A villanyautók megjelenése nagymértékben változtatta meg a hétköznapi közlekedésről kialakult képet. Rohamtempóban fejlődik a technológia, ezt mi sem mutatja jobban, minthogy egy mai és egy 3 évvel ezelőtti átlagos modell között is hatalmas különbségek lehetnek. A szakemberek leginkább az akkumulátorokra koncentrálnak.
Minden komponens fontos szerepet játszik
Ahhoz, hogy az egész elektromos autózás fejlődjön, az összes alkotóelemre, berendezésre és kiegészítő eszközre nagy figyelmet kell fordítani. Elég csak megnézni, hogy mit tud kínálni egy modern elektromos autó töltő, amit az eautotoltokabel.hu kínálatából egyszerűen be is lehet szerezni. Az akkumulátorral kapcsolatban rengeteg kérdés merül fel az emberek körében. Mennyire biztonságos? Hányszor lehet feltölteni? Mikor kell cserélni? Milyen messzire lehet eljutni egyetlen töltéssel?
Már pár évvel ezelőtthöz képest is nagymértékben növekedett az átlagosan elérhető hatótávolság. Egy mai elektromos autóval könnyedén meg lehet tenni 300-400 kilométert is egyetlen töltéssel. Az akkumulátorok alapjai és céljai változatlanok. A villamosenergia-tárolás alapfogalmai sem változtak, egyedül a megvalósításhoz keresnek a szakemberek új anyagokat, eljárásokat és megoldásokat.
Eleinte a korai tölthető akkumulátorok mind nikkel-kadmium típusúak voltak. Ezt a technológiát ma már nem használják, de ahhoz elegendő volt, hogy az akkuk széles körben kezdjenek elterjedni. Az utódja a nikkel-fém hibrid megoldás lett, ami már 40%-kal nagyobb kapacitást képes nyújtani, valamint a környezeti terhelése is kisebb. Ezt a technológiát a mai napig használják. Az egyik leghíresebb hibrid, a Toyota Prius az első három generációjában nikkel-fém akkumulátort alkalmazott. A következő nagy ugrást a fejlődésben a lítium-ion kialakítású energiatárolók jelentették. Annyira elterjedt, hogy az okostelefonokban is ilyen eszközt találhatunk.
Az autó legdrágább alkatrésze
Az elektromos autók akkumulátorával kapcsolatban eleinte gyakori ellenérv volt az, hogy rövid az élettartamuk, valamint az előállítás és a megsemmisítés is nagyon környezetszennyező. A gyakorlat azonban megmutatta, hogy ezek az érvek egyáltalán nem állják meg a helyüket. Ma már több olyan elektromos autó is található az utakon, amelyek túl vannak az egy millió lefutott kilométeren, de az akkumulátor még mindig hibátlanul működik. Fontos kiemelni azt is, hogy meghibásodás esetén a cellákat külön-külön lehet cserélni. A környezetszennyezés mértéke össze sem hasonlítható egy belsőégésű motorral hajtott járművel, annyira alacsony.
Az akkumulátor megóvása
Az elektromos autó tulajdonosoknak érdemes a mindennapokban odafigyelni az akkumulátor állapotára, és csak a megfelelő töltővel ajánlott tölteni az energiatárolót. Óvni kell a szélsőséges hőmérséklet-ingadozástól, továbbá az sem mindegy, hogy mennyire hagyjuk lemerülni a használat során.
Szenvedélyünk a szabadidő – További friss híreket talál a Passzio.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!