csütörtök , 21 november 2024
Kezdőlap Mozgásban Az új ötajtós MINI Cooper
Mozgásban

Az új ötajtós MINI Cooper

278
mini cooper

A háromajtós MINI Cooper új nemzedékének világpremierje után néhány hónappal az új ötajtós Cooper is csatlakozik a MINI új modellcsaládjához. A nóvumot a brit prémiummárka által fémjelzett vezetési élmény, nagyobb helykínálat és egyedülállóan sokoldalú funkcionalitás jellemzi, amelyeknek köszönhetően az új ötüléses nem csupán lebilincselően megnyerő és jövőbe mutatóan innovatív, de összetéveszhetetlenül egyedi is kategóriájában – a tradíció és a modern, letisztult stílus harmóniája mentén.

4 036 milliméteres hosszúságával, 1 744 milliméteres szélességével és 1 464 milliméteres magasságával az új ötajtós MINI Cooper karosszériaméretei szinte megegyeznek a közvetlen elődmodell méreteivel, amely az összes MINI modell alapelvét nyomatékosítja: a lehető legkisebb alapterületen létrehozott lehető legnagyobb helykínálatot.

Az ötajtós MINI Cooper esetében ez azt jelenti, hogy az utastér akár öt utasnak is elegendő helyet biztosít. Az új háromajtós MINI Cooperhez képest a tengelytávolság 72 milliméterrel nagyobb, míg a karosszéria 172 milliméterrel hosszabb. Ezek mind több helyet és nagyobb kényelmet garantálnak. A nóvum összetéveszthetetlen egyediségéről rövid túlnyúlások, letisztult felületek és kifejező részletek gondoskodnak, az utastérben átélhető felhasználói élményt pedig digitális innovációk emelik új szintre.

A minimalista MINI Cooper nagyobb karosszériaváltozata éppúgy magában hordozza a dinamikus agilitást és a vezetés élményét, mint háromajtós testvére. Motorházteteje alatt kétféle, kiváltképp hatékony benzinmotor dolgozik, amelyek modern futómű-technológiával és precíz kormányművel együttműködve gondoskodnak a MINI modelleket jellemző, gokartos vezethetőségről.

Az ötajtós MINI Cooper C háromhengeres benzinmotorja 115 kW / 156 lóerő maximális teljesítményre, míg az ötajtós MINI Cooper S négyhengeres benzinmotorja 150 kW / 204 lóerő maximális teljesítményre képes. A vezetési élmény, a biztonság és a menetkomfort egységét a MINI hamisítatlanul precíz kormányműve és erőteljes fékrendszere garantálja. A kompakt karosszériaméretek, a rövid túlnyúlások és a kicsi, mindössze 11,4 méteres fordulókör az ötajtós MINI Coopert a nagyvárosok sokoldalú tagjává emeli.

Az új ötajtós MINI Cooper a brit prémiummárka jellegzetes stílusjegyeit extra funkcionalitással egyesíti. Az érezhetően szélesebbre tervezett hátsó üléssor három utasnak is kényelmes helyet kínál, a 60:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével pedig a csomagtér alapesetben 275 literes térfogata akár 925 literesre is bővíthető.

A MINI új formanyelve

A MINI új, „Charismatic Simplicity” formanyelve látványosan letisztult elemek mentén helyezi középpontba a márka tradicionális értékeit. A MINI új modellcsaládjának autentikus formanyelve a járműtervezés alapelveit és a márka hamisítatlan stílusjegyeit fejlett technológiával egyesíti.

A karosszéria

Rövid túlnyúlások, kicsi motorháztető, hosszú tengelytávolság és nagyméretű kerekek – az ötajtós MINI Cooper a nagyvárosok meghódítására termett.

Kompakt jármű-sziluettjének köszönhetően a nóvum még a szűk parkolóhelyekre is könnyedén és kényelmesen manőverezhető be – miközben odabent minden utasának elegendő helyet kínál. Az új ötajtós MINI Cooper azonnal felismerhető egyéniség, miközben le sem tagadhatná brit gyökereit – látványosan három részre tagolt, minimalista formanyelvével, karosszériát körbeölelő ablaksávjával és lépcsőzetes tetőívével.

A frontrész minimalista kialakítása mindezt még tovább erősíti. Az új generáció megőrizte a MINI ikonikus, kör alakú első fényszóróit, amelyek a nyolcszögletű hűtőráccsal már első ránézésre is azonnal felismerhetők. A látványos megjelenésről alapfelszereltségként kínált LED-technológiás első fényszórók gondoskodnak, amelyek nappali menetfényei egyénileg beállíthatók és háromféle üzemmódban képesek világítani. Utazás előtt a MINI Cooper különleges üdvözlő animációval fogadja a brit prémiummárka ügyfeleit, utazás után pedig elköszönő animációval búcsúzik.

Minimalista formanyelv markáns kiállással

A MINI új formanyelve letisztult hátsó kialakítást kínál, a karosszéria síkjába süllyesztett hátsó lámpákkal. A függőlegesen elrendezett, LED-technológiás elemek a klasszikus Mini hátsó lámpáira emlékeztetnek, és ahogyan az első fényszórók, úgy a hátsó lámpák világítási módjai is egyénileg beállíthatók.

A karosszéria síkjába süllyesztett hátsó lámpáknak köszönhetően az új ötajtós MINI hátulnézetből is modern, letisztult benyomást kelt. A minimalista formanyelvet látványos, típusjelzéssel ellátott, fekete kilincssáv osztja ketté, amelynek vízszintes elnyújtása az újdonság szélességét hangsúlyozza.

Négyféle felszereltségi szint egyedi opciókkal

Az új ötajtós MINI Cooper tizenegyféle karosszériafényezési árnyalatban érhető el. Az autó teteje háromféle kontrasztárnyalatban, a karosszéria színében és a Multitone Roof színátmenetes tetőfényezéssel is megrendelhető. Az eltérő árnyalatok az újdonság más-más jellemzőjét helyezik előtérbe és a MINI új formanyelvének sokszínűségét nyomatékosítják.

A nóvum négyféle felszereltségi szinttel szabható személyre. Az alapfelszereltségként kínált Essential Trim felszereltségi szint a modell minimalizmusát helyezi előtérbe, kiemelve az olyan funkcionális részleteket, mint például a Vibrant Silver árnyalatú márkalogó. A Classic Trim felszereltségi szinttől kezdve a tető fekete vagy fehér árnyalatban, valamint Multitone Roof színátmenetes tetőfényezéssel is megrendelhető, amelynek karosszéria színével alkotott kontrasztja a MINI Cooper kiváltképp markáns megjelenését garantálja.

A Favoured Trim felszereltségi szint esetében a hűtőrács kerete és a karosszéria egyes stílusjegyei Vibrant Silver árnyalatban ragyognak, amelyek a MINI Cooper egyediségét hangsúlyozzák.

A JCW Trim felszereltségi szint az új ötajtós MINI Cooper sportosságára helyezi a hangsúlyt, olyan exkluzív stílusjegyekkel, mint például a látványos frontrész, a hátsó diffúzor, a hűtőrács kerete és a magasfényű fekete színben megálmodott JCW logó. A JCW Trim felszereltségi szint esetében a kontraszttető exkluzív Chili Red árnyalatban is megrendelhető.

Az újdonság alatt guruló gumiabroncsok átmérője nagyobb, mint az elődmodell esetében, amely az új ötajtós MINI Cooper széles terpesztését nyomatékosítja. Az opcionális extrafelszereltség részeként 16” és 18” méretű aerodinamikai keréktárcsák is megrendelhetők.

Az utastér

Az új ötajtós MINI Cooper utasterét az új stílusjegyek, a számos technológiai innováció és a márka által fémjelzett tradicionális elemek harmonikus egysége határozza meg.

Minimalista és magával ragadó

Az újdonság utasterének első részét kizárólag a lényegre összpontosítva, a klasszikus Mini letisztult műszerfal-elrendezését idézve tervezték meg a mérnökök. Az eredeti modellt a legendás feltaláló, Sir Alec Issigonis kör alakú központi műszeregységgel és az alatta húzódó ikonikus kapcsolósorral álmodta meg, e két elem pedig az új ötajtós MINI-ben is visszaköszön.

Az utastér minimalista kialakítása kevesebb elemet eredményez, amelyeket okosan elrendezve, a legmagasabb szabványok mentén állítottak elő. A kormány mögé az opcionális extrafelszereltség részeként vékony, összetett MINI Head-Up kijelző megrendelhető, amely a vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információkat közvetlenül a vezető látómezejében jeleníti meg. A műszerfal vezetőoldali részén így műszeregységre sincs szükség.

Az utastér kellemes atmoszférájának innovatív anyaghasználat ágyaz meg. Az újrahasznosított poliészterből készült, kéttónusú textilfelületek könnyen kezelhető, sokoldalú szerkezetét speciálisan kifejlesztett kötési eljárással hozzák létre. A textilfelületek keresztülfutnak az ívelt műszerfalon és egészen az ajtókárpitokig érnek. A szellőzőrostélyok kiváltképp lapos kialakításúak, vízszintes elrendezésük pedig garantálja az utastér egyenletes frisslevegő-ellátását. A légbefúvás iránya könnyedén állítható.

Az első ülésekben kínált bőséges hely és a műszerfal letisztult vonalvezetése egyszerre modern és tágas utastér benyomását kelti, amelyet a panoráma üvegtetőn beáramló fény még tovább erősít. Az alapfelszereltségként kínált ülések az opcionális extrafelszereltség részeként JCW verzióban is elérhetők, amelyek oldaltámaszai prémium minőségű szövetkárpitot viselnek, egészen az alsó állítógombokig. A hátsó üléssorban három utas is kényelmesen elfér.

A felhasználói élményt nagyfelbontású OLED kijelző forradalmasítja

Ahogyan az elődmodell kör alakú műszeregysége esetében, úgy az utastér központi elemét ezúttal is az újdonság új, sokrétű központi kijelzője alkotja. Az újratervezett műszerfal központi OLED kijelzője közelebb került a vezetőhöz és így könnyebb kezelhetőséget biztosít, miközben nagy felbontása új mércét állít fel. A MINI 9.0 operációs rendszernek köszönhetően az összes járműfunkció intuitív módon, érintésekkel vagy hangutasításokkal vezérelhető. A vékony érintőképernyő prémium minőségű üvegszegélyt kapott, átmérője 240 milliméterre nőtt, működési logikája pedig az okostelefonokat idézi.

A megjelenített tartalmak grafikái kizárólag a lényegre összpontosítanak. Legfelül az autóval kapcsolatos információk jelennek meg. Az OLED kijelző alsó fele a navigációs rendszer, a médiaelemek, a telefon és a légkondicionáló menüpontjaihoz kínál közvetlen hozzáférést. A „Home” gomb a főképernyő alapbeállításként aktiválódó menüelrendezését hívja elő.

A MINI vezetési üzemmódok

A hét elérhető MINI vezetési üzemmód (MINI Experience Modes) mindegyike a vezető hangulatához és személyes preferenciáihoz igazítható, alapjaiban határozva meg az utastér atmoszféráját.

Az OLED kijelző hátoldalára helyezett MINI Projektor az adott vezetési üzemmód színvilágát és mintázatait vetíti ki a műszerfalra. A projektor, a hangulatvilágítás és a MINI Interaction Unit együttműködése olyan egyedülálló, látványos élményt kínál, amely egészen az ajtókárpitokig ér és merőben új személyre szabhatósági lehetőségeket teremt. Personal üzemmódban például a központi kijelző háttereként a MINI okosalkalmazásban kiválasztott személyes kép is beállítható, a kép meghatározó színvilága pedig a műszerfalon és a hangulatvilágításban is visszaköszön.

Mindegyik MINI vezetési üzemmód önállóan megkomponált elemeket tartogat. Go-kart módban például a kijelzőt és az utastér hangulatvilágítását a MINI John Cooper Works modelleket fémjelző szénszürke és vörös árnyalatok uralják.

Az ikonikus kapcsolósor újragondolása

A középkonzolon elhelyezett kapcsolósor éppoly legendás, mint maga a MINI, ezért a mérnökök időről időre újragondolják. Legújabb kialakításában a kapcsolósor a legfőbb vezetési funkcióknak (a rögzítőféknek, a sebességváltó előválasztójának, a Start/Stop gombnak, a vezetési élménykapcsolónak és a hangerőszabályzónak) ad otthont, közvetlenül elérhető formában, öt egyedülálló kapcsoló képében. A sebességváltó előválasztójának felköltöztetése egyúttal azt is jelenti, hogy a középkonzolon a praktikus és tágas tárolási opciók előtt bőséges hely szabadult fel. A pohártartók mellett itt vezeték nélküli töltést kínáló okostelefontartó tálcák is helyet kaptak.

Négyféle felszereltségi szint

Az új ötajtós MINI Cooper szándékosan minimalista színvilággal és anyagkoncepcióval érkezik meg az utakra. A mérnökök az utastérben olyan prémium minőségű, környezetbarát anyagokat használtak, mint például a műszerfal és az ajtókárpitok újrahasznosított poliészterből készült, kötött felületei.

A négyféle felszereltségi szint mindegyike más-más módon fejezi ki a nóvum utasterében átélhető „jó-itt-lenni” érzést. Az Essential Trim felszereltségi szint esetében a műszerfal és a fekete sportülések többárnyalatú, mintás szövetborítást viselnek. Az utastér és a karosszéria egyes funkcionális elemeit új Vibrant Silver árnyalat emeli ki.

A Classic Trim felszereltségi szinttől felfelé az alapfelszereltségként kínált kétküllős kormánykereket olyan háromküllős kormánykerék váltja fel, amelyben a harmadik küllőt egy textilpánt adja. A műszerfalon és az ajtókárpitokon alkalmazott, szürke és fekete színű, kétdimenziós kötött szövet látványos kontrasztot alkot az ülések műbőr borításával.

A kötött műszerfal látványos, kéttónusú mintázata kiváltképp kifejező. A perforált Vescin üléshuzattal borított sportülések kétféle színben, tradicionális kontrasztvarrással érhetők el.

A JCW Trim felszereltségi szint maximálisan sportos stílusban helyezi előtérbe az új ötajtós MINI Cooper sokoldalú anyaghasználatát. A műszerfalat és az ajtókárpitokat ez esetben többszínű kötött szövet és vörös varrással díszített, fekete műbőr kettőse borítja.

Digitális szolgáltatások

„Hey MINI!” – az új MINI Intelligent Personal Assistant

Az új MINI Cooper számos funkciója a brit prémiummárka első teljes értékű, hangutasításokkal dolgozó asszisztensével is vezérelhető. A MINI Intelligent Personal Assistant a „Hey MINI!” vezérszavak kimondásával, vagy alternatívaként a multifunkciós kormánykeréken elhelyezett „push-to-talk” gomb megnyomásával aktiválható. A hangalapú interakciót a kör alakú OLED kijelzőn különféle grafikai elemek és tipográfiai jegyek animációja, valamint egy avatár kíséri. A technológia fejlett élőbeszéd-felismerésének köszönhetően a virtuális úti társsal folytatott kommunikáció rendkívül intuitív és folyékony, legyen akár egy stílusos MINI modell, akár Spike a beszédpartner. A navigációs rendszer, a telefon funkció, a szórakoztató lehetőségek és számos különböző járműfunkció egyszerűen és kényelmesen, a megfelelő parancs kimondásával vezérelhető.

A MINI Intelligent Personal Assistant a párbeszédek révén folyamatosan tanul és képes ugyanazon az útvonalon a naponta visszatérő feladatokat újra és újra magától elvégezni. A technológia a geoalapú adatok elemzése után például képes felismerni a gyakran látogatott parkolóház bejáratát és automatikusan lehúzni az ablakot, így a behajtás napi rutinja kényelmesebbé válik.

Az új MINI 9.0 operációs rendszer

A MINI felhasználói felületének modern kialakítása a funkcionalitást érzelmi jegyekkel egyesíti, minimalista dizájnja pedig a MINI Interaction Unit új, kör alakú grafikáihoz alkalmazkodik és letisztult elrendezése minden korábbinál egyszerűbb kezelhetőséget garantál. A statikus és dinamikus elemek harmóniájából felépülő mikroanimációk a vezető és az autó közötti intuitív interakciókat éltetik, alátámasztva az új MINI modellcsalád digitális egyéniségét.

A MINI 9.0 operációs rendszer a BMW Group házon belüli fejlesztése. Működtetése intuitív és a szórakoztató elektronikai termékek jól ismert szabványait követi.

A képernyő közepén található a Start menü, az alsó sávban fixen elhelyezett „Navigáció”, „Média”, „Telefon”, „Összes alkalmazás” és – egyes esetekben – „Home” menüpontok pedig közvetlen elérést kínálnak. Az almenük listája az okoseszközöknél megszokott, lentről felfelé csúsztatott mozdulattal hívhatók elő a képernyő alsó éléből. A gyors elérés érdekében bármikor elmenthetők az olyan preferált funkciók, mint a navigációs úti célok és a rádióállomások. A képernyő felső felén az olyan, vezetéssel kapcsolatos tartalmak jelennek meg, mint például az aktuális sebesség és a fontos állapotinformációk. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető MINI Head-Up kijelző a legfontosabb tartalmakat a vezető látómezejébe vetíti.

A MINI Connected csomag részeként elérhető teljes MINI Navigáció csomag vezetés közben valósághű háromdimenziós megjelenítéssel segíti az összetett kanyarodási szituációk értelmezését, deaktivált útvonaltervezés esetén is képes folyamatosan megjeleníteni az autó körüli forgalmat, a parkolási lehetőségekről pedig olyan hasznos információkkal szolgál, mint például a digitális díjfizetési opciók.

Új vezetést támogató rendszerek, amelyek megkönnyítik a hétköznapokat

Az új Parking Assistant Plus parkolóasszisztenssel még könnyebb a parkolás. A tizenkét ultrahangos érzékelőnek és a négy fedélzeti kamerának köszönhetően az újdonság nagy pontossággal képes felismerni az elegendő méretű parkolóhelyeket, korlátozott hely esetén pedig automatikus parkoló manővereket kezdeményez.

A MINI Digital Key Plus okoskulcs a felhasználó okostelefonját használja fel a kényelmes és személyre szabott járműélményhez: a technológia a brit prémiummárka ügyfelének okostelefonját használja a csatlakoztatott autó slusszkulcsaként. Amint a vezető az autóhoz közeledve három méteren belülre ér, az első fényszórók és a hátsó lámpák üdvözlő animációba kezdenek, az ajtózárak pedig automatikusan oldanak. A hagyományos slusszkulcsot helyettesítő okoskulcs számos felhasználóval megosztható, amellyel nagymértékben megkönnyíti az autómegosztás lehetőségét.

A hajtáslánc-technológia

Az új ötajtós MINI Cooper benzinmotorral

Az új ötajtós MINI Cooper kétféle, kifejezetten hatékony benzinmotorral válik elérhetővé. Új modellcsaládjában a MINI a benzinmotoros MINI Coopert a C típusjelzéssel, megnövelt teljesítményű testvérmodelljét pedig S típusjelzéssel illeti. A belépő szintű MINI Cooper C (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 6,0 – 6,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 136 – 149 gramm / km; CO2-osztály: E) háromhengeres benzinmotorja 115 kW / 156 lóerő maximális teljesítmény leadására képes, amelyhez 230 Nm csúcs forgatónyomaték társul. Az újdonság ezzel 8,0 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebessége pedig 225 km/óra.

A MINI Cooper S (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 6,3 – 6,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás (WLTP): 141 – 153 gramm / km; CO2-osztály: E) négyhengeres benzinmotorjának maximális teljesítménye 150 kW / 204 lóerő, amely 300 Nm csúcs forgatónyomatékkal párosul. A modell így 6,8 másodperc alatt teljesíti a nulla-százas sprintet, végsebessége pedig 242 km/óra.

Kényelmes és sportos mobilitás

Az új ötajtós MINI Cooper a kategóriát tekintve kifejezetten széles nyomtávokkal és hosszú tengelytávolsággal debütál, amely megágyaz a brit prémiummárka modelljei által fémjelzett, intenzív vezetési élménynek. Az újdonság kerékfelfüggesztéseit és lengéscsillapítóit a dinamikus menettulajdonságok szempontjai szerint hangolták be a mérnökök, amely a hétköznapokban kényelmes utazást eredményez, lendületes vezetéskor azonban precíz kormányozhatósággal és erőteljes fékrendszerrel párosul.

Dinamikus kanyarodások közben nagymértékben előfeszített stabilizátorrudak gondoskodnak a minimális karosszériadőlésről, miközben mérnökien precíz irányíthatóságot is garantálnak. Az eredmény rendkívül feszes úttartás, amely lágy menetkomforttal párosul.

A minden vezetési szituációban garantált, példaértékű vezetési élményhez a kormánymű és a menetstabilizáló rendszerek részletekbe menő finomhangolása is nagymértékben hozzájárul. A sportosan dinamikus vezetést az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, rugóút-szinkronizált lengéscsillapítókkal dolgozó adaptív futómű-technológia emeli új szintre. A megnövelt, immár 625 milliméter átmérőjű gumiabroncsok magabiztos kiállást kölcsönöznek az új ötajtós MINI Coopernek. Eközben a menetdinamika és a menetkomfort egyaránt javult. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, 17” és 18” méretű gumiabroncsok ráadásul már 215 milliméter szélesek, amelyek még tovább fokozzák az újdonság gokartos vezethetőségét. A modell alá 16”, 17” és 18” méretű keréktárcsák is megrendelhetők.


Szenvedélyünk a szabadidő – További friss híreket talál a Passzio.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Kiterjesztett valósággal segíti az autósokat a bonyolult közlekedési szituációkban az LG

Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban,...

Káosz uralkodik a rollerbiztosításoknál, pedig 3 hónapja kötelező

Több mint 100 ezer elektromos roller van forgalomban, amelyek nagy része érintett...

Amatőr Sport Támogatási Programot indít a Hankook

Kiterjeszti társadalmi felelősségvállalási programját a Hankook. Az Abroncsadományozási-, és a Dolgozói Önkéntes...

5+1 érdekesség, amit nem tudtál a gumiabroncsokról

Milyen abroncs szükséges egy elektromos autóra, mitől fogyaszt kevesebbet egy jármű, milyen...