×

Szükségünk van a Te segítségedre is! - Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni nekünk! Kérjük, hogy a közlemény rovatba ne feledd el beírni: passzio, hogy a támogatásod célba érjen! Ciki, vagy sem, de sajnos idáig jutottunk! E finita la commedia...

 Európa Kiadó - Popzene (1987) 

Megjelent: január 27. szombat 12:05
Szerző: Drpeter
    Lemezismertetők 

Immár három évtizede, hogy megjelent az Európa Kiadó első lemeze, a Popzene, amely több szempontból is különleges album: a zenekar klasszikus műsorai közül csupán ezt rögzíthették lemezre. A hazai underground képviselői közül csupán a Bizottság és az Európa Kiadó kapott lehetőséget album készítésére, ugyanakkor eltérő időzítéssel, illetve feltételekkel: amíg Wahorn Andrásék a megfelelő időben írhatták alá a lemezszerződést - amely látható is a Kalandra fel! hátlapján - addig a Kiadó a huszonnegyedik órában. A másik alapvető eltérés, hogy amíg a szentendrei illetőségű művész - nem Nalaja - galeri egy koncerten rögzített, "kvázi greatest hits" anyagot adott ki, addig a Kiadó éppen aktuális dalait játszotta szalagra...



Ha támogatni tudsz minket, akkor a MagyaRock Hírességek Csarnoka Egyesület bankszámlaszámára - K&H Bank 10403239-50526686-48521004 - tudsz utalni, a közlemény rovatba kérjük ne feledd el beírni: passzio.

Kedves Barátaink! Oldalunk lelke, sorsa fordulóponthoz érkezett. Egy végtelenül anyagias, politikával átitatott világban, minket is lassan-lassan utolért a nagy kérdés, merre vezet tovább az utunk, vagyis őszintébben: "lesz-e a haszon őszire?" Sok éve már annak, hogy páran - merő lelkesedésből - úgy döntöttünk: létrehozunk egy független zenei oldalt, ahol szabadon leírhatjuk a véleményünket. Mindentől és mindenkitől függetlenül fogtunk bele ebbe a nagyon komoly feladatba, ami az elmúlt több, mint tíz évben sok ezernyi egyéni hangú, reményeink szerint mások számára inspiráló és vitaindító írásmű formájában valósult meg. Az aktuális divatoktól és trendektől függetlenül értékeltük a körülöttünk lévő zenei világot, csak a minőséget figyelembe véve, magunknak is a valóságot keresgélve.

Függetlenségünk időközben ezernyi értéket teremtett. Olyan emberekkel készíthettünk interjúkat, akikkel mások nem beszélgettek, ma már ismeretlennek számító régi hősöktől kérdeztük meg a múltjuk titkait - és ők a függetlenségünk miatt, őszintén mesélték el az életüket. Az évek alatt sok száz cikksorozatot írtunk, mélységében felderítve és elmesélve hazai és külföldi zenekarok életművét, sorsát. Közben olyan véleményeket is megfogalmazhattunk, amiket mások nem szoktak. Mindezzel többek, mások lettünk, mint Tisztelt - és szintén alulfinanszírozott - sorstársaink. A nagy kérdés pedig a cikkek számával és oldalunk értékeivel egyre csak növekedett: "lesz-e a haszon őszire?" És a válasz is egyre nevetségesebbnek tűnt: "semmi, nulla, zéró, mindenkinek ez a hobbija, akinek nem inge, az nem veszi föl!"

Most a sorsunk újra fontos kérdéssé kezd válni! A létező út is világosnak tűnik. Feladjuk az oly régen és féltve őrzött függetlenségünket, vagy sem? Az árát mindenképpen megfizetjük a döntésünknek, hiszen a lelkesedésünk a pénzünkkel együtt fogy. Ezért a szokásos kérdést kell feltennünk: hajlandó vagy-e anyagilag támogatni az általunk végzett munkát? Örülnénk, ha támogatnál minket, cserébe mi - a szokásos kötelező: hirdetésed megjelenítése mellett - a folytatást tudjuk felajánlani! És sajnos jelzésként kell értékelnünk, ha ezen felhívásunk után nem érdekel a sorsunk. A végső döntésünket majd a pénztárcánk alakulása alapján hozzuk meg... és akkor még a kötelező, mégis egyre halasztott fejlesztéseinkről nem is beszéltünk...

Ha megteheted, támogass minket, a függetlenségünket, akkor is, ha nem értesz egyet a véleményünkkel! Mert mit kezdesz majd azzal, ha mindenki csak veled bólogat... és senki sem mond neked más nézőpontot? Mert, ha nem tudod, hogy létezik Epres Túrótorta, akkor azt sem tudod eldönteni, hogy izlik-e, vagy nem!?

Ezer forint is segít, de egymillió többet, tízmillióért pedig személyes köszönőlevelet is írunk, ha akarod! Köszönjük!



Amikor 1985 végén Erdős Péter ajánlatot tett a zenekarnak egy nagylemezre, Menyhárt Jenő két feltételt szabott: szó sem lehet szövegátírásról, illetve elegendő stúdióidő. A zenekar - teljesen jogosan és érthetően - nem több éves, már jól ismert számait - hogy Jenő szóhasználatával éljek - vette fel, már csak azért sem, hiszen azokat az MHV 1983-ban - miután Wilpert Imre, a Start szerkesztőség vezetőjének a megkeresése után, a Főnix stúdióban készült demófelvétel - elutasította.

Erdős mindkét feltételt elfogadta, azonban a lemezfelvétel - a stúdió személyzetének hozzáállása miatt - rengeteg nehézséggel járt. Az együttes úgy szeretett volna dolgozni, ahogy az Ikarus Művelődési Házban rögzített műsorainak - Love '82, Jó lesz... '83 - esetében, hogy a zenekar egyben, élőben játssza fel a szerzeményeit. (Ezeket 1997-ben jelentette meg a Bahia.) Első műsoruk - A pusztulás piszkozatai '81 - is ilyen módon lett rögzítve, ez azonban a mai napig nem került kiadásra.

A stúdió személyzete azonban úgy gondolta: alkalmazkodjon a zenekar a bevált felvételkészítési módszerhez, amelynek eredménye az lett, hogy a lemez egyáltalán nem tükrözte azt, ahogy az Európa Kiadó a koncerteken szólt, és a felvétel háromszáz óra alatt - ez a korabeli hazai stúdióidő kétszerese! - készült el.

A Popzene a Magyar Ifjúság 1987-ben készült, az első hazai rocklemez - Ezek a fiatalok - megjelenése alkalmából készített, az elmúlt húsz év legjobb huszonöt lemezének listáján, a szakmai lista hatodik helyére került.

Az elhúzódó stúdiómunka, a lemez háromszori újrakeverése, a borító - Vető János tervezte - csúszása miatt, az eredetileg tervezettnél egy évvel (!) később, 1987 márciusában megjelent Popzene a zenekar klasszikus korszakának lezárása. Szellemiségében még underground, de már prognosztizálja - címével - azt a szellemiséget - a posztmodernt -, amely az ezt követő lemezen teljesedik ki.

Menyhárt Jenő így emlékezett vissza egy 1994-ben készült interjúban: "Az vált világossá számomra, hogy véget ért a hetvenes-nyolcvanas évek polarizáltsága, az, hogy volt, hogy kommersz, meg rétegkultúra, volt amerikai, meg szovjet, és tudtuk, ki haver és ki nem. Vége lett annak, hogy egy kultúra katonájaként tevékenykedjek és egy jól meghatározható helyre kerüljön az, amit csinálok. És ki akartam mászni ebből a pincéből, mert úgy éreztem, hogy a pincékben már nem történik semmi."

A Popzene - ahogy azt egy korabeli kritika is megállapította - olyan, mint egy harmadik lemez: a zenekar az előző két hanghordozón már kiadta azokat a dalokat, amelyekkel ismertté vált, s most már megengedheti magának, hogy kísérletezzen, eltérjen a kialakult, megszokott képtől.

A címadó dallal induló album nem rendelkezik klasszikus értelemben vett refrénnel, a versszakok - mindig kettő -, végén elhangzó sor tér vissza. A verzék alatt szintetizátor-basszus hallható, amely az átvezető szakaszokban basszusgitárrá válik. A sorok között kórussal effektezett gitár hallható Dönci (Dénes József) kezében, úgyszólván kiegészítést fűz az alapdallamhoz. A minimalista témához jól passzol Jenő szenvtelen éneke, amely néha szinte pofátlan - jó példa erre az, ahogy az Én jól vagyok és jól vagy te is sort előadja.

Csupán kétszer engedi ki a hangját - a két kitörés alkalmával. Az utóbbi vezet el a dal végéhez: tus, egy gyors pörgetés a dobon, majd egy röpke billentyűfutam zár. A verzék alatt a kávázott pergőre erőteljes zengetést tettek, ezzel sejtelmesebbé téve a hangzást.

A Nekem minden egyformán popzene - sor ambivalens reakciókat váltott ki: többen bírálták Menyhártot, mondván, ezáltal legitimálja a kétes értékű produktumokat, másrészt úgy értelmezhető ez a mondata, hogy a legszélsőségesebb zene sem váltja meg a világot: valahol az is az üzlet része. This is business like showbusiness... A dalt Molnár Gergely egy Robin Scott számára írt, meg nem valósult forgatókönyve ihlette - Erdős Péter azonban nem volt hajlandó hozzájárulni ahhoz, hogy a neki szóló ajánlás szerepeljen a lemezborítón.

Az a capella felvezetővel induló Küldj egy jelet jelzi: a Magyarországon is felbukkanó rap - akkoriban még inkább a break megnevezést használták - is hatott a zenekarra. Ekkor jött létre a Neurotic klasszikus felállása, fel is merül a kérdés: vajon Pajor Tamás hatott-e Menyhártra, vagy fordítva - vagy mindkét eset elvetendő -, de az A rock and roll nem egy tánc is ebben az időszakban íródott, s a két dal között kétségtelenül van hasonlóság, ami a szöveget tematikáját illeti, Menyhárt szövege azonban sokkal sötétebb, szinte sikolt belőle a Ha beledöglöm is, jól érzem magam! - desperációja.

Erre a legjobb példa A Nap kihűlőben, én veled élvezem az életet - sor, amelyben megjelenik a Menyhárt szövegeire jellemző megoldás: a kozmikus és a privát szféra összekapcsolása, akár egy soron belül is. A szöveg felhasznál klasszikus - Hamlet, Satisfaction - idézeteket, valamint a slágerek immár agyonkoptatott sorait - de mennyire máshogy hangzanak és hatnak ebben a kontextusban az olyan sorok, mint a Gyönyörű vagy, és én szeretlek téged (...) Most ne menj el, most ne menj el - Maradj velem ma éjjel! - Te vagy a szerelmem - A földön és az egekben.

A dalban elektromos dob hallható, kiváló, tiszta hangzású gitározás, a szólót két sávra rögzítették. A kor jellegzetes megoldása a szintetizátor által imitált "fúvós-szekció". Ennek staccatós alkalmazása biztosítja a dal ideges, zaklatott atmoszféráját. A tipikusan new waves szerzeményt torzított szintetizátorszóló zárja.

Az A helyzetnek nincs semmi oka, hogy megváltozzon magától sort a Demisz - a Kisz kései formációja - és az induló Fidesz egyaránt felhasználta kampányában - klasszikus példája egy szöveg kontextusból való kiragadásnak, majd eltorzításának. Ehhez a dalhoz készült a zenekar első videoklipje - vagy a korabeli megnevezést alkalmazva: filmkölteménye - Xantus János rendezésében, bluebox technikával. Több dalt nem is klipesítettek az albumról.


A szem és a száj egy teljesen más világ. Ahogy Kiss László több dala, ez is ballada. Az alapot a szintetizátor puha hangszíne és a halvány gitár képezi. Itt visszhangosított pergőjű akusztikus dobot hallunk. A legemlékezetesebb a szóló, amely igencsak érdekes: gitár kezdi, majd belép a szintetizátor, egy helyen trombita-hangszínt imitálva. A refrénbe átvezető szakasz - ami szintén kórusos rész - szintetizátorral imitált (korai hangmintázás). Jellemző megoldása a szöveg nélküli kórusos refrén. Korábban vokálok csak elvétve fordultak elő az Európa Kiadó dalokban.

Dönci egyik legemlékezetesebb riffjével - és alatta a szintetizátor-szőnyeggel - induló Elmentek a fiúk is Kiss László szerzeménye, a lemez egyik legismertebb dala. Az album megjelenésének idejében - egyetlen dalként a lemezről - a Magyar Ifjúság slágerlistáján is szerepelt, s a Magyar Rádió is többször játszotta akkoriban.

Laza rock and roll, puha, hagyományos basszusgitár, alatta zongora kalapálással, nyers hangzás, a lábdob a hangkép előtérben van. Szövege az egyik legszebb Kiss Laci dalai közül. Ez a dal - főleg szövege - valószínűleg elfogadható volt, nem akadt torkán egyetlen rádiós szerkesztőnek sem. Ezért is szerkesztették műsorba.

Nem úgy a B-oldal nyitó dala. A lemezszerkesztés íratlan szabálya szerint, ott kell a legslágeresebb szerzeményt elhelyezni. Nos, a zenekar a Toporzékolok című dallal nyit, ami az egyik legdurvább szöveggel rendelkezik az Európa Kiadó-dalok között. Ha megvizsgáljuk a korszak lemezt készítő, médiában rendszeresen szereplő együtteseinek dalait, már a Küldj egy jelet ismeretében is - pedig arra táncolni is lehet - erős a differencia, de itt egyenesen elképesztő. Hallgassuk meg pl. az Első Emelet - amely a legnépszerűbb együttes volt akkoriban a tinédzserek, főleg a lányok - körében, azonos tematikájú dalait (Angyali vallomás, Szívedben élnék).

Képzeljük csak el azok reakcióját, akik a korabeli hazai médiában futtatott zenéket ismerték, amikor meghallották ezt a dalt! Már a nyitósorok - "Ha elmegy majd egy napon - Én kiugrom az ablakon" - felérnek egy sokkal, és a dal további része sem hoz feloldozást. Tény, hogy a szerelem, a szexualitás, a nemek viszonyának ilyen megközelítése nem volt megszokott korábban a hazai populáris zenében, - talán a Beatrice kései dalaiban volt ennek némi előképe.

Menyhárt azt az arcát írta le ennek a témának, amellyel a többség nem szívesen szembesül, hanem inkább önelégült nyárspolgárisággal utasítja el. Jó példa a lemez Képes Hétben megjelent kritikája. Íme: "Néhány évvel ezelőtt véletlenül, amikor baráti invitálására kerültem el az Ikarus MH-ba. (...) Ezen a bulin éreztem meg először igazából, hogy ezeknek a srácoknak a mi korosztályunk, Bródy, Presser nem nagyon tud mit mondani. Vagy legalábbis amit "mi" (azaz a generációm zeneszerzői-szövegírói útján) mondunk, az más. És az is más, ami a fiúk ott a nézőtéren körülöttem énekeltek. "Helló baby, te nyomorul állat - Soha nem akartam jobbat nálad." - Tessék? Jól hallottam?"

Majd a szerző hozzáteszi, hogy a zenekar elődjéről, az URH-ról "az NME szuperlatívuszokban számolt be, tehát nem kellett Menyhártékat felfedeznem, mégis hat év alatt egy nagylemez" (..) majd megjegyzi: "Igaz, nem kell hasra esni a külföldi kritika véleménye előtt. Nem is estünk."

A Toporzékolok volt - a szó szigorú értelmében vett - Popzene-műsor elsőként elkészült dala, 1985 júniusában, a Budai Parkszínpadon tartott koncerten már elhangzott egy korai verziója. A dal új hullámos reggae, amelyben tangó elemek is hallhatók. A ska ritmizálás erőteljesen befolyásolta a new wave zenekarok hangzásáét - leginkább a Talking Heads-ét, amely 1982 júliusában koncertezett is a pár hónappal korábban megnyílt Budapest Sportcsarnokban. Itt is nagyon eredeti a - főleg a szólóban - a szintetizátor alkalmazása, akárcsak a Küldj egy jelet-ben, meghatározza a dalt jellemző disszonancia megteremtését.

A Romolj meg 1984-ben íródott, a Városbújócska című filmhez, amelynek egyik főszerepét Másik János játszotta. Többé-kevésbé önmagát alakította: egy dzsessz zenészt, aki otthagyja a barátjával - Dörner György - közös zenekarát egy rockbanda miatt: ez volt az Európa Kiadó. Tegyük hozzá, hogy a valóságban a hivatásos zenészek teljes értetlenséggel fogadták azt, hogy "leszállt az undergroundba", hiszen még csak az anyagi elismerés se motiválhatta, ráadásul a kultúrpolitika által kifejezetten nemkívánatosnak minősített zenekarokról volt szó.

A forgatás idején az együttes nem működött: miután Kiss László és Magyar Péter átigazolt az akkor induló Sziámi-Sziámiba, egy búcsúkoncertet - Egyetemi Színpad, 1983. december 30. - követően feloszlottak. 1984 nyarán jött össze az együttes ismét egy hangfelvétel készítésének kapcsán - ekkor rögzítették a Jó lesz... '83 - műsort az Ikarus Művelődési Központban, nem sokkal ezt követően kereste meg Sós Mária, a film rendezője a zenekart.

Egy korabeli koncertbeszámoló szerint Menyhárt Jenő kijelentette: csupán a sors és a Mafilm szeszélye miatt állnak össze, az együttes már nem létezik. Az év végén a zenekar mégis újjáalakult, s már a Jégszínházban adott koncerten elhangzott egy új dal - a Romolj meg. A filmben egy dal, az Igazi hős hallható. Egyben ez volt a zenekar első megjelenése a nagy nyilvánosság előtt is.

Igaz, már nem abban a verzióban, mint a filmben hallható. Ez egy versszakkal hosszabb, a dal végén pedig Vető János - az ő javaslatára tűzte az együttes műsorra a dalt - játszik el egy meglehetősen sajátos trombitaszólót, ami úgy hangzik, mintha két hangszert hallanánk, holott valójában erre is delayt raktak és szétpanorámázták. Menyhárt Jenő szerint úgy szól, mintha egy atlantiszi dixieland zenekarból átugrott volna valaki egy kis dzsemmelésre.

Elektromos zongorát imitáló szintetizátor indítja a dalt, majd később belép egy újabb disszonáns szintetizátor. A pergőre visszhangot, az énekre pedig delayt tettek, a basszus fogja össze a dalt.

A Romolj meg az egyik legkifejezőbb hazai dal a szexualitásról. Semmi vulgaritás, olcsó célozgatás, erős, kifejező leírása két ember egyesülésének. Az Ez a város - Dönci szerzeménye - már a zenekar előző műsorában - Jó lesz...'83 - is szerepelt, érdekes összehasonlítani a két verziót. Az eredeti változat sokkal nyersebb, rock and rollosabb, a gitár dominál, a dob indítja, míg a nagylemezen billentyűfutam.

A Love '82 dalai inkább reflektálnak a korszakra, amelyben születtek, a Jó lesz... '83 műsor születése idején Arthur C. Clarke művei - melyeket akkoriban ismert meg Menyhárt és nagy hatást gyakoroltak rá, különösen A jövő körvonalai - megjelenik a szövegeire nagyon jellemző kettősség: dalai legalább olyan mértékben mozognak az akkori jelenben, mint a jövőben.

Jó példa erre az Így vonulunk be, a címadó dal, vagy az Ez a város. Ebben a szerzeményében is megjelennek - stílszerűen - filmes utalások - Harmadik típusú találkozások, Idegenek az éjszakában -, mégis az az érzésünk, hogy a szerző egyszerre mozog az akkori jelenben és a jövőben.

Megjelenik a korabeli életérzés - "Az értelmes gépek hajnalán átmenetelek az életemen" -, s az ember nélküli jövő rém képe - "Évmilliók jönnek az ember után" - ambivalens viszonyulással. "Rohadt érzés, de én szeretem"... A verzéket feszült 7-9 akkordok határozzák meg, a refrén tiszta rock and rollos. A szóló szintén, de a nagylemezen belesimul a hangképbe. Szintetizátor szóló követi, ezt némi gitárnyüvés.

A dal vége is eltérő: az eredeti változatban háromszori kiállás után, egy nagyszabású tussal zárnak, míg a nagylemezen hallható felvétel végén a kiállás kiiktatásával, a szintetizátor hirtelen lecsapásával fejeződik be - meglehetősen vészjóslón - a kompozíció, mintegy megelőlegezve a következő dal hangulatát.

S valóban, ezután nem is jöhet más, mint a Kozmosz végét dalba foglaló Minden eltörölve, amelynek kapcsán meg kell említeni a Joy Divisont. A zenekar nagy hatást gyakorolt az Európa Kiadóra 1982-körül, a Popzene kapcsán pedig két analógiát figyelhetünk meg: ahogy az Örömosztag második - már Ian Curtis öngyilkossága után megjelent - Closer (1980) című albumának záródala a lemez legnyomasztóbb, legkísértetiesebb szerzeménye, a Decades, ugyanez a helyzet az Európa Kiadó első albumának esetében is.

A másik hasonlóság pedig a hangfestés esete. Jó példa erre az Atmosphere című Joy Division-dal, amelynek instrumentális, szintetizátoron megszólaló középrészét úgy definiálom, mint a havon megcsillanó napfény hangokkal való leképezése. A Minden eltörölve pazarul szóló tabla nevű indiai kézi dobbal indul, majd csatlakozik hozzá a finom, Hendrix-stílusát idéző gitár, amellyel duettet játszik, de erre úszik rá a szintetizátor, majd a kórus, amelyben olyanok vesznek részt, mint Víg Mihály, Müller Péter Sziámi, Kozma György. Codája pedig a végső kataklizma után kihűlő Univerzum képét festi meg hangjegyekből.

A Popzene mérsékelt sikert aratott: 35 ezer példány kelt el belőle, ami arra azért elég volt, hogy a zenekar lehetőséget kapjon a második nagylemez elkészítésére. Mire azonban erre sor került, alapvető változások mentek végbe a zenekar felállásban: Dönci megtért a Hit Gyülekezetébe, és kilépett, ennek hatására Másik János is, s a második album, a '89-ben megjelenő Szavazz rám címadó dalával, mintegy bezárta azt a kört, ami egy évtizeddel korábban indult el: az URH emblematikus, 1980-as dalát immár új aktualitással felruházva énekelte - ezúttal Menyhárt Jenő -, az idők változását - a "változás szelét" - pedig jól jelezte, hogy a dal nyitómondata - "Nem tudom, hogy megpróbáltál-e már elképzelni engem a slágerlisták élén" - ekkor már nem is hangzott olyan abszurdnak.



Ezúton köszönöm Majnik Lászlónak a cikk megírásában nyújtott segítségét.
Dragojlovics Péter





rovat lapozó


Még, még, még...





 

Ajánló





Nemzeti Kultúrális Alap és a Hangfoglaló Program támogatásával.










Ez is érdekelhet

Stryper - God Damn Evil (2018)
A '80-ban Roxx Regime néven alakuló és demózó, de '83-tól Stryper-ként dolgozó, - sárga-fekete csíkba öltözve - keresztény glam-metált játszó zenekar rajongói mostanában el vannak

Tovább...
Sting & Shaggy - 44/876 (2018)
A 66 éves, Wallsend-i születésű Gordon Matthew Thomas Sumner, meg a 49 éves, Kingston-i születésű Orville Richard Burrell úgy döntött, hogy Jamaika közelebb van, mint azt a

Tovább...
Sleep - The Sciences (2018)
Leghosszabb alvásából tér most vissza az Oakland-ben, '90-ben indult stoner-doom metál legenda Sleep! Két stúdiólemezzel a zsebükben, '98-ban oszlottak fel elsőként, a Jerusalem című

Tovább...
Ghost - Prequelle (2018)
A svédországi Linköping-ben, 2006-ban alakult Ghost a 2010-es Opus Eponymous, a 2013-as Infestissumam és a 2015-ös Meliora után, elkészítette a negyedik okkult és szatírikus pop-rock-metál

Tovább...
Ihsahn - Ámr (2018)
A norvégiai Notodden-ben 42 éve született Vegard Sverre Tveitan, művésznevén Ihsahn az Emperor énekes-multihangszereseként vált legendás alakjává az extrém metál műfajnak... Főhősünk 2006-ban úgy

Tovább...




Koncertek 2018. július 19. és 2018. augusztus 04. között: