A Semmelweis Egyetem Sürgősségi Orvostani Klinikáján úttörő kutatás kezdődött az osztrák-magyar orvosi technológiai startup, a XUND együttműködésével. Ebben az egyedülálló projektben betegek bevonásával vizsgálják hogyan javíthatja a mesterséges intelligencia a sürgősségi ellátás hatékonyságát és minőségét. Mivel a sürgősségi klinika gyakran a betegek első kapcsolódási pontja az egészségügyi rendszerhez, az itt megvalósuló fejlesztés alapjaiban változtathatja meg a kórházi ellátás jövőjét.
A Semmelweis Egyetem és a XUND együttműködése
Az októbertől induló, több mint 2 évig tartó, a Klinikára a legkülönbözőbb problémákkal érkező betegek bevonásával zajló kutatásban a kórelőzmények,a betegek által megadott tünetek, és egyéb egészségügyi adatok együttes felhasználása zajlik. Azt tesztelik, hogy a gépi tanuláson alapuló előrejelző modellek milyen mértékben képesek javítani az egészségügyi ellátás minőségét. A vizsgálat során többek között tesztelik az AI-támogatott kórtörténet-értékelést, bizonyos diagnosztikai vizsgálatok szükségességét és a visszatérő látogatások előrejelzésének hatékonyságát. Az együttműködés azért áttörő, mivel nem volt még rá alkalom, hogy egy AI-ra alapuló rendszert használjanak a sürgősségi osztályon, mint digitális belépési kapu és így megkíséreljék kijelölni a későbbi betegutat, csökkentve az ellátási rendszer terheit és a várakozási időt.
AI a sürgősségin
Azok a betegek, akik nem akut, vagy enyhe egészségügyi problémával jelentkeznek a sürgősségi osztályon, gyakran hosszú várakozási idő után hazabocsátásra, háziorvoshoz, vagy járóbeteg szakrendelőbe való átirányításra kerülnek.
“Ezen betegeknek a jövőbeni, minél korábbi azonosítása és így állapotuknak megfelelő szintű ellátási helyre való azonnali irányítása lenne kívánatos. Ezért rendkívül fontosak az olyan eszközök, amelyek további emberi erőforrásigény nélkül támogatják, hogy a betegek gyors és pontos értékelésben részesüljenek.” – mondta el Dr. Varga Csaba, a Sürgősségi Orvostani Klinika igazgatója és egyetemi docense.
A sürgősségi osztályokra nehezedő fokozott terhelés még jobban előtérbe tolja annak fontosságát, hogy a betegek gyors és hatékony ellátást kapjanak.
“Az egészségügyi dokumentációból származó beteginformációk kinyerése kihívást jelent, mivel sokszor bonyolult és strukturálatlan szövegformátumban találhatók. A sürgősségi osztályon a mesterséges intelligencia által végzett kórtörténet-elemzés még újdonságnak számít, az eddig kipróbált rendszerek nem bizonyultak hatékonynak. Ezen a ponton csatakozott be a XUND, hogy a betegek tüneteinek értelmezését és a megfelelő szintű ellátás megtalálását segítse. “- osztotta meg Petrovics Tamás, a XUND társalapítója és ügyvezetője. Kiegészítette: “Célunk, hogy tehermentesítsük a sürgősségin dolgozó orvosokat és nővéreket, és biztosítsuk, hogy az adatok hatékonyabb használatának köszönhetően a betegek jobb és gyorsabb ellátásban részesülhessenek.”
Adatvezérelt egészségügy
A sürgősségi osztályon várakozó betegek az előzetes kockázatelemzést (Triage) követöen, önkéntes alapon, egy 2 percig tartó, digitális kérdőívet töltenek ki tableten. A XUND saját fejlesztésű algoritmusa segítségével a tünetek alapján azonnal, automatikusan értékeli a beteg állapotát, összehasonlítva több száz lehetséges diagnózissal, így minden egyes lekérdezés személyre szabott lesz. A begyűjtött adatokat aztán standard formátumban rendezve tárolja, ami megkönnyíti a későbbi elemzést és integrációt, akár például egy kórház IT rendszerébe. Dr. Tarabó Zoltán, a XUND társalapítója és orvosigazgatója elmondta:
“Egy ilyen alkalmazás használata a jövőben lehetővé teheti a betegek komplett adatvezérelt irányítását az egész egészségügyi rendszeren belül, ami hozzájárulhat a szűkös erőforrások még optimálisabb felhasználásához, a betegek és az egészségügyi személyzet nagyobb megelégedésére.”
A kutatás előzetes, pilot időszaka 2022-ben indult 300 beteg bevonásával, amelynek eredményeit mindkét fél pozitívan értékelte. Így az együttműködés résztvevői a projektet egy nagyobb léptékű kutatással folytatják 2025. december 31-ig, ahol legalább 6000 beteget is bevonhatnak.
A XUND-ról bővebben
A XUND egy mesterséges intelligencia alapú egészségügyi asszisztens, amelynek célja az egészségügyi ellátás minőségének és hozzáférhetőségének javítása. A rendszer automatizáltan dolgoz fel több millió orvosi publikációt. A tüneteket, személyes kockázati tényezőket és a páciensek demográfiai adatait figyelembe véve azonosítja a potenciális betegségeket, minden esetben a XUND orvoscsoportjának felülvizsgálatát követően, akik minőségi szempontból ellenőrzik ezeket az információkat, szakirodalmi hivatkozásokkal és gyakorlati tapasztalatokkal gazdagítják azokat. A modell alapjául szolgáló algoritmus, amely több éves kutatás és fejlesztés eredménye, nemcsak több mint 4.000 ismert betegség és egészségügyi állapot azonosítására és 21.000 különféle tünetvariáció differenciálására képes, hanem megoldásokat is kínál a betegségek megelőzésére és kezelésére.
A XUND küldetése a jövő digitális betegútjának infrastruktúrájának megalkotása és az egészségügyi ellátás minőségének és minél szélesebb körű hozzáférhetőségének javítása globális szinten. A cég víziója, hogy csökkentse a betegek és az egészségügyi rendszer közötti távolságot és lehetővé tegye, hogy minden beteg a megfelelő egészségügyi ellátásban részesüljön. Ez a cél a vállalat közös érdeke az egészségügyi biztosítókkal és szolgáltatókkal – valamint a betegekkel, akiket saját egészségügyi ellátásuk proaktív kezelésében támogatják. A rendszer segít a betegeknek megérteni tüneteiket, gyors és megbízható visszajelzést kapni a lehetséges okokról, és megtalálni a megfelelő ellátási pontot. Ez lehetővé teszi, hogy a betegek tájékozott és jobb döntéseket hozzanak saját egészségükkel kapcsolatban. A XUND megoldása az egyik első a maga nemében, amelyet az MDR által IIa kategóriájú orvostechnikai segédeszközként hagytak jóvá az Európai Unióban, így CE-jelölést is visel, amely lehetővé teszi, hogy az orvosi tanúsítvánnyal rendelkező API-megoldást Európa-szerte terjesszék licenc modell formájában. A XUND elnyerte olyan nagy nemzetközi befektetők bizalmát és partnerei közé olyan cégek tartoznak, mint a Roche és a Generali. A cég operatív teendőit és a növekedést támogató feladatokat Bécsből koordinálják, míg a budapesti csapat főként a technológiai fejlesztésekért és az orvosszakmai kutatásért felel. Ezen felül a cég rendelkezik csapatokkal Londonban és Németországban is
Szenvedélyünk a szabadidő – További friss híreket talál a Passzio.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!