×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Candlemass - Tales of Creation (1989) 

Megjelent: július 26. szerda 12:05
Szerző: pjuan
    Lemezismertetők 

Az 1984-ben, a svédországi Stockholm-ban - a '82-től működő Nemesis romjain - alakult Candlemass a 2012-es Psalms for the Dead - amiről kétszer is írtunk - turnéja után visszavonult, mivel a doom-metál legenda főnöke, Leif Edling krónikus fáradtsággal küzd... Azóta persze megalapította az Avatarium-ot, ami a női énekhangja miatt "hippisebb" lett, de nemrég ebből is kiszállt, hogy a legfrissebb csapatával, a Doomsday Kingdommal foglalkozzon...

A Tales of Creation a negyedik lemeze volt a svéd doom metal legenda Candlemass-nak. Akkoriban már nagy volt a törés a zenekaron belül, a csapat klasszikus felállása Messiah Marcolinnal csak 15 évvel később tért vissza, akkor is csak átmenetileg! Az albumon szereplő dalok közül a Dark Reflections, az Under the Oak, az Into the Unfathomed Tower, a Somewhere in Nowhere és az A Tale of Creation még '85-ben lett írva egy korábbi Candlemass inkarnáció számára. Az újra rögzített Under the Oak pedig szerepelt is a '86-os Epicus Doomicus Metallicus albumon... Vita volt a borítóval kapcsolatban is, Leif Edling egy további Thomas Cole festményt akart felhasználni, de a csapat tagjai leszavazták, így lett kiválasztva végül Gustave Doré 1865-ös The Creation of Light című festménye...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!




A viták és veszekedések, meg a régi szerzemények ellenére, a Tales of Creation első osztályú Candlemass album lett, tökéletesen illeszkedik a csapat életművébe! Sok rajongójuk szereti, a legjobbak között is emlegetik, miközben a sikere messze elmaradt a '88-as Ancient Dreams-étől! A lemez producere és keverője Mats Lindfors volt, aki 2017-ben hunyt el. Bár mély hangokat ide sem sikerült lemezre venniük, ami sokat levon a dalaik értékéből, de talán egy fokkal azért így is jobb megszólalást kaptak, mint korábban, mivel a fémes gitárok itt az akkor divatos fémben úsztak, a heavy metálos szólalás pedig jól állt nekik, amire Messiah Marcolin jellegzetes hanghordozású áriái és ismerős dallamai tökéletesen illeszkedtek! Ezért is szeretik annyian ezt az amúgy archív szerzeményekből összerakott albumot!

Akkoriban dalokat már nem tudtak közösen írni, viszont amit az énekes elé raktak, azt tökéletesen felénekelte! Így került ide a régebben írt Dark Reflections, az Under the Oak, az Into the Unfathomed Tower, a Somewhere in Nowhere és az A Tale of Creation, amiken az énekes a sajátos stílusú előadásával sokat javított! A későbbi újrakiadásokon a dalok eredeti demós felvételeit is meghallhatták az érdeklődők, akár össze is hasonlíthatták a friss verziókkal, bár a dolognak túl sok értelme nem volt, előadóként olyan nagyot fejlődtek közben...

A lemez a Prophecy című vontatott metállal és rajta felolvasással indul, megadva ezzel az egész albumnak az alaphangulatát, amire a lendületes belovagló Dark Reflections is ráépül, izgatottan indítva be zeneileg is az albumot! Ez a dal a csapat nagy klasszikus lett, klasszikusabb heavy metálos jellege élőben is mindig kiválóan működött, az epikus középrészek pedig egyéni hangú költői áriákkal is megtöltötték a végeredményt! Aztán megint jön egy narráció - immáron női hangon - Voices in the Wind címmel, amiből a szintén a megszokottól élénkebb Under the Oak erőszakos riffjei ugranak ránk. Az Epicus Doomicus Metallicus dala itt nyerte el végső, az eredetinél fémesebb formáját, amiből végül - több fronton is - sírás-rívás válik Tears címmel, ami az átható bánat mellett, változatos - mondhatni progresszívabb szerkezetű - dal, igazi elnyújtva ölő méreg!

Az egykori demók újraírt és újravett műsora tovább folytatódik a speed metál-módra gyors Into the Unfathomed Tower-rel, ami instrumentális darab a csapat valaha rögzített leggyorsabb dala, neoklasszikus gitárszóló-hegyekkel alaposan felbőszítve... A kapkodás után a The Edge of Heaven című költői ballada gyorsan megmutatja az ellen oldalt, a másik végletet is, de ez sem ragad bele az epikába, végül a doom metál dülöngélő keménysége veszi át az uralmat benne, mintegy összekötve a régről megmaradt Somewhere in Nowhere-rel, aminek a monumentálisan lassú témái tényleg megérdemelték ezt a végső kidolgozottságot! De nincs megállás, a lassú felvezetésből begyorsuló Through the Infinitive Halls of Death menetelése is nagyszerűen mutatja meg a zenekar új, heavy metálos sebességre és agresszióra épülő irányát, ami valószínűleg nem tetszett annyira az énekesnek...

Mindenesetre a Dawn című narráció költőisége után megkapjuk az A Tale of Creation című - egykori demós - zárást, amire felépült az egész lemez koncepciója... Lassú, monumentális, archaikus metál dalról van szó, folyamatosan épülő témákkal, súlyos riffekkel és nagy ívű áriával, amiből még az énekes jellegzetes lebegtetései is kimaradtak, a keménykedés és kórusok mellett annyira nem maradt helye és ideje az éneklésre... Végül ez a lemez lett a vége a Candlemass klasszikus felállásának... A közös történetüket 1990-ben zárták le Candlemass - Live című élő album kiadásával, ami tökéletesen megmutatta, hogy mi hiányzott a stúdiólemezekről: a kellően mély és súlyos megszólalás, amit közben élőben mindvégig tudtak!

A csapat új énekes a sokkal karcosabban éneklő Thomas Vikström lett, a '92-es Chapter VI vele jelent meg, de ennyi változás nem volt elég, hogy a csapat túlélje a stílusváltással kapcsolatos problémáit... Messiah Marcolin pedig nem sokkal később bemutatta új zenekarát, a Memento Mori szupergroupot, ami a fémtenger helyett tovább vitte a sötét tónusú, misztikus-merülős metált!




Track lista:

01. The Prophecy - 1:27
02. Dark Reflections - 5:06
03. Voices in the Wind - 0:14
04. Under the Oak - 6:00
05. Tears - 4:13
06. Into the Unfathomed Tower - 3:04
07. The Edge of Heaven - 6:25
08. Somewhere in Nowhere - 3:47
09. Through the Infinitive Halls of Death - 5:07
10. Dawn - 0:25
11. A Tale of Creation - 6:55

Remaster CD berzió bónuszai:
01. Dark Reflections (demo) - 3:21
02. Under the Oak (demo) - 7:44
03. Into the Unfathomed Tower (demo) - 3:10
04. Somewhere in Nowhere (demo) - 4:37
05. A Tale of Creation (demo) - 5:55
06. Interview - 19:29
07. Dark Reflections" (video)

Közreműködő zenészek:

Messiah Marcolin (Memento Mori, Mercy) - ének
Mats Björkman - gitár
Lars Johansson - gitár
Leif Edling (The Doomsday Kingdom, Avatarium, Krux, Jupiter Society, Abstrakt Algebra) - basszusgitár, zene, szöveg
Jan Lindh - dob

narráció: Jim Bachman és Jay Larssen

Lemezeik:

1986 - Epicus Doomicus Metallicus
1987 - Nightfall
1988 - Ancient Dreams
1989 - Tales of Creation
1992 - Chapter VI
1998 - Dactylis Glomerata
1999 - From the 13th Sun
2005 - Candlemass (-2-)
2007 - King of the Grey Islands (-2-, -3-, -4-)
2009 - Death Magic Doom
2012 - Psalms for the Dead (-2-)

1990 - 3-Way Thrash - VHS - Split DVD, video
1990 - Candlemass - Live
1992 - Kerrang! Split EP - Split
1993 - Sjunger Sigge Fürst - EP
1994 - The Best Of Candlemass: As It Is, As It Was - válogatás
1998 - Wiz - EP
2002 - The Black Heart of Candlemass - Leif Edling Demo's & Outtakes '83-99 - válogatás
2003 - Documents Of Doom - DVD
2003 - Doomed For Live - Live album
2003 - Diamonds of Doom - válogatás
2004 - Essential Doom - válogatás
2005 - Doom Songs The Singles 1986-1989 - Boxed set
2005 - The Curse of Candlemass - DVD
2007 - 20 Year Anniversary Party - DVD
2008 - Lucifer Rising - EP
2010 - Ashes to Ashes - Live album, DVD
2013 - Introducing Candlemass - válogatás
2013 - Candlemass vs. Entombed - Split
2013 - Epicus Doomicus Metallicus - Live at Roadburn 2011 - Live album
2014 - Gothic Stone - válogatás
2016 - Behind the Wall of Doom - válogatás
2016 - Death Thy Lover (-2-) - EP

Kiadó:
Music for Nations (UK), Enigma / Metal Blade (US)
Honlap:
candlemass.se
facebook.com/candlemass
candlemass.bandcamp.com


rovat lapozó


Még, még, még...




 

Ajánló









Ez is érdekelhet

Jeff Scott Soto - Retribution (2017)
Az 51 éve Brooklyn-ban születő Jeff Scott Soto '83-óta tartó karrierje alatt sok mindent kipróbált Malmsteen-tól a Journey-ig, de azt biztosan nem fogja

Tovább...
Annihilator - For the Demented (2017)
A kanadai Ottawá-ban, '84-ben indult Annihilator a hazájának a vezető groove-thrash-heavy metál zenekara... A csapat diktátora, Jeff Waters legutóbb 2015-ben adta a

Tovább...
Fozzy - Judas (2017)
Az 1999-ben, Atlantában alakult modern heavy metálos Fozzy elkészítette a 2014-es Do You Wanna Start a War folytatását! A hetedik sorlemezükként megjelenő Judas-on ott folytatták, ahol legutóbb

Tovább...
Motörhead - Rock 'n' Roll (1987)
1987 nagy változásokat hozott a zenei életben. A Napalm Death a Scum-mal útjára indította a grind őrületet, a Mötley Crüe a Girls, Girls, Girls lemezzel tovább folytatta a

Tovább...
Motörhead - Orgasmatron (1986)
1986 izgalmas év volt. Geopolitikai szinten, mert az USA áprilisban végigbombázta Líbiát egy nyugat-berlini robbantásos merénylet miatt, majd még ugyanazon hónap végén jött a

Tovább...












Klipmánia