szombat , 21 december 2024
Kezdőlap Mozgásban Új fejlemények az egyik szlovák autópálya-szakasz kapcsán
Mozgásban

Új fejlemények az egyik szlovák autópálya-szakasz kapcsán

35
ÚHP Útérték-menedzsment Egység szlovák autópálya matrica

Friss hírek láttak napvilágot arról, hogy miként volna célszerű befejezni a szlovákiai D1-es autópálya Ukrajnával határos szakaszát. Az elképzelés szerint alagút nélkül, Dargovi-hágó átkeléssel, valamint Michalovce déli kerülőjével zárulhatna a projekt.

A szlovákiai Pénzügyminisztériumhoz tartozó Útérték-menedzsment Egység (ÚHP) szerint ez a verzió a legígéretesebb. Sok pénzt lehetne megtakarítani, amennyiben az első szakasz során azt az autópálya-szakaszt, amely Michalovcétól az államhatárig bezárólag tart, félszéles profilban építenék meg. Az ÚHP a Nemzeti Autópálya-vállalat megvalósíthatósági tanulmánya alapján jutott a fenti következtetésre.

Amennyiben valamilyen formában elkészül az említett gyorsforgalmi út, úgy még inkább érdemes lesz a szlovák autópálya matrica vásárlás mellett dönteni.

Mit vizsgáltak a tanulmány során?

Összesen tíz útvonalváltozatot vettek górcső alá. A közös bennük az volt, hogy mindegyiket négy sávval képzelték el. Egyik variáció sem hozott volna azonban annyi hasznot, amely a kiadásokat meghaladta volna. Végül a fent vázolt, befutónak tűnő változat 1,4 milliárd eurós becsült költséggel rendelkezik, amiben már benne van az áfa is.

A korábbi terveknél jobbnak tűnik a mostani

Az alagút nélküli, Dragovi-hágó áthaladással vázolt szaksz egészen a Vyšné Nemecké határátkelőig tarthat. A mostani terv sokkal észszerűbb, mint a majdnem tíz esztendővel ezelőtt készült változatok. A szlovák Pénzügyminisztérium is úgy látja, hogy ez a variáns hozhatja a legnagyobb társadalmi megtérülést.

Miként lehet optimalizálni a költségeket?

Az Útérték-menedzsment Egység egyértelműen azon az állásponton van, hogy a költségek finomhangolásával megtakarítások érhetők el. Ehhez a Michalovcétól a szlovák határig tartó szakaszt félszéles profilban kellene megépíteni az első ütemben. A tanulmány rávilágított, hogy a félszéles profil hosszú távon is elégnek bizonyulna.

Ebben az esetben a megvalósításra kerülő változat függvényében 72-193 millió eurót lehetne megspórolni. Később sor kerülhet a teljes profil kiépítésére is, amennyiben a forgalom növekedése ezt indokolttá teszi.

Van még javaslata az Útérték-menedzsment Egységnek

Azt javasolta az ÚHP, hogy amikor kijelölik az autópálya útvonalát, mindenképpen vegyék figyelembe azt az elemzést, amely a legújabb módszertan szerint készül. Azt javasolta a szervezet, hogy érdemes lehet megvizsgálni más alternatívát is, és a kiadások finomhangolását is célszerű napirenden tartani.

A D1-es szakasz Bidovicétől Ukrajnáig bő 70 kilométeres, a költségek pedig 1,4 és 1,8 milliárd euró között mozoghatnak. A Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) részét képező korridor 2032 és 2040 között valósulhat meg, ám az jelenleg még kérdéses, hogy miként fogják finanszírozni a projektet.


Szenvedélyünk a szabadidő – További friss híreket talál a Passzio.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Gumiszőnyeg és csomagtértálca az autóban: miért előnyös?

Minden autót különböző kiegészítőkkel, felszereléssel ruházhatunk fel, hogy még kényelmesebb, komfortosabb és...

A magyar autósok közel fele adott már nevet járművének

A magyar autósok közel fele kötődött már annyira járművéhez, hogy becenevet is...

Budapest–Róma egy feltöltéssel – ezt tudja az OMODA autók gyártója, a Chery Group új akkumulátor-technológiája

Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók...

Sima sátor vagy tetősátor: melyiket érdemes választanom?

A természet közelsége és az aktív pihenés lehetősége miatt a kempingezés egyre...