szombat , 27 július 2024
Kezdőlap Mozgásban Autópálya-matrica kisokos 2024-re
Mozgásban

Autópálya-matrica kisokos 2024-re

370
autópályamatrica

A 2024-es naptári év a szokásosnál sokkal több változást hozott a fizetős utakat használóknak. És itt nemcsak a gondos tervezést indokoltá tevő áremelkedésekre gondolunk, hanem – többek között – a fizetős szakaszok listájának jelentős bővülésére is. És akkor ez még nem minden, ez is indokoltá teszi, hogy egy egész cikket szenteljünk az idéntől esedékes változások összegyűjtésének.

Több lett a fizetős útszakasz

Ha valaki rátekint az Autopalyamatrica.hu oldal fizetős utak listájára, észreveheti, hogy az jelentősen bővült.

Ezek közül a legfontosabbak, hogy az M0-s szinte teljes hosszában díjköteles lett, illetve az igen nagy forgalmat bonyolító, Miskolcot elkerülő M30-as is. Ennek következtében az érintett városok forgalma, illetve az ezeket kiváltó alternatív útszakaszok igencsak zsúfolttá válhatnak.

Fizetős lett az M31-es is, az M4-es autóút Törökszentmiklós-nyugatig, az M44-es autóút és az M76-os autóút Keszthely-Fenékpusztáig.

Ezen változások következtében lett két új helyi matrica, Békés, illetve Jász-Nagykun-Szolnok vármegyére. Eddig ezeken a területeken nem volt fizetős útszakasz az utóbbi években.

Hogyan változtak az árak?

A 2024-es évre vonatkozóan az útdíjhasználati jogosultság költsége a következőképpen változott a leggyakoribb D1 díjkategóriára vonatkoztatva: az éves országos matrica 57 260 Ft-ba, a vármegyei matricák pedig egyenként 6 660 Ft-ba kerülnek idén. A havi 10 360 Ft, a heti (10 napos) pedig 6 400 Ft. Március 1-jétől érkezik az egynapos verzió, amiért 5 550 forintot kell fizetni.

Viszlát, buszok, üdv pótdíjak!

A B2 3,5 tonna össztömeget meghaladó buszokat magában foglaló B2-es díjkategória megszűnik 2024. február elsejétől. Ezt a dátumot követően az eddig a tehergépkocsiknak fenntartott használatarányos útdíjfizetés rendszerébe kerülnek át, a meglévő matrica érvényességétől függetlenül.

A pótdíjak is változnak ettől az évtől kezdve, már csak ezért is érdemes elővigyázatosan és gondosan megváltani a megfelelő jogosultságot.

Az viszont továbbra is fennáll, mint lehetőség, hogy a fizetendő pótdíj helyett valaki utólag, akár a büntetés kiszabását követően is, éves autópálya-matricát vásároljon. Persze a legjobb, ha még az úgynevezett 60 perces türelmi időn belül észbe kap, és a felhajtás után gyorsan pótolja az adott esetben súlyos anyagi következményekkel járó mulasztást.

A legjobb természetesen az, ha a sofőr valamilyen konstrukcióban éves – vagy akár 13 hónapos – útdíjhasználati jogosultságot szerez. Amennyiben maximum 7 vármegyében közlekedik kizárólag, akkor még megérheti a helyi illetőségű matricák halmozása, ezzel is elkerülhető az alternatív ingyenes szakaszokon való araszolás, ennél nagyobb terület bejárása esetén viszont már mindenképpen érdemes az országos érvényű éves matrica kiváltásában gondolkodni.


Szenvedélyünk a szabadidő – További friss híreket talál a Passzio.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Nagy hatótávolságú elektromos rollert jelentett be a LAMAX

A LAMAX eCruiser SC30 akár 50 km-es hatótávolságával, felfújható, defektálló gumiabroncsaival, valamint...

Európa egyik kedvenc kisautója, a Toyota Yaris

A Toyota Yaris új generációja még magasabbra tette a biztonság és könnyű...

Az elektromos autó legfontosabb berendezése: az akkumulátor

A villanyautók megjelenése nagymértékben változtatta meg a hétköznapi közlekedésről kialakult képet. Rohamtempóban...

Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Filmnézés, játék vagy épp munka: az automatizált járművek jövőbeni használóinak egyértelmű elképzelései...