovább, sokkal inkább arról, hogy Roger Watersék új korszakot nyitottak. Szám szerint a harmadikat. Az elsőt, a teljesen amatőr iskolazenekart, nagyjából 1963 őszétől 1964 őszéig, az első profi zenész, Bob Klose érkezéséiig számíthatjuk. A második korszak, a domináns zseni, Syd Barrett távozásával, 1968 áprilisában ért véget, mikor is David Gilmour maradt az egyedüli gitáros. Ezután elkezdtek egy "új hógolyót" görgetni, mely hatalmasra nőtt, és még a Barrettes korszak sikerszériáját is messze túlszárnyalta.

Az 1968 - Germin/ation digibookban egy-egy DVD-t és Blu-ray korongot találunk, melyek műsora megegyezik, bár utóbbi nyilván sokkal jobb minőségben tartalmazza azt. A másfél órás program huszonhat trackjén keresztül figyelemmel követhetjük, miként lépett ki a Gilmouros négyes Barrett árnyékából, hogyan találta meg David Gilmour - és ezzel a második klasszikus felállás - a maga helyét és önálló hangját, illetve jutottak el az év végére a későbbi albumokat megalapozó struktúráig és hangzásig. Sok tekintetben fontos néznivaló, hiszen a filmen is jól dokumentált folyamat megtekintése többet mond bármilyen visszaemlékezésnél, vagy dokumentumfilmes beszélgetésnél.




I. Az "öttagú" Floyd

Az összeállítás az 1968-as tavaszi Európa-turnén készült televíziós-anyagok felvonultatásával kezdődik. Ekkor még elvileg öten voltak az együttesben, hiszen David az előző év decemberében csatlakozott, azonban Syd egyik filmen sem látható, nyilvánvalóan nem vitték el minden koncertre, illetve az utolsó időkben már a médiafelvételeken sem működött közre.

Az első nyolc tévé-felvétel Brüsszelben készült, melyből hetet a Tienerklanken (angolul Teen Voices, magyarul leginkább a Tinédzserek hangja formában lehetne visszaadni), a sorrendben utolsót pedig a Vibrato című műsor részére forgatták. A minden bizonnyal február 18-án és 19-én (bár a Vibrato dátuma hivatalosan ismeretlen) rögzített képanyag teljes egészében playback, mégpedig az 1967-es, még a Barrettes négyes által előadott hangfelvételekre támaszkodik, bár vannak apró eltérések a lemezváltozatokhoz képest.

A belga tévés műsor setlistje átgondolt promócióról árulkodik, hiszen egyértelműen az egyébként is kiemelt kislemez-dalok lettek favorizálva, konkrétan a második- és a harmadik kislemez mind a négy dalát (See Emily Play, The Scarecrow, Apples And Oranges, Paint Box) megfilmesítették. Ezek mellé jön a Piper At The Gates Of Dawn, illetve a készülőfélben lévő, még megjelenés előtt álló A Saucerful Of Secrets albumok két-két dala (Astronomy Domine, Bike - Set The Controls For The Heart Of The Sun, Corporal Clegg). Okos, arányos, előremutató műsor, mely miközben a sikerekre támaszkodik, pontosan azt sulykolja, amit kell. Sok ilyen eset van még, mikor tetten lehet érni, hogy messze nem véletlen jutottak el a csúcsokig. A rock mindig is több volt, mint csak zene.

A srácok meg sem próbálnak úgy tenni a Barrettes részeknél, mintha ők énekelnének a felvételeken, jó láthatóan poénra veszik az egészet, amely részben az akkori életkorukból fakad, de benne lehet még Syd, illetve az együttes jövőjének akkor még bizonytalan sorsa is. Különösen szórakoztató a See Emily Play pantomimet idéző bohóckodása, illetve az Apples And Oranges zöldséges kulisszája, mely ötlet talán még a Vegetable Man kapcsán merülhetett fel, mint favicc, furcsa szóvicc.

(Ez utóbbit erősen kétlem. Bár a vegetable zöldséget jelent, a vegetable man nem zöldségest takar, hanem agyhalottat. A vegetálás szó is ebből származik. - SzD)



A helyszínek érdekesek, a képbeállítások és a vágás kellő hozzáértésről, profizmusról árulkodik. A Bike slideshowja stílusosan keveredik a korai korszak pacás, pszichedelikus fényshowjával, az Astronomy Domine-t felvezető Pink Floid felirat pedig évtizedekre ellátta a bootlegereket címmel és persze röhögni valóval.

A következő jó minőségű, színeses blokk már Párizsban készült, február 20-án a Bouton Rouge műsor részére. Az ezúttal már élő sessionben ismét két Piperes (Astronomy Domine, Flaming) és két Saucerfulos (Set The Controls For The Heart Of The Sun, Let There Be More Light) szerzeményt adtak elő. Ezt követte másnap, 21-én a kislemezes Paint Box újabb playback felvétele, ezúttal a francia Discorama részére. A pontos dátumok most azért is érdekesek, mert elvileg még az öttagú korszakban járunk; de azért is, mert láthatóan nem lazsáltak a fiúk, hanem keményen megdolgoztak az új felállás sikereiért is. Négy nap, két ország, négy tévéműsora, csak ami 1968-ból fennmaradt. Mert biztosan készült még több tévéfelvétel is az év folyamán.

Márciusból két töredék szerepel az összeállításban. Az első részlet a BBC-n bemutatott The Sound of Change című zenés dokumentumfilmből való, melyhez a Pink Floyd "speciális zenét" (special music) készített, ami nem más, mint egy instrumentális improvizáció. A másik részlet pedig Tony Palmer legendás zenés filmjének, az All My Loving egyik részlete, szűk három perc a Set The Controls For The Heart Of The Sun élő felvételéből. A korabeli trükkfelvétel kimart színei már a későbbi More LP borítóját idézik.



A két londoni töredéket két olasz követi. A római Piper Clubban rögzített filmfelvétel alá az április 12-én megjelent negyedik kislemez A-oldalát, a It Would Be So Nice című Wright szerzeményt keverték. Sajnos a Rome Goes Pop című filmbe csak másfél percnyi részlet került, a többi elveszett.

Ismét érdemes kiemelni a gyorsan történő reagálást és a tudatos építkezést, hiszen minden promóció alapja a rendszeresség, a folyamatos jelenlét, aminek rendszerint a friss single-dal az aktuális zászlóvivője. A Floyd már a kezdetektől fogva rendszeresen turnézott Európa városaiban, és megfigyelhető, hogy mindenütt a kislemezdalokból, illetve és az éppen aktuális új album dalaiból válogattak, mikor lehetőség adódott tévé, vagy rádiófelvételre. Nem véletlen, hogy az olyan későbbi regionális válogatásokon, mint például a Masters Of Rock (Hollandia, Németország, Dánia, Franciaország, Olaszország, stb.), a szerkesztők favorizálták a korai kislemezeket, hiszen ezeket a helyi média eljuttatta az adott nép - nemzet - ország zenerajongóihoz.

II. ...and then there were four

Májustól fogva Barrett már hivatalosan sem tagja a csapatnak, ami a lényegen nem változtat, hiszen sajnos az eddigi filmfelvételeken sem volt látható. A deklaráltan négytagú Pink Floyd első fennmaradt filmfelvétele 1968. május 06-án készült Rómában, a 'Pop 68 műsor részére, melyben az Interstellar Overdrive második felének élő előadását láthatjuk-hallhatjuk, kifejezetten jó minőségben. A kiváló előadáshoz párosuló kellően elvont és pszichedelikus képmontázs erősen rokon a Renaissance hasonló King and Queens című archív DVD-jén szereplő megoldásokhoz, mely egy NSZK és egy belga tévéműsorból lett összeállítva.

Ezt követően ismét a Tienerklanken adásából kapunk részletet. A belga Kasterlee város Kastival fesztiválján készült riportban az Astronomy Domine energikus előadása mellett egy rövid Waters interjú kapott még helyet, melyből többek között megtudhatjuk, miért nem kedveli a fesztiválokat, illetve, hogy nem hatják meg őket az eladási adatok hírei, továbbra is mennek a maguk útján.

A belga koncertfelvételt követően ismét egy francia blokk következik. Elsőként egy playback show. Wrighték francia INA Samedi et Compagnie műsorához rögzítettek két felvételt (Let There Be More Light, Remember A Day) a nyáron megjelent A Saucerful Of Secrets LP hanganyagára támaszkodva. Szintén a Let There Be More Light stúdiófelvétele az alapja annak, a londonban készült promóciós filmnek, melyet az ORTF2 A L'Affiche du Monde műsor La Nouvelle Vague De La Pop Music alcímű adásában mutattak be. Sajnos a jópofa metrós "klipnek" csak az két percnyi részlete maradt fenn, amely később a franciáknál adásba került, a többi elveszett.



A végére maradt négy finomság, mint egy krém, megkoronázza az egész összeállítást. A huszonkettedik és a huszonharmadik track, a Tous En Scene műsor Pink Floyd blokkja a Gilmour fanok nagy kedvence. Legalábbis a bootleg korszakban ez a színes francia tévéfelvétel volt a favorit. A fiatal David immár magabiztosan, a saját stílusában adja elő a Let There Be More Light és a Flaming dalokat. Láthatóan-hallhatóan kilépett Barrett árnyékából. A Surprise Partie szintén a francia tévéfelvétel, melyben a Let There Be More Light hat és fél perces változatát élvezhetjük. Jó látni a normális zenére bulizó, táncoló fiatalokat, ahogy jó hallani, hogy az albumváltozaton szereplő témák végeztével miként folytatják a Floydok a dalt, egyre inkább teret engedve a blues-alapú improvizációnak. David Gilmour igazán elemében érezhette magát.

Az utolsó track, a Germin/ation filmösszeállítás zseniális csúcspontja, egy valódi gyöngyszem, mely az ötödik kislemez A-oldalához, a Point Me At The Sky című Waters szerzeményhez tartozó színes promóciós film. Mai fogalmaink szerint nagy költségvetésű videoklip. Bár sokan úgy vélik, hogy a "nagy felállás" "klasszikus hangzása", illetve annak első megjelenése az 1969-es The Narrow Way part 3, vagy az 1971-es One Of These Days (I'm Going To Cut You Into Little Pieces) felvételekhez köthető, valójában itt már minden megvan, amitől a hetvenes évekbeli Pink Floyd az lett, ami. Az elszállós és a ritmusos részek okos váltakozása, vagyis az erőteljes zenei dinamika, a szintén erősen társadalomkritikus szövegvilág, és a kislemez két oldalát összekötő dalcímek és a dalszöveg, valamint a lemezborító és a "klip" multimédiás egysége. Bár a Pink Floyd esetében koncept-albumokról általában csak az 1973 és 1983 közötti időszak kapcsán szokás beszélni, sok szempontból a Point Me At The Sky kislemez is annak tekinthető, egy mini koncept-lemeznek, egy koncept single-nek.

A csodálatos kisfilmből először is megismerhetjük a zenészeket, mint személyiségeket, fazonokat. Másodszor kapunk jó pár, a dal szövegéhez illeszkedő repülőgépes képsort, melyben valóban a banda tagjai szerepelnek. Nem használtak kaszkadőröket és dublőröket. A végén szereplő ellenfényes repülőtéri beállítás, valamint a vasúti búcsújelenet többet mond ezer szónál. Valódi filmművészetnek, képköltészetnek lehetünk tanúi. Tanítani való mestermű, mely méltó lezárása a másfél órás zenés időutazásnak.

A Germin/ation Blu-ray, illetve DVD az Early Years sorozat egyik legjobban sikerült darabja. Kár, hogy a kiadó munkatársai nem tudták végig tartani ezt a minőséget.



Pink Floyd – Germin/ation 1968 DVD/BD

01. Astronomy Domine (Tienerklanken 1968)
02. The Scarecrow (Tienerklanken 1968)
03. Corporal Clegg (Tienerklanken 1968)
04. Paint Box (Tienerklanken 1968)
05. Set The Controls (Tienerklanken 1968)
06. See Emily Play (Tienerklanken 1968)
07. Bike (edited to stills) (Tienerklanken 1968)
08. Apples And Oranges (Vibrato 1968)
09. Astronomy Domine (live - Bouton Rouge 1968)
10. Flaming (live - Bouton Rouge 1968)
11. Set The Controls For The Heart Of The Sun (live - Bouton Rouge 1968)
12. Let There Be More Light (live - Bouton Rouge 1968)
13. Paintbox (Discorama 1968)
14. Instrumental Improvisation (The Sound Of Change 1968)
15. Set The Controls For The Heart Of The Sun (live - excerpt - All My Loving 1968)
16. It Would Be So Nice (excerpt - Rome Goes Pop 1968)
17. Interstellar Overdrive (live - excerpt - Pop '68 1968)
18. Astronomy Domine (live - excerpt - Tienerklanken - Kastival '68 1968)
19. Roger Waters interview (Tienerklanken - Kastival '68 1968)
20. Let There Be More Light (Samedi et Compagnie 1968)
21. Remember A Day (Samedi et Compagnie 1968)
22. Let There Be More Light (excerpt - A L'Affiche Du Monde - La Nouvelle Vague De La Pop Music 1968)
23. Let There Be More Light (live - Tous En Scene 1968)
24. Flaming (live - Tous En Scene 1968)
25. Let There Be More Light (live - Surprise Partie 1968)
26. Point Me At The Sky (promo video 1968)

Közreműködő zenészek:

David Gilmour - gitár, ének, vokál
Richard Wright - orgona, zongora, rézfúvósok, ének, vokál
Roger Waters - basszusgitár, rézfúvósok, percussion, ének, vokál
Nick Mason - dob, percussion, ének, vokál
Syd Barrett - gitár, ének (csak hangfelvétel)

A sorozat részei:

TEY 00 - Bevezető az Early Years-ről szóló sorozathoz
TEY 01 - Az Early Years 1965-1972 kiszerelése
TEY 02 - Az Early Years 1965-1972 hibái
TEY 03 - Cambridge St/ation 1965-1967 audio
TEY 04 - Cambridge St/ation 1966-67 video
TEY 05 - Cambridge St/ation 1965-1967 konklúzió
TEY 06 - 1968 Germin/ation - audio
TEY 07 - 1968 Germin/ation - video
TEY 08 - 1968 Germin/ation - konklúzió
TEY 09 - 1969 Dramatis/ation - audio
TEY 10 - 1969 Dramatis/ation - video
TEY 11 - 1969 Dramatis/ation - konklúzió


Jozé - A szerző rockszakíró, a Hungarian Pink Floyd Club tagja, melynek 2005-óta elnöke is. A megjegyzéseket, lábjegyzeteket Ürmös Attila író, az 1995-ös első magyar nyelvű Pink Floyd könyv szerzője, valamint egy másik klubtag, Szász Dávid, a Mandrake Moon vezetője fűzte hozzá. A cikksorozat a készülő új Pink Floyd könyvből tartalmaz kivonatos részleteket.




 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Lemezismertetők
· Szerkesztette: Joze


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Lemezismertetők:
Epica - The Divine Conspiracy (2007)


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.46 Seconds