rockmuzeum.ini.hu

 Menü
· Főoldal
· Archívum
· Enciklopédia
· Hard.Fplanet.hu
· Hosszabb írások
· Impresszum
· Kereső
· MHW dbSearch
· Rovatok
· Szavazógép

 Nap cikke
A legolvasottabb cikk ma:

Papa Roach - Crooked Teeth (2017)

 Látogatottság
Összesen
85515531
találatot kaptunk az oldal indítása óta: 2003. július

 Hang-Súly


 Vásárolj!
Bálint Csaba - Beatinterjúk I.

Majnik László - Barázdák között


 Anathema - The Optimist (2017)

Lemezismertetők

Az 1990-ben, Liverpool-ban doom-death zenekarnak alakult Anathema mostanra messzire távolodott az eredeti elképzelésétől, mire a mai progresszív-alternatív rockjához ért... Legutóbb 2014-ben adtak ki stúdió lemezt Distant Satellites címmel, ami kereken a tizedik sorlemezük volt, most ez folytatódik The Optimist címmel, ami ugyanazzal a letisztult retro formavilággal íródott, mint amire manapság már számítani lehet tőlük... Az 2017. október 27-én nekünk is elhozott album a 2001-es A Fine Day to Exit történetét folytatja...






"Az a fickó, aki eltűnt - soha nem tudtad meg, hogy mi történt vele. Új életet kezdett? Megadta magát a sorsának? Soha nem derült ki. Az új lemezt nyitó dal címe - 32.63N 117.14W - a San Diego-i Silver Strand koordinátája, ami az Optimista utolsó ismert tartózkodási helye..." - mesélte Vincent... A két album borítója is megmutatja a narratíva kapcsolatát, hiszen az A Fine Day to Exit a nap folyamán egy üres partszakaszon lévő autót mutat, ez pedig éjszaka mutatja be egy autó képét...

Víz, ásás, autóajtó csapódása, rádiócsatornák tekergetése, majd modern elektronika, ezzel vezetik fel a lemezt 32.63N 117.14W címen, hogy aztán a digitális alapot megtartva, a Leaving It Behind-ban már a gitár és a drámaian elnyúló ének is megjelenhessen, fokozatosan a monoton ritmus - majd az ösztönösen sikáló gitár - is rohanásba kezd mögöttük, mintha csak az énekessel menekülnénk mi is. Ha a techno a dal közepén nem erőlködne ennyire, talán még érdekes is lehetne mindez, de így nekem nem elég letisztult a végeredmény... Aztán az Endless Ways zongorás nyitánya és női énekhangja mindennek a másik végletébe zuhan, mint egy skizofrén gödör, aminek az alján, halkan - majd nagy ugrással felhangosítva - azért ott maradt a digitális háttér is... A nyugalom végül átmegy U2-san sikálóra, amibe még (mű)hegedűket is bedobnak, hogy a (leginkább a fejükben lévő) kavalkád annál is nagyobb legyen, mint amilyen valójában... Mindent bele...

A The Optimist hasonlóan minimalista zongorával kezdődik, csak itt egy nőies férfihang kezd bele a nem túl férfias előadásába... A női hang megbújik mögötte és a filmszerű komolyzenei alapok mögött, mígnem aztán csak kialakul valamiféle dallam, amit a gitárszóló alatt öncélúan dramatizálnak is kicsit. Ezzel a szemben a San Francisco élénk zongora "kopácsolással" kezdődik, amolyan etűdként használva a hangszert, amit körül lehet digitálisan építeni, félig romantikusan, félig "kopácsolva"... Aztán kiderül, hogy a hosszan vibráló felvezető valójában maga az öt perces dal, így a fürdetés közben kiöntik a gyereket is, de mint tudjuk, nem a cél a fontos, hanem az út...

Mire mindebből felébredünk, a Springfield átmegy lassan gomolygó dark-ambientbe, aminek a végét zaklatott gitár-sikálások tesznek teljesen öncélú zajjá... Mit mondjak, aki ezek után azt várja, hogy a dalok majd egymásba kapaszkodnak, az nagyot csalódik, a Ghosts ismét zongorás dark-ambientből indul ki, némi (mű)hegedüléssel is megtámasztva a kedves női énekhangot. A lassú fokozatosság önmaga farkába harap, de a Can't Let Go végre valamiféle életjelet is ad magáról, igaz romantikus new wave nosztalgiaként, de legalább itt van valamiféle mozgásra ösztönzés, amit érdemes fokozni...

De annyira azért nem eszik forrón a kását, a Close Your Eyes visszatér a költői zongorázgatás és nőies dallamok világába, ami fúvósokkal végül smooth jazzesre vált, mert ilyen még nem volt a lemezen... Borzasztó... Ezt a nem túl üdítő zongora etűdös sémát tovább viszik a Wildfires-ben, aminek az énekét és zenéjét is visszhangosítóval megbolondították, ráadásul a dal végül némi gorombaságba is belefullad, de azt, hogy mindennek mi az értelme, azt nem tudjuk meg, ahogy a keretet adó Back to the Start elnyomott countryja és gospelessé fokozott izgalma is nagyon, túlzottan sematikus lett...

Nos, értem én, a Pink Floydnak volt egy Fala, ők is nagyobbat akarnak, meg minden... Csak ott a háttérben intellektuálisan olyan magas szintű gondolatok voltak, amiknek a felét egy átlagos hallgató nem is akarja értelmez, csak érzi és tudja, hogy itt valami nagyobb dolog is elmesélődik a háttérben... Csak mondok egy példát: amikor a Fal-film animációs részében a "rohanva épülő Fal" mindent felborít, kettévág, tönkre tesz, nagyon magas szintű tanítást is kapunk arról, hogy a várost körülvevő falak miként alakítják át, vágják el az embereket a saját múltjuktól!

Hát az Anathema ilyen többlet üzenetekre nem képes, ez egy modern városi borongás... Hátha a hátborzongatóan üres embertelenség miatt végül majd családot alapítanak az "elveszett" generációhoz tartozó fiatalok? Kibékülnek a helyzettel, amibe születtek és élnek... Ennél átfogóbb értelmezést nem lehet adni ennek az albumnak... Pedig meghallgattam jó párszor, hátha, de mégsem...

10/06




Track lista:

01. 32.63N 117.14W - 01:18
02. Leaving It Behind - 04:27
03. Endless Ways - 05:49
04. The Optimist - 05:37
05. San Francisco - 04:59
06. Springfield - 05:49
07. Ghosts - 04:17
08. Can't Let Go - 05:00
09. Close Your Eyes - 03:39
10. Wildfires - 05:40
11. Back to the Start - 11:41

Közreműködő zenészek:

Lee Douglas (2003-) - ének, vokál
Vincent Cavanagh (1990-) - gitár, ének, billentyűs hangszerek
Daniel Cavanagh (1990-2002, 2003-) - gitár, billentyűs hangszerek, vokál
Jamie Cavanagh (1990-1991, 2001-) - basszusgitár
John Douglas (1990-1997, 1998-2014, 2017-) - dob, billentyűs hangszerek, programok
Daniel Cardoso (2012-) - dob, billentyűs hangszerek

producer: Tony Doogan

Lemezeik:

1993 - Serenades
1995 - The Silent Enigma
1996 - Eternity
1998 - Alternative 4
1999 - Judgement
2001 - A Fine Day to Exit
2003 - A Natural Disaster
2010 - We're Here Because We're Here
2012 - Weather Systems
2014 - Distant Satellites
2017 - The Optimist

egyéb kiadványok:
1992 - Crestfallen - EP
1992 - They Die - EP
1995 - Pentecost III - EP
1997 - A Vision of a Dying Embrace - Video/VHS
1998 - Alternative Future - EP
2001 - Pentecost III + The Crestfallen EP - válogatás
2001 - Resonance - válogatás
2002 - Resonance 2 - válogatás
2002 - A Vision of a Dying Embrace - DVD
2004 - Were You There? - DVD
2006 - A Moment in Time - DVD
2008 - Hindsight (akusztikus válogatás)
2011 - Falling Deeper (komolyzenei feldolgozások)
2013 - Untouchable - Live album
2013 - Universal - Video
2015 - Fine Days: 1999-2004 - válogatás
2015 - A Sort of Homecoming - Video


Kiadó:
Kscope Music
Honlap:
anathema.ws
facebook.com/anathemamusic



 
Kapcsolódó linkek
· Adatok: Lemezismertetők
· Szerkesztette: pjuan


A legolvasottabb cikk a következő kategóriában: Lemezismertetők:
Epica - The Divine Conspiracy (2007)


Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat






Impresszum! E-mail: nekünk


A Rock Klub weboldalai PHP4 nyelven íródtak, PHP-Nuke szabadon felhasználható
Web portál rendszer segítségével, amely a GNU/GPL licence alatt áll.


PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.42 Seconds